نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

رازهای یک مقبره ۲۰۰۰ ساله

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
رازهای یک مقبره ۲۰۰۰ ساله

آخرین خبر/ باستان شناسان پس از یافتن یک مومیایی باستانی که برای هزاران سال در ایتالیا به طور کامل حفظ شده بود، مبهوت مانده اند. این تیم پس از باز کردن تابوت دو هزار ساله در مقبره تاریخی سربروس در ناپل، این کشف بی سابقه را انجام دادند.

به نقل از دیلی میل؛ این بقایا توسط کرم های گیاهی که پیش از مهر و موم شدن در محفظه بر روی اجساد قرار گرفته بودند، حفظ شده بودند و شواهد جدید و دقیقی را ارائه می‌دادند که نشان می‌داد روم باستان چگونه مردگان خود را مومیایی می‌کردند.

یکی از اجساد با کفن پوشیده شده بود و اطراف آن را اشیائی احاطه کرده بود که تیم  باستان شناسی آن را باز کردند و متوجه شدند که جسد کاملا حفظ شده است. توجه ویژه به متوفی و اشیای یافت شده نشان می داد که او احتمالا بنیان‌گذار خانواده‌ای بوده که آرامگاه برای او ساخته شده است.

باستان شناسان پیش از این تعداد زیادی گورستان در همین منطقه پیدا کرده اند که مربوط به دوران جمهوری روم (۵۱۰ پیش از میلاد تا ۳۱ پیش از میلاد)تا عصر امپراتوری روم (۳۱ پیش از میلاد تا ۴۷۶ میلادی)است.

«مقبره سربروس» واقع در جولیانو، در سال 2023 پس از کشف مرز این گورستان توسط باستان شناسان پیدا شد. جولیانو واقع در کامپانیا، بین قرن های 8 و 7 قبل از میلاد توسط یونانیان باستان مستعمره شد.

این مقبره توسط سرپرست باستان شناسی، هنرهای زیبا و منظره کشف شد که نه تنها از نحوه نگهداری اجساد شوکه شده بودند، بلکه از روش مورد استفاده نیز شگفت زده شدند. محققان قصد دارند تصاویر مومیایی های تازه کشف شده را در تاریخ دیگری به اشتراک بگذارند. بقایای آن ها با کرم ساخته شده از شنوپدیوم، یک جنس گیاه چند ساله که به طور محاوره‌ای به نام «کرم چوب»  شناخته می شود، پوشانده شده بودند.

این ترکیب در گذشته بر روی بقایایی از جمله جسد یک اُسقُف (والاترین مقام روحانی مسیحی) قرن هفدهم که در زیر کلیسایی در سوئد پیدا شده است، یافت شده است.

با این حال، مومیایی کشف شده در کفنی پوشیده شده بود که به اعتقاد کارشناسان به دلیل شرایط آب و هوایی داخل محفظه، معدنی شده بود.

ماریانو نوزو، سرپرست این تحقیق در بیانیه‌ای گفت: در ماه های اخیر، تجزیه و تحلیل های آزمایشگاهی انجام شده بر روی نمونه های گرفته شده از اجساد و گودال‌ها، داده های قابل توجهی را در مورد درمان متوفی و مراسم تدفین به ما داده است که به طور قابل توجهی دانش ما را غنی کرده است.

این گورستان پس از آن کشف شد که باستان شناسان دیواری را مشاهده کردند که با استفاده از تکنیک ساخت رومی باستان به نام اپوس اینسرتوم ساخته شده بود. در این روش از سنگ های بدون برش نامنظم و تصادفی استفاده شده که در قرن دوم پیش از میلاد ظهور کردند.

بعدها مشخص شد که این دیوار جلویی مقبره است که با یک سنگ سنگین مهر و موم شده بود.  این سنگ متخلخل  بود که از خاکستر آتشفشانی و رسوبات دیگر ایجاد شده بود.

باستان شناسان برای ورود به محوطه تدفین مجبور شدند کاشی های پوشش دهنده دهانه سقف را به دقت خارج کنند که به گفته کارشناسان این کشف بی سابقه بوده است. آن‌ها با یک دوربین میکرو  اجسام محصور در داخل را مشاهده کردند.

این پروژه که بودجه آن توسط وزارت فرهنگ ایتالیا تامین می شود، اکنون در حال انجام تجزیه و تحلیل DNA بر روی بقایای مومیایی شده انسان است تا اجساد متعدد کشف شده را شناسایی کند.

مترجم: فرزانه عطار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره