نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ کشف راز مومیایی «زنی که جیغ می‌زند»

منبع
شفقنا
بروزرسانی

شفقنا/  محققان می‌گویند ممکن است راز جسد مومیایی شده یک زن مصری را که به نظر می‌رسد درحال جیغ کشیدن است، یافته‌اند.
یک مومیایی مربوط به مصر باستان که بقایای جسد یک زن است برای ۹۰ سال ذهن محققان را مشغول کرده بود. چون این جسد به نظر می‌رسد درحال جیغ زدن است. حالا دانشمندان چند دلیل را برای این حالت جسد عنوان کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل جدید دانشمندان نشان می دهد که این زن در حدود ۳۰۰۰ سال پیش «در حال فریاد زدن از درد» مرده است. همینطور کارشناسان می گویند که او ممکن است یک رویداد نادر به نام اسپاسم جسد را در لحظه مرگ تجربه کرده باشد که باعث سفت شدن ماهیچه هایش شده و رنج او را جاودانه کرده است. اسپاسم جسد ممکن است به چهره این جسد حالتی شبیه به جیغ زدن را داده باشد. این عارضه باعث می‌شود که ماهیچه‌ها دقیقاً در موقعیتی که فرد در هنگام مرگ در آن قرار داشت منجمد شوند.
اگرچه علت مرگ این زن یک راز باقی مانده است، اما اسپاسم جسد معمولاً با مرگ های خشونت آمیز تحت شرایط فیزیکی و احساسات شدید همراه است.

تجزیه و تحلیل جدید، با استفاده از سی تی اسکن برای انجام یک «تشریح مجازی» جزئیات جدیدی را کشف کرده و این باور را که گمان می‌شد حالت دردناک او نتیجه مومیایی کردن ضعیف است به چالش می کشد. سحر سلیم، استاد رادیولوژی دانشگاه قاهره، که رهبری این مطالعه را برعهده داشت، می‌‌گوید: حالت جیغ مومیایی در این مطالعه می تواند به عنوان اسپاسم جسد خوانده شود که نشان می دهد این زن در اثر درد جان خود را از دست داده است. پروفسور سلیم او را به عنوان یک «کپسول زمان واقعی» توصیف می‌کند که آخرین لحظات زندگی خود را دست نخورده حفظ کرده است.

گفتنی است این مومیایی در طول یک کاوش باستان شناسی در سال ۱۹۳۵ در دیر البحاری، نزدیک شهر اقصر مصر، زیر مقبره یک معمار مشهور به نام سنموت پیدا شد. او در داخل یک تابوت چوبی با پاهای دراز و دست های جمع شده بالای کشاله رانش کشف شد. او کلاه گیس سیاهی بر سر داشت که از الیاف خرما با کریستال های کوارتز، مگنتیت و آلبیت ساخته شده بود و در انگشت سوم دست چپش دو حلقه طلا و نقره داشت. تجزیه و تحلیل نشان داد موهای طبیعی او با حنا و درخت عرعر رنگ شده بود؛ معاینه نشان داد که او حدود ۵ فوت قد داشتخ و در سن ۴۸ سالگی درگذشته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره