نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

برج‌های عجیبی در ایران که ساعت دقیق را نشان می‌دهند

منبع
عصر ايران
بروزرسانی

عصر ایران/  برج‌های عجیبی در ایران که ساعت دقیق را نشان می‌دهند. ایرانیان در ۱۰۰۰ سال قبل به دانشی دست یافته بودند که باور کردنی نیست.

 استفاده از ساعت در معماری ایران عمدتا به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد اما روند ساخت بناهایی که ساعت آفتابی هستند تا قرن هفتم ادامه داشته است. 
در یک روز آفتابی به برج طغرل آمده می‌خواهد ثابت کند برج نه فقط یک معماری که یک ساعت است. و همین حالا دارد ساعت ۱۱ و نیم را نشان می‌دهد. برج طغرل در شهرری و در جنوب تهران قرار داد. مدت‌هاست که پژوهشگران یافته‌اند برج طغرل یک ساعت آفتابی‌است و به نظر می‌رسد دارد ساعت ۱۱ و نیم را نشان می‌دهد.

استفاده از ساعت در معماری ایران عمدتا به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد اما روند ساخت بناهایی که ساعت آفتابی هستند تا قرن هفتم ادامه داشته است. نمونه شگفت‌انگیز چنین کاری در برج رادکان اتفاق افتاده است. یک میل تدفن که در نزدیکی مشهد و در استان خراسان رضوی است. احتمالا برج رادکان محل تدفین یکی از حکام ایلخانان مغول «امیر ارغوان» باشد. برخی پژوهشگران هم معتقدند آرامگاه یک زن به نام مطلع الشمس است.

این بنا هم مثل برج طغرل است اما ۲۴ ستون دارد با این تفاوت که در بالا نیم‌دایره‌ها حتی تا ربع ساعت را هم نشان می‌دهند. گفته می‌شود برج رادکان توسط دانشمند و ریاضی‌دان ایرانی خواجه نصیرالدین توسی ساخته شده برای همین امکان رصد ستارگان از بالای این برج هم وجود دارد. اتفاقی که برای برج طغرل هم می‌افتاد اما حالا پلکان ورودی به بام ان خراب شده‌است.

برج طغرل قدیمی‌ترین بنای ایران‌است که کار ساعت آفتابی را هم انجام می‌دهد. در واقع یک میل تدفین است که احتمالا آرامگاه طغرل بیک سلجوقی است. دراین‌باره اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی پژوهشگران معتقدند برج طغرل مدفن ابراهیم خواص است. عارف بزرگی که در شهر ری زندگی می‌کرد.

هرچند شگفتی‌های این بنا کم نیست و کتاب‌های زیادی درباره آن نوشته شده است. پژوهشگران و معماران معتقدند عصر سلجوقی دوران شکوفایی در علم و معماری بوده‌است. و هرچند بیش از هزار سال از آن دوران می‌گذرد اما هنوز هم رازهای زیادی از فرهنگ و هنر عصر سلجوقی فاش می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره