نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

زندگی بزرگان/ قهرمان حماسه‌ساز والفجر ۸ را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
زندگی بزرگان/ قهرمان حماسه‌ساز والفجر ۸ را بشناسید

باشگاه خبرنگاران/ سردار «محمدحسن قاسمی طوسی» معروف به «مالک اشتر» جهبه‌های جنگ به عنوان مسئول اطلاعات عملیات والفجر۸ که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌ها در تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود؛ با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام توانست ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و نظامی دشمن وارد کند.

 اگر چه سردار محمدحسن قاسمی طوسی با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) فعالیت سیاسی و مبارزاتی گسترده‌ای تا سقوط حکومت شاهنشاهی داشت و نقشش در خنثی کردن توطئه‌های منافقان در جنگل‌های شمال محوری بود، اما قهرمانی او در نبرد ۷۸روزه لشکر ویژه ۲۵کربلا مازندران در عملیات والفجر هشت بیشتر از هر برهه‌ای از دوران زندگی پربار و شجاعانه اش در اذهان باقی مانده است.

محمد حسن که دو برادر دیگرش هم در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در سال ۱۳۳۷ در روستای «طوس‌کلا» از توابع شهرستان نکا دیده به جهان گشود و در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در سن ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و پیکر مطهرش در سال ۱۳۷۴ بعد از هشت سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوس کلا به خاک سپرده شد.

سردار احمد نوریان رئیس اندیشگاه عالی تجربه نگاری انقلاب اسلامی و از همرزمان شهید طوسی درباره این شهید والا مقام گفت: محمد حسن در لبه جلوئی هر عملیات، کسب موفقیت و فتوحات رزمندگان اسلام قرار داشت و افتخارات جاودانه‌ای را به ویژه در فتح فاو در تاریخ ثبت کرد تا برای نسل حال و آینده کشور به منظور حفظ کیان اسلام و میهن و صیانت از مردم عزیز، درس آموز باشد.

وی توانایی‌های ویژه ذهنی، فکری و ضریب هوش بالا، نگاه نافذ و هوشمندانه به مسائل در صحنه عمل، قدرت حل مساله و تجزیه و تحلیل آن، رزمنده‌ای بسیار شجاع و بی باک که در عین حال با فکر و تدبیر عمل می‌کرد و اهل مشورت و دوراندیشی بود، دارای مهارت بالای نظامی در حوزه‌های عمومی و تخصصی، دارای دقت نظر بالا، رازدار، بدون مطالعه حرف نمی‌زنند، برخورداری از سعه صدر و انعطاف پذیری بالا، روحیه سخت کوشی و خستگی ناپذیری و مقید به نظم و انضباط بر گرفته از ایمان و اعتقاد، دائم الوضو، مقید به نماز اول وقت، جماعت و نماز شب را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی شهید طوسی عنوان کرد.

رئیس اندیشگاه عالی تجربه نگاری انقلاب اسلامی گفت: شهید طوسی از عملیات بدر در اسفند سال ۱۳۶۳ در دفاع مقدس حضور داشت و تا لحظه شهادت در فروردین سال ۱۳۶۶ در عملیات کربلای ۸ به طور مداوم در جبهه‌ها بود. وی حداقل در ۱۱ عملیات کوچک و بزرگ اعم آفندی و پدافندی نقش جدی داشت. قدس یک و دو، عملیات منتفی شده البیضه تا والفجر ۸، عملیات تکمیلی والفجر۸، عملیات کربلای ۱، کربلای ۴ و ۵ و عملیات تکمیلی آن به ویژه عملیات کربلای ۸ از جمله این عملیات‌های ۱۱ گانه بود.

سردار نوری افزود: شهید طوسی در حالی که مراحل شناسایی عملیات والفجر۸ انجام می‌شد و غواصان آموزش می‌دیدند، همزمان باید دشمن را در هورالعظیم و منطقه عملیاتی قدس یک و دو رصد می‌کرد؛ تحرکات و اقدامات آن را زیرنظر می‌گرفت و یک عملیات فرعی را نیز مدیریت می‌کرد و در دهلران خط پدافندی را پوشش می‌داد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره