نماد آخرین خبر

گوناگون/ با شگفت‌ انگیزترین درختان جهان آشنا شوید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ زمین، میزبان ۳ تریلیون درخت است که حدود ۷۳ هزار گونه مختلف شناسایی شده و البته هزاران گونه دیگر هنوز کشف نشده‌اند. در میان این‌ درختان می‌توان به ۳ گونه‌ واقعاً شگفت‌انگیز اشاره کرد.

سیبچه مرگ
Manchineel
این درختان عضوی از خانواده فرفیون‌ها (Euphorbiaceae) هستند. این گونه در اصل رکورددار خطرناک‌ترین درخت جهان است. شیره شیری‌رنگ «سیبچه مرگ» که از هر زخمی در تنه یا شاخه‌های آن چکه می‌کند، حاوی مواد سمی و خطرناک قوی است. این شیره آنقدر خورنده است که در تماس با پوست، فوراً ایجاد تاول و سوختگی می‌کند و اگر به چشم برسد، می‌تواند باعث کوری موقت شود. حتی ایستادن زیر این درخت در باران خطرناک است، زیرا قطرات آلوده به شیره می‌توانند همین اثرات را داشته باشند.
این درخت، بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکای شمالی (از جمله فلوریدا)، کارائیب، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است و ارتفاع آن تا ۱۵متر می‌رسد. «سیبچه مرگ» همیشه ‌سبز در سواحل و خطوط ساحلی یافت می‌شود؛ جایی که ریشه‌های آن به جلوگیری از فرسایش کمک می‌کنند. میوه‌های آن شبیه به سیب‌های کوچک سبز هستند. از آنجا که تمام قسمت‌های این درخت سمی است، مردم محلی گاهی تنه درخت را با یک X قرمز یا یک علامت برای هشدار از حضور آن مشخص می‌کنند.


کاج وولمی
Wollemi pine
کاج وللمی در واقع یک کاج واقعی نیست و عضو خانواده بسیار ابتدایی Araucariaceae است که در دوران ژوراسیک و کرتاسه حدود ۲۰۰ تا ۶۵میلیون سال پیش در جنگل‌های جهان فراوان بود. «کاج وولمی» یک درخت مخروطی همیشه‌سبز بلند است که ارتفاع آن تا ۴۰متر و قطر تنه به حدود ۱.۲ متر می‌رسد. روی تنه‌های بالغ بیش از ۱۰سال، پوست به‌طور مشخصی گره‌دار است که آن را چیزی شبیه به شکلات جوشان توصیف کرده‌اند. عادت شاخه‌دهی منحصر به‌ فرد این درخت به ‌گونه‌ای است که هرگز شاخه‌های جانبی از چارچوب اصلی شاخه‌هایی که از تنه رشد می‌کنند، تولید نمی‌شوند. به‌عنوان گونه‌ای که به‌ شدت در معرض خطر است، کاج وولمی اکنون در استرالیا محافظت می‌شود و هر کسی که به دره دورافتاده‌ای که مکان دقیق آن محرمانه نگه داشته می‌شود وارد شود، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت! کاج وولمی به ‌درستی می‌تواند به‌عنوان دایناسور دنیای درختان و یک پیوند زنده به زمانی باستانی شناخته شود.

نارگیل دریایی
Coco de mer
این درخت شگفت‌انگیز نخل‌گونه فقط در ۲جزیره کوچک در کشور سیشل وجود دارد. این درختان نخل می‌توانند بین ۲۵ تا ۵۰متر ارتفاع بگیرند و برگ‌های بزرگ، چین‌دار و بادبزن‌شکل تا ۱۰متر طول داشته باشند. میوه‌های آن با ۴۰کیلوگرم وزن و نیم‌متر قطر، به ‌نوعی رکوردشکن محسوب می‌شوند. البته فراموش نشود که این میوه‌ها حاوی بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین بذر جهان هم هستند. اگرچه «کوکو د مر» به‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته، اما هنوز برخی اسرار و رازهای خود را حفظ کرده است. اعتقاد بر این است که اندازه بزرگ میوه و بذر آن نتیجه انزوای جغرافیایی این نخل است. به‌طور معمول، استراتژی یک گیاه والد این است که بذرهای خود را به فاصله‌ای دور از طریق باد یا حیوانات پراکنده کند تا نسل بعدی در رقابت مستقیم برای نور و مواد مغذی نباشد، اما این بذرها آنقدر سنگین هستند که نزدیک به درخت والد می‌افتند و در سایه آن رشد می‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره