نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

شکوه و زیبایی مرال در جنگل‌های هیرکانی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ مرال، یا گوزن قرمز، که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، یکی از بزرگترین گونه‌های گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است.

مهدی کیاحیرتی و حامد تیزرویان، دو فعال محیط زیست، ویدئویی را به صورت مشترک در صفحه‌های اینستاگرامی خود منتشر کرده‌اند از یک مرال در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی نشان می‌دهد.

 این دو فعال محیط زیست در خصوص این ویدئو نوشته‌اند: «طی سال‌های اخیر جوامع محلی زیادی در حاشیه و درون زیستگاه‌های هیرکانی جدای از محیط‌بانان برای حفاظت از این موجودات ارزشمند جنگل، دست به کار شدند و واقعا نتیجه بخش بوده است.»

مرال، یا گوزن قرمز، که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، یکی از بزرگترین گونه‌های گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است. در گذشته، این حیوان به تعداد زیادی در بیشتر مناطق جنگلی سواحل دریای خزر و کوه‌های البرز یافت می‌شد، اما بر اساس شواهد محققان در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد جمعیت این گونه ارزشمند در شمال کشور از بین رفته است.

جنگل‌های هیرکانی ایران، با قدمت ۴۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که تیرماه ۱۳۹۸ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

روباه، مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال و کبک از گونه‌های حیوانی حفاظت شده در ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar