نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ کشف راز «هرم ماه»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوناگون/ کشف راز «هرم ماه»

ایسنا/ نتیجه تحقیقات جدید گروهی از محققان نشان می‌دهد «هرم ماه» ‌ در شهر باستانی مکزیک با انقلاب تابستانی هم‌سو است.

یک گروه تحقیقاتی در مکزیک اعلام کرده است «هرم ماه» در «تئوتیئواکان»، شهر باستانی واقع در نزدیکی شهر امروزی «مکزیکوسیتی» ‌ با انقلاب تابستانی و زمستانی همسو است. این نتیجه‌گیری درحالی اعلام شده است که همه کارشناسان با این برآورد موافق نیستند.

«تئوتیئواکان» تقریباً در فاصله‌ای بین سال ۱۰۰ قبل از میلاد تا ۸۰۰ پس از میلاد شکوفا شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشت. «هرم ماه» تقریباً بین سال‌های ۱ تا ۳۵۰ پس از میلاد در چند مرحله ساخته شد و در انتهای «گذرگاه مردگان»، خیابانی طولانی که از مرکز شهر می‌گذرد، قرار دارد.

«لایوساینس» نوشت، این گروه از محققان مکزیکی تعداد زیادی اندازه‌گیری انجام دادند که از جمله آنها به اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق دوربین‌های هوایی می‌توان اشاره کرد که نشان داد گوشه شمال شرقی «هرم ماه» در انقلاب تابستانی که بین ۲۰ تا ۲۱ ژوئن رخ می‌دهد و بر فراز آتشفشان «El Xihuingo» طلوع می‌کند با خورشید همسو است. «موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک» (INAH) در بیانیه‌ای اعلام کرد محققان همچنین دریافتند گوشه جنوب غربی این هرم با غروب خورشید در پشت یک تپه در زمان انقلاب زمستانی که بین ۲۱ تا ۲۲ دسامبر هر سال رخ می‌دهد نیز همسو می‌شود.

به گفته این گروه تحقیقاتی، این همسویی موقعیت مکانی «هرم ماه» ‌ با انقلاب تابستانی که موقعیت مکانی آتشفشان را نیز شامل می‌شود، به طور ویژه جالب توجه است، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم «تئوتیئواکان» از آتشفشان به عنوان یک رصدخانه نجومی استفاده می‌کردند.

شاید عجیب به نظر می‌رسد که سازه‌ای که «هرم ماه» نام دارد با انقلاب خورشیدی همسو باشد.

به گفته «آرون گونزالس بنیتز» (Aarón González Benítez)، ستاره‌شناس باستان‌شناسی در موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ در مکزیک و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که این نام توسط مردم مکزیک انتخاب شده است که امپراتوری «آزتک» ‌ را تاسیس کردند و آنها مدتی پس از متروکه شدن شهر این هرم را نامگذاری کردند. هنوز مشخص نیست ساکنان اصلی «تئوتیئواکان» برای این ساختمان چه نامی را انتخاب کرده بودند.

نکته جالب اینجاست که در تئوتیئواکان هرم دیگری وجود دارد که با نام «هرم خورشید» شناخته می‌شود، اما اعضای این گروه تحقیقاتی معتقدند گوشه‌های شمال شرقی و جنوب غربی آن هرم در واقع با زمانی که ماه در بالاترین یا پایین‌ترین نقطه خود در آسمان ظاهر می‌شود، همسو هستند.

با این حال «ایوان اسپراج»، رئیس مؤسسه مطالعات انسان‌شناسی در آکادمی علوم و هنر اسلوونی، گفت که سخت است باور کنیم شهری با در نظر گرفتن «هرم ماه» ساخته شده باشد.

او خاطرنشان کرد: «هرم ماه» در طول ساخت خود تغییر کرد و اولین مرحله ساخت آن جهت‌گیری متفاوتی نسبت به امروز داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره