برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
سلامت

خانواده‌ها به مصرف قلیان، «تفریحی» نگاه نکنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خانواده‌ها به مصرف قلیان، «تفریحی» نگاه نکنند

ایسنا/ رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهمترین نقش خانواده‌ها این است که حداقل در سنین نوجوانی و جوانی فرزندان خود، سیگار و قلیان مصرف نکنند و استفاده از قلیان را به عنوان یک تفریح و سرگرمی ندانند.

  دکتر غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سن مصرف سیگار، گفت: طی مطالعات اخیر سن تجربه مصرف دخانیات در همه دنیا پایین آمده و به سنین کمتر از ۱۵ سال رسیده که این موضوع به دلیل عدم آگاهی مردم و خانواده‌ها از مضرات دخانیات است.

وی با بیان اینکه شروع مصرف دخانیات به سنین نوجوانی و جوانی بازمی‌گردد افزود: این مسئله می‌تواند به دلیل عدم آگاهی یا دسترسی آسان و ارزان به دخانیات باشد. کنجکاوی نوجوان و الگوپذیری او از بزرگترها مانند پدر، مادر و یا هنرپیشه محبوب یا سفارش یک دوست و همسال از دیگر علل مصرف دخانیات در نوجوانی است.

حیدری با اشاره به اینکه تداوم مصرف دخانیات به صد نخ و یا سه ماه به وابسته شدن به نیکوتین می‌انجامد، اظهار کرد: مهم‌ترین نقش خانواده‌ها این است که حداقل در سنین نوجوانی فرزندان خود سیگار و قلیان مصرف نکنند و استفاده از قلیان را به عنوان یک تفریح و سرگرمی ندانند.

وی گفت: مصرف قلیان به خاطر وجود زیاد تنباکو و طولانی بودن مدت استفاده و ورود حجم زیاد دود به ریه بسیار آسیب رسان است.

حیدری که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: خانواده‌ها بدون رفتارهای قهر آمیز و با آگاهی دادن به فرزندان از استعمال قلیان و سیگار در نوجوانان و جوانان جلوگیری کنند.

وی در آخر تاکید کرد: باید به صورت مداوم خطرات استعمال دخانیات را به فرزندان گوشزد کنیم و فقط به هفته بدون دخانیات بسنده نکنیم .

انتهای پیام

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره