نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ عجایب هفت‌گانه نوین؛ تنها آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین چطور به وجود آمد؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
گوناگون/ عجایب هفت‌گانه نوین؛ تنها آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین چطور به وجود آمد؟

خبرآنلاین/ آمفی‌تئاتر رد راکس در دنور، از مشهورترین مکان‌های زمین است که از آن برای اجرای کنسرت استفاده می‌شود؛ مردم هزاران کیلومتر سفر می‌کنند تا بتوانند نمایشی در رِدراکس ببینند. این مکان یکی از عجایب هفتگانه جهان به‌حساب می‌آید و نشانه رشته کوهی قدیمی‌تر از کوه‌های راکی ​​است.
 

تینا مزدکی: آمفی‌تئاتر رد راکس در دنور، شهری در ایالت کارولینای شمالی ایالات‌متحده آمریکا، از آن مقصدهای استثنایی است که از سراسر دنیا گردشگران و حتی علاقه‌مندان کنسرت‌ها را به خود جذب می‌کند. صفحات عظیم سنگ قرمز که آمفی‌تئاتر را تشکیل می‌دهند نتیجه صدها میلیون سال فعالیت‌های زمین‌شناختی (فرسایش، بالا و پایین رفتن دریاها و ظهور گسل طلایی و ...) است. ماسه‌سنگ سازند فواره بیش از ۳۰۰ میلیون سال پیش با فرسایش تدریجی کوه‌های منطقه شکل گرفت.

اکنون هرساله هزاران نفر در کنسرت هنرمندان موردعلاقه خود در آمفی‌تئاتر رد راکس در دنور (KDVR)، شرکت می‌کنند و این مکان تنها آمفی‌تئاتر طبیعی و آکوستیک در جهان است. اما مدت‌ها قبل از اینکه این منطقه به صحنه‌ای تبدیل شود که هنرمندان رویای اجرای آن را در سر می‌پرورانند و طرفداران صدها کیلومتر برای بازدید از آن سفر می‌کنند، قبل از اینکه منطقه محل زندگی مردمان اوته، شاین و آراپاهو باشد، ردراکس خانه دایناسورها بود.

عجایب هفت‌گانه نوین: تنها آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین چطور به وجود آمد؟/ عکس

دریاهای باستانی و کوه‌های راکی اولیه

حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش، اولین کوه‌های راکی از دریاهای داخلی باستانی بیرون آمدند. آن کوه‌ها به‌موازات محدوده‌ی فرانت امروزی، در حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری غرب، قرار داشتند. در همان زمان، کلرادو با دریاهای باستانی احاطه‌شده بود که بالا و پایین می‌رفتند و درنتیجه آن سواحل شنی طی میلیون‌ها سال به ماسه‌سنگ تبدیل شدند.

به گفته وب‌سایت ردراکس (Red Rocks Online) طی میلیون‌ها سال، آن کوه‌ها با رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی که رشته‌کوه‌ها را از بین برده‌اند، فرسایش یافته‌اند. درنهایت حدود ۴۰ میلیون سال پس از ظهور اولین کوه‌های راکی، کوه‌ها توسط عناصر مختلف پراکنده شدند. بقایای کوه‌های راکی اولیه به‌عنوان پایه کوه‌های راکی امروزی که حدود ۶۵ میلیون سال پیش ظاهر شدند، تبدیل شدند.

عجایب هفت‌گانه نوین: تنها آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین چطور به وجود آمد؟/ عکس

سازند فواره تعداد و نقش حیاتی آن

سنگ‌های رسوبی که از کوه‌های راکی اولیه فرسایش یافته‌اند، رسوب‌کرده‌اند و آن لایه سنگ اکنون سازند فواره نامیده می‌شود. چهل میلیون سال پس از ظهور، اولین کوه‌های راکی از بین رفتند. رودخانه‌ها رسوبات خود را به سمت شرق منتقل کردند و ابتدا سازند فواره و بعداً لیون، موریسون، داکوتا و دیگر سازندهای جدیدتر، بالای سازند فواره ایجاد شدند. بالا بردن صخره‌های راکی فعلی و در ادامه فرسایش آبی و بادی، این صخره‌های سرخ را شکل دادند.

عجایب هفت‌گانه نوین: تنها آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین چطور به وجود آمد؟/ عکس

بنابراین، سازند فواره رد راکس عظیم را تشکیل داد که امروزه زیباترین آمفی‌تئاتر طبیعی کره زمین است. البته همه سنگ‌های سازند فواره قرمز نیستند. در میان آن‌ها سنگ‌های خاکستری روشن، قرمز کم‌رنگ نیز به چشم می‌خورد. هوازدگی سنگ را تجزیه می‌کند و مواد معدنی مانند آهن آزاد می‌کند که اکسید می‌شود، در طول فشرده‌سازی سازند فواره، آب‌های زیرزمینی غنی از آهن در میان سنگ نفوذ کرده و رنگ صورتی مایل به قرمز به سنگ‌ها داده است.

امروز این مکان نمادی از زیبایی و شگفتی است؛ درواقع، آمفی‌تئاتر رد راکس زمانی یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن به‌حساب می‌آمد. امروزه آمفی‌تئاتر رد راکس فقط یک محل برگزاری کنسرت دوست‌داشتنی نیست، بلکه شواهدی از رشته کوهی قدیمی‌تر از کوه‌های راکی است.

منبع: thehill

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar