نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

رود سزار وحشی در میان کوهای بلند و جنگلی زاگرس

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ سزار به قدری شکوه و هیبت دارد که گویی دریایی خروشان در دل کوه است.
منطقه لرستان، رودخانه سزار که شاخه اصلی رود دز است، آب‌های خود را از مناطق کوهستانی الیگودرز، ازنا، دورود، اشترینان و بروجرد دریافت می‌کند و در مسیر راه‎آهن سراسری به سوی جنوب ایران سرازیر می‌شود. این رودخانه در پایین دست، رودخانه دز نامیده شده و سد بزرگ دز روی این رودخانه ساخته شده است.
از شاخه‌های مهم سزار، رود تیره است که پس از دریافت آب‌های اشترینان(گله رود، سراب سفید، کرتول و چند رود دیگر) به رودخانه ماربره (که از به هم پیوستن آب‌های الیگودرز، دورود و ازنا تشکیل می‌شود) می‌پیوندد.
این رودخانه که از نظر زمین شناسی فعال بشمار می‌رود، "سزار" نام دارد که درون دره‌ها و گذرگاه‌های صعب‌العبور و نفوذ ناپذیر زاگرس مسیری را برای خود ساخته است و برای پیوستن به رودخانه بختیاری پیش می‌رود.
این رودخانه با اینکه رودی کم عرض است ولی به قدری شکوه و هیبت دارد که گویی دریایی خروشان در دل کوه است. رودخانه پر پیچ و خم سزار در میان نواحی بکر و زیبای زاگرس مناظر بسیار جالبی را بوجود آورده است که جذابیت سرزمین لرستان را دوچندان می‌کند.
رودخانه سزار که گاهی به آن "آب دز" نیز می‌گویند، از شاخه‌های رودخانه دز است که خود رودخانه دز نیز شاخه ای از رودخانه کارون به شمار می‌رود و یکی از بزرگترین رودخانه‌های زیر حوضه کارون بزرگ در استان لرستان است.

این رودخانه از به هم پیوستن دو رودخانه ماربره و تیره در شهر دورود تشکیل می‌شود که از این محل تا ایستگاه تنگ پنج که با رودخانه بختیاری تلاقی می‌کند سزار نامیده می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره