برترين ها/ آمار‌هاي نگران‌کنند‌ه‌اي از فقر‌آهن و کم‌خوني در بين ايراني‌ها بخصوص خانم‌ها و دختران ايراني به گوش مي‌رسد. آن‌طور که گفته مي‌شود ۵۰درصد خانم‌هاي باردار و نيمي از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال دچار کمبود آهن هستند و حدود يک‌سوم اين افراد از کم‌خوني شديد رنج مي‌برند.

بيشتر افرادي که دچار کم خوني جزئي هستند معمولا متوجه آن نمي‌شوند. شدت و ميزان علائم بستگي به شدت، نوع و سرعت بروز کم خوني دارد. اگر کم خوني بتدريج بروز کند، فرد به مرور با علائم حاصله تطابق پيدا مي‌کند و ديرتر متوجه مشکل شده و ديرتر به پزشک مراجعه مي‌کند، اما به طور کلي کم خوني خود را با نشانه‌هايي مثل ضعف، خستگي، افزايش ضربان قلب، تنگي نفس، رنگ پريدگي، سردرد، سرگيجه، افت فشار و... نشان مي‌دهد.

البته در برخي انواع کم خوني علائمي مثل درد در شکم، کمر يا سينه، اختلالات ديد، زردي و تورم اعضاي بدن نيز ديده مي‌شود. توجه داشته باشيد کم خوني در افراد سالمند خطر مرگ ناشي از بيماري، سکته قلبي يا سکته مغزي را افزايش مي‌دهد.

درمان کم خوني روش‌هاي زيادي دارد. کم خوني يکي از بيماري‌هاي شايع است که عدم وجود کافي گلبول قرمز يا هموگلوبين در خون را نشان مي‌دهد. اين بيماري در زنان شايع‌تر از مردان بوده و پيگيري نکردن آن مي‌تواند گستره وسيعي از مشکلات را به همراه داشته باشد. بيشتر پزشکان براي درمان کم خوني به نسخه پيچي قرص‌هاي آهن متوصل مي‌شوند. اما در کنار اين دارو‌ها مي‌توان از چند ماده خوراکي مفيد نيز استفاده کرد تا کم خوني را در زمان کوتاهي از بين برد.

بادام

۷ بادام را به مدت ۲۴ ساعت خيس و آب آن را خالي کنيد. بادام را پوست بکنيد و به صورت خمير در بياوريد و به مدت ۳ ماه هر روز بخوريد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


شليل

آهن يکي از مواد معدني است که به رفع کم خوني کمک مي‌کند. شليل منبع غني از آهن نيست، ولي ويتامين C موجود در آن به دليل کمک به جذب آهن در بدن مي‌تواند به درمان کم خوني کمک کند.

هرچه ويتامين C موجود در مواد غذايي بيشتر باشد، آهن بهتر جذب مي‌شود، ولي اکثر غذا‌ها از ويتامين C زيادي برخوردار نيستند؛ بنابراين مصرف مواد غذايي سرشار از اين ويتامين مانند شليل بسيار ضروري است. اگر براي از بين بردن مشکل کم خوني خود از مکمل آهن استفاده مي‌کنيد، مي‌توانيد براي جذب بهتر آن را همراه يک ليوان آب شليل مصرف نماييد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


پسته

کمبود فولات مي‌تواند باعث مشکلاتي، چون کم خون يمگالوبلاستيک شود. همچنين، کمبود اين ماده عامل بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي است. با توجه به اينکه پسته حاوي فولات و آهن مي‌باشد، به بهبود کم خوني کمک مي‌کند.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


گوشت قرمز کم چرب

براي ميزان بيشتر آهن و ۲۲% ميزان توصيه شدۀ مصرف روزانه، برش باريکي از گوشت گاو که مقدار زيادي از چربي هِم دارد را امتحان کنيد. دکتر‌ها توصيه مي‌کنند که براي به حداکثر رساندن جذب آهن، اين غذا را با غذا‌هاي سرشاز از ويتامين c مانند گوجه، فلفل قرمز، توت فرنگي، پرتقال، بروکلي و جوانۀ بروکسل همراه کنيد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


انار

مقادير زياد آهن موجود در انار به توليد هموگلوبين خون کمک نموده و موجب رفع کم خوني مي‌شود؛ بنابراين مصرف انار براي افراد مبتلا به کم خوني خفيف يا شديد از اهميت زيادي برخوردار است. انار سرشار از کلسيم، آهن، قند، پروتئين، کربوهيدرات، فيبر، پتاسيم و مس است و يک ابر غذا ناميده مي‌شود. گنجاندن انار در رژيم غذايي نشانه‌هاي کم خوني خفيف مثل سرگيجه و خستگي را کاهش مي‌دهد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


دانۀ سويا طبيعي

طبق گفتۀ مورکويتز، دانۀ سويا (که توصيه شده نمونۀ اورگانيک آن را بخريد) منبع عظيمي از آهن غير هِم براي گياهخواران است. به علاوه اين گياه سرشار از پروتئين است و براي وعده‌هاي اصلي و همچنين ميان وعده‌ها گزينۀ خوبي است.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


چغندر قرمز

براي کم خوني ناشي از کمبود آهن بسيار مفيد است. چغندر و آب چغندر سرشار آهن همراه با فيبر، کلسيم، پتاسيم، سولفور و ويتامين است. چغندر قرمز علاوه بر مغذي بودن، به تميز شدن بدن نيز کمک مي‌کند و اکسيژن بيشتري براي بدن فراهم مي‏کند. به اين منظور يک چغندر متوسط، سه عدد هويج، و نصف يک سيب زميني شيرين را در آبميوه گيري بريزيد؛ و اين آبميوه را روزي يکبار بنوشيد. همچنين مي‌توانيد چغندر قرمز را بصورت پخته يا در سالاد استفاده کنيد. بهتر است چغندر را با پوست ميل کنيد تا مواد غذايي بيشتري به بدنتان برسد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


حبوبات

حبوبات به ويژه عدس، تنها به مقدار ۱/۲ پيمانه، بيش از ۳.۳ ميلي گرم آهن که حدود ۲۰% نياز روزانه بدنتان است را فراهم مي‌کند، و از اين رو يک گزينۀ عالي براي کم خوني است. به علاوه يک منبع عالي فيبر هستند که احساس گرسنگي را فرو مي‌نشانند. نکتۀ ديگري که اين کارشناسان تغذيه با ما به اشتراک گذاشته اند اين است که برخي از اين خوراکي‌ها مانند قهوه و چايي مي‌توانند فرايند جذب آهن را مختل کنند. به عبارت ديگر از خوردن آن‌ها همراه با ناهارتان جداً خودداري کنيد. يا حداقل نگاهي به ميزان اهن بدنتان بياندازيد و ميزان مصرف کافئين مايعتان را به حداکثر ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش دهيد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


سبزيجات

شما براي اينکه بتوانيد به ميزان مصرف گوشت از محصولات گياهي آهن جذب کنيد، بايد دو برابر مصرف گوشت از اين گونه غذا‌هاي گياهاني که در ادامه به آن‌ها مي‌پردازيم، مصرف کنيد. محصولات گياهي چون؛ برنج، گندم، جو، آجيل و لوبيا به ميزان قابل توجه آهن دارند که شما با مصرف اين گونه مواد گياهي مي‌توانيد تا حدودي ميزان آهن مورد نياز بدنتان را تامين کنيد. معمولا سبزي‌هاي خوراکي ايکه داراي برگ‌هاي تيره تري هستند مقدار آهن آن‌ها بيشتر است.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني


تخم مرغ محلي

آخزين مورد که از اهميت کمي هم برخوردار نيست: تخم مرغ. علاوه بر اينکه تخم مرغ يکي از صبحانه‌هاي مورد علاقه و چاشني خوبي براي سالاد است، به خاطر سطح آهن بالاي طبيعي اش، اتفاقاً يکي از بهترين غذا‌ها براي افراد کم خون است. آن را به عنوان يک ناهار سبک همراه با اسفناج سرخ شده ميل کنيد يا با گذاشتن تخم مرغ روي نان تست، کرۀ گياهي و گوجه‌اي کبابي، يک صبحانۀ غني از آهن براي خودتان آماده کنيد.

راهکار‌هاي خانگي قدرتمند براي درمان کم خوني

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar