نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

سفینه فضایی بویینگ ۵۱ روز فضانوردان را زندانی کرد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
سفینه فضایی بویینگ ۵۱ روز فضانوردان را زندانی کرد

آخرین خبر/ در حالی که مهندسان تلاش می‌کنند سفینه فضایی بوئینگ معیوب خود را تعمیر کنند، دو فضانورد در فضا به دام افتاده اند و هیچ پایانی برای گرفتاری دو ماهه‌شان دیده نمی‌شود. سونیتا ویلیامز و بری بوچ ویلمور تا روز جمعه ۲۶ ژوئیه، 51 روز در فضاپیما محبوس بودند. خرابی های شدید و پیوندهای هلیوم در کپسول جدید استارلاینر بوئینگ، ناسا و بوئینگ را بر آن داشته است تا آن‌ها را برای مدت طولانی تری در مدار نگه دارند، زیرا می ترسند بازگشت به فضاپیما به فاجعه منجر شود.

به نقل از دیلی میل، ناسا اوایل این هفته تایید کرد که آن ها آماده اعلام تاریخ بازگشت نیستند. در یک جلسه توجیهی، مقامات گفتند که استارلاینر احتمالا به اندازه کافی ایمن است که بتواند این دو  را به خانه برساند، اما این تصمیم طی یک بررسی گرفته خواهد شد.

آژانس فضایی و بوئینگ بارها گفته‌اند که فضانوردان سرگردان نیستند و در مواقع اضطراری می‌توانند با استارلاینر به خانه برگردند اما این امر سؤالاتی را در مورد اینکه چرا ویلیامز و ویلمور نمی توانند اکنون به خانه بروند، در صورتی که هواپیمای بوئینگ واقعاً ایمن است، ایجاد کرده است. کارهایی که روی استارلاینر انجام می شود نیز از راه دور انجام می شود - بدون اینکه مهندس به فضا فرستاده شود تا روی خود فضاپیمای واقعی کار کند.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا تاکید می کند که گزینه های پشتیبان از جمله کپسول دراگون اسپیس ایکس در حال بررسی هستند. این کپسول در تاریخ ۵ ژوئن از فلوریدا بر فراز یک موشک اطلس V ایالات متحده منفجر شد و چند ساعت بعد ناسا اعلام کرد که این کپسول دو نشتی داشته است. در حالی که کپسول در ۶ ژوئن در ایستگاه پهلو گرفت، نشت دیگری پیدا شد و چند روز بعد در ۱۰ ژوئن نشت دیگری مشاهده شد. علاوه بر نشت هلیوم، پنج رانشگر به طور موقت در طول پرواز دچار نقص شدند اما چهار رانشگر به حالت اولیه بازگشتند و پنجمین رانشگر خاموش شد.

اگر فضاپیما در راه بازگشت به زمین دچار شکست دیگری شود، عواقب آن می تواند برای سرنشینان آن فاجعه بار باشد. شکست مفتضحانه استارلاینر دردسر تازه ای را برای بوئینگ به وجود می‌آورد که بخش هوانوردی تجاری آن گرفتار رسوایی ها و سقوط‌ها شده است.

اوایل سال جاری میلادی، یک هواپیمای ۷۳۷ MAX هنگام پرواز بر فراز پورتلند منفجر شد و دو جت دیگر MAX در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سقوط کردند و بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند. بوئینگ متهم شده است که سود خود را مقدم بر ایمنی قرار داده و قول داده است که کیفیت محصولات خود را پس از یک سری شکست های فاجعه بار بهبود بخشد.

ویلیامز و ویلمور، علی رغم موقعیت بد خود، باید برای انجام آزمایش ها علمی تلاش کنند. ویلیامز در جریان یک جلسه توجیهی گفت: ما در اینجا کاملا مشغول بوده ایم. شناور بودن حس خوبی دارد. بودن در فضا و هم کاری با تیم ISS حس خوبی دارد. آن ها از زمان ورود، روی رگ های خود سونوگرافی انجام داده اند تا داده های مربوط به چگونگی تاثیر فضا بر بدن انسان را جمع آوری کنند. ویلمور، ۶۱ ساله، وظیفه سرویس دهی به یک جفت فریزر مورد استفاده برای نگهداری نمونه های تحقیقاتی و همچنین پر کردن خنک کننده در یکی از پمپ های آب ایستگاه را بر عهده داشت.

 

پیش از پرواز، ویلیامز گفت: ما پیش بینی می کنیم که همه چیز طبق برنامه پیش برود. اما اگر این اتفاق نیفتد ما وقت می گذاریم و آن را تجزیه و تحلیل می کنیم و در مورد آن صحبت می کنیم و مشکلی نخواهیم داشت. بنابراین اعتماد ما به این ماموریت بالا است. من شکایت نمی کنم که ما دو هفته دیگر اینجا هستیم. به نوشته واشنگتن پست، آن ها ماه گذشته هنگامی که یک ماهواره در ارتفاعی نزدیک به ایستگاه از هم جدا شد و تهدیدی را ایجاد کرد، دچار وحشت شدند. این دو نفر داخل کپسول استارلاینر پریدند و آماده شدند تا در صورت برخورد بقایای ماهواره با ایستگاه، آن را تخلیه کنند. قطعات ماهواره بدون هیچ حادثه ای از کنار ایستگاه عبور کرد و خدمه عملیات را ازسر گرفتند.

مقامات بوئینگ و ناسا برای اولین بار حتی پیش از پرواز با فضانوردان در اوایل این ماه متوجه مشکلاتی با استارلاینر شدند. به گزارش سی ان ان، این هواپیما با سال ها تاخیر، عقب نشینی و هزینه های اضافی مواجه شده است که بیش از یک میلیارد دلار برای بوئینگ هزینه داشته است. سپس قرار شد استارلاینر در تاریخ ۶ مه پرتاب شود، اما تیم ها یک دریچه نشت هلیوم را شناسایی کردند و ماموریت را متوقف کردند.

 

مترجم: فرزانه عطار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar