باشگاه خبرنگاران/ به نقل از ان دي تي، عسل يکي از بهترين جايگزين‌ها براي شکر است. با اين حال، حتي ارگانيک‌ترين عسل نيز داراي درصدي شکر است و زياده روي در مصرف آن مي‌تواند براي بدن مضر باشد. عسل از آب، فروکتوز، گلوکوز، آنزيم ها، ويتامين‌هاي خانواده B، آمينو اسيد، مواد معدني، آنتي اکسيدان ها و ويتامين C تشکيل شده است.

آنتي اکسيدان‌هاي موجود در عسل که شامل خانواده فلانوئيد‌ها مي‌شود خواص ضدالتهابي داشته و باعث بهبود سلامتي بدن مي‌شود. عسل خواص آنتي باکتريايي داشته و التيام زخم‌ها را تسريع مي‌کند؛ همچنين اين ماده غذايي براي تسکين سرفه و گلودرد مناسب است.

با اين حال، زياده روي در مصرف آن مي‌تواند براي بدن مضر باشد. در اين مطلب به عوارض جانبي زياده روي در مصرف عسل مي‌پردازيم:

۱- قند خون: مصرف عسل گرچه بهتر از مصرف شکر است، اما خود اين ماده غذايي نيز درصدي شکر و کربوهيدارت دارد. اين بدان معناست که زياده روي در مصرف آن مي‌تواند قند خون را افزايش دهد. از اين رو، افراد ديابتي بايد در مصرف عسل احتياط کنند.

۲- فشار خون: آنتي اکسيدان‌هاي موجود در عسل باعث کاهش فشار خون مي‌شود. اين موضوع به ويژه در افرادي که از فشار خون بالا رنج مي‌برند بسيار مناسب است. با اين حال، زياده روي در مصرف عسل مي‌تواند خطر افت فشار خون را به همراه داشته باشد.

۳- اضافه وزن و چاقي: کربوهيدارت و شکر موجود در عسل به راحتي مي‌تواند باعث اضافه وزن و چاقي افراد شود. زياده روي در مصرف اين ماده غذايي باعث افزايش ميزان کالري دريافتي روزانه افراد مي‌شود.

عسل

۴- تضعيف سلامت دهان: زياده‌روي در مصرف عسل به معناي افزايش ورود شکر به دهان است که سلامت آن را به مخاطره مي‌اندازد. عسل چسبناک است و به راحتي به دندان‌ها مي‌چسبد و باعث فساد و تخريب آن‌ها توسط عوامل بيماري زا مي‌شود.

۵- گرفتگي شکم: اين موضوع بيشتر در افرادي بروز مي‌کند که به عسل آلرژي دارند. در اين حالت، فرد از گرفتگي عضلات شکم و دل درد رنج مي‌برد.

اگرچه زياده روي در مصرف عسل براي سلامتي بدن مضر است، اما مصرف متعارف و اندازه آن مي‌تواند باعث تقويت سيستم ايمني شده و انرژي مورد نياز بدن را تامين کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar