برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

صدای بی صدایی هدفون ها

منبع
خراسان
بروزرسانی
صدای بی صدایی هدفون ها

خراسان/ وز وز گوش، کم شنوایی و اثر منفی روی مغز از عوارض استفاده مداوم از هدفون و هندزفری هاست
 
  اگر 100 سال پیش کسی به دنیای امروز نگاه می‌کرد و مردمی را می‌دید که با هدفون‌هایشان در حال گوش دادن به موزیک و پادکست هستند، حتما از تعجب شاخ در می‌آورد. اما واقعیت این است که هدفون‌ها، هندزفری‌ها و ایرپادها به جزئی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. بنابراین باید نکات بهداشتی و تاثیری را که ممکن است این وسایل بر سلامت ما بگذارد،در نظر بگیریم. در ادامه به بررسی عوارضی می پردازیم که ممکن است هدفون‌ها  برای سلامت گوش ما ایجاد کنند.

  وز وز گوش
وز وز گوش (Tinnitus) به احساس شنیدن صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درک آن توسط مغز گفته می‌شود، زمانی که محرک صوتی خارجی در محیط وجود ندارد. در این حالت، شخص بدون این‌که صدایی در محیط باشد به طور مداوم صداهایی شبیه نویز احساس می‌کند. این حالت می‌تواند دایمی یا موقتی باشد که در هر دو صورت احساس ناخوشایندی است. این عارضه  می‌تواند بر اثر استفاده طولانی‌مدت از هدفون یا شنیدن موسیقی با صدای بلند به وجود بیاید.


   نداشتن تمرکز
صدای بلند می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر پرده گوش شما داشته باشد. صدا از گوش به مغز می‌رسد و بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. قدرت تمرکز ممکن است یکی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری باشد.


   کم شنوایی
گوش دادن روزانه به موسیقی بلند (صدایی بلندتر از ۸۵ تا ۹۰ دسی‌بل)  برای مدت زمان‌ طولانی می‌تواند به کم شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) منتهی شود. این عارضه که از اثرات هندزفری بر گوش است، ممکن است موقتی یا دایمی باشد.


   عبور نکردن هوا
امروزه شرکت های سازنده هدفون به نحوی آن‌ها رامی‌سازند که موسیقی به بهترین شکل شنیده شود. اما برای این که موسیقی را به بهترین شکل ممکن بشنویم، باید هدفون ها را مستقیم داخل کانال گوش بگذاریم که باعث می شود هیچ هوایی از گوش عبور نکند و عبور نکردن هوا شما را در معرض عفونت های گوش قرار می‌دهد.


   اثر منفی روی مغز
گوش داخلی مستقیم با مغز در ارتباط است. به همین دلیل بروز کوچک ترین عفونتی در گوش داخلی روی مغز اثر می‌گذارد و  ممکن است به مشکلات جدی منجرشود.
همچنین امواج الکترومغناطیسی که توسط هدفون ها تولید می‌شوند، می‌توانند باعث آسیب های جدی به مغز شوند. البته این فرضیه هنوز ثابت نشده اما افرادی که در روز بیشتر با بلوتوث، هدفون و ..سروکار دارند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مغزی هستند.   


نکات سلامت گوش هنگام استفاده از هندزفری و هدفون
 از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید: شما به کمک هدفون های مجهز به سیستم های حذف نویز، به راحتی از ورود هرگونه صدای اضافه هنگام گوش دادن به موسیقی جلوگیری خواهید کرد.
 با صدای مجاز به موسیقی گوش کنید: سعی کنید صدا را تنظیم کنید و از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند بپرهیزید.
  فاصله زمانی ایجاد کنید: یکی از بهترین راه ها، ایجاد وقفه و فاصله زمانی در گوش دادن به موسیقی است. این عمل در طولانی مدت باعث می شود از بروز آسیب به سیستم شنوایی شما جلوگیری شود. بهتر است هر 60 دقیقه گوش دادن به موسیقی را با 60 درصد از صدای  آن موزیک انجام دهید و سپس استراحت کنید.
  هندزفری خود را تمیز نگه دارید: به طور منظم هندزفری را تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌ها، عرق و بافت‌های ریخته شده پوست جلوگیری شود. اگر هدفون‌ها سر اسفنجی دارند، آن ها را یک بار در ماه عوض کنید. از استفاده مشترک هندزفری با دیگران خودداری کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره