نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ کشف مومیایی سالم در مقبره مشهور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوناگون/ کشف مومیایی سالم در مقبره مشهور

ایسنا/ باستان‌شناسان یک تابوت ۲۰۰۰ ساله را از مقبره نقاشی‌شده واقع در ایتالیا کشف کردند.
 باستان‌شناسان یک مومیایی بسیار سالم ۲۲۰۰ ساله را در مقبره نقاشی‌شده مشهور واقع در ایتالیا کشف کردند.

«آرت‌نت» ‌ نوشت، ‌ این مقبره نخستین‌بار سال گذشته در «جیوگلیانو»، شهری واقع در شمال غربی «ناپل» در نزدیکی یک گورستان روم باستانی کشف شد. زمانی که باستان‌شناسان برای نخستین‌بار با این مقبره مُهر و موم شده مواجه شدند، از یک دوربین بسیار کوچک برای تماشای فضای داخلی مقبره از طریق شکاف‌های موجود در دیوارهای آن استفاده کردند و پس از مشاهده نقاشی‌ها تصمیم گرفتند وارد مقبره سنگی شوند که برای حدود دو هزار سال، بسته باقی مانده بود.

باستان‌شناسان از کشف دیوارهایی که روی آن‌ها تصاویری از موجودات افسانه‌ای نقاشی شده است، شگفت‌زده شدند. از این رو این مقبره به دلیل وجود تصویری از «سربروس»، سگ سه‌سر افسانه‌ای که از جهان زیرین یونانیان باستان حفاظت می‌کرد، ‌ «مقبره سربروس» نام گرفت.

روی بخشی از این مقبره تصویری از دو موجود افسانه‌ای غیرمعمول نقاشی شده است. در این نقاشی‌ها موجوداتی با سر و بالاتنۀ انسان و پایین‌تنه اسب و دم ماهی به تصویر کشیده شده‌اند. کارشناسان معتقدند این دو موجود افسانه‌ای احتمالا دو شخصیت اساطیری از خدایان دریا را نشان ‌می‌دهند که معمولا با تاج‌هایی از پنجه‌های خرچنگ به تصویر کشیده می‌شوند. البته در نقاشی‌های روی دیوار این مقبره این دو شخصیت درحالی که سعی دارند سپر بزرگی را در دست بگیرند، نمایش داده شده‌اند. دو کودک بال‌دار شبیه به «کیوپید» ‌(خدای عشق در اساطیر رومی است) نیز این نقاشی را تکمیل کرده‌اند.

پیش‌تر اعلام شده بود در این مقبره، محرابی هم پیدا شده است که به عنوان محلی برای قرار دادن پیشکش‌های مخصوص مردگان ساخته شده است.

کشف مومیایی سالم در مقبره مشهور

کاوش‌ها اخیر در این مقبره اما به کشف یک مومیایی بسیار سالم منجر شده است. این جسد درحالی پیدا شد که با پارچه پوشانده شده بود و به همراه اشیاء نفیسی از جمله ظروف عطر دفن شده بود.

اکنون دانشمندان رشته‌های مختلف در این محوطه برای کشف‌ اسرار آن همکاری می‌کنند. یک متخصص دیرین‌گیاه‌شناسی بررسی محتویات کوزه‌های شیشه‌ای را آغاز کرده است، در حالی که یک باستان‌شناس نساجی در حال تجزیه و تحلیل پارچه کفن برای تعیین کیفیت و منشأ نخ آن است.

در حال حاضر، محققان گمان می‌کنند این مقبرۀ سنگی با توجه به طراحی مجلل آن توسط خانواده‌ای با نفوذ ساخته شده است. با ادامه کاوش‌ها و تحلیل‌های بیشتر این مقبره، امید است که یافته‌ها بتواند بینش جدیدی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ناپل باستانی ایجاد کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar