نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

4 گوشه دنیا/ خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

منبع
برترين ها
بروزرسانی
4 گوشه دنیا/ خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

برترین ها/ در برخی مناطق شمال چین، گودال های بزرگی در زمین حفر می شوند تا خانه هایی با حیاط فرو رفته ساخته شوند.

آنها نوعی خانه غاری شکل یا یائودانگ (Yaodong) هستند. این خانه ها در زبان ماندارین Dikengyuan نیز نامیده می شوند، که به معنای حیاط گودالی است. آنها به طور معمول در فلات Loess در شمال چین یافت می شوند.

به گفته لیم تای وی، پژوهشگر ارشد موسسه شرق آسیا در دانشگاه ملی سنگاپور، ادبیات آکادمیک نشان می دهد که قدمت این خانه ها به تقریبا 7000 سال پیش باز می گردد.

خاک فلات Loess، جایی که این خانه ها ساخته شده اند، یک عایق حرارتی کارآمد است که می تواند ساکنان را در طول زمستان گرم نگه دارد.

مهم تر از آن، خاک Loess نه تنها نرم و به راحتی قابل حفاری است، بلکه به اندازه کافی استحکام دارد که حتی بدون پشتیبان در کنار هم قرار بگیرد.

خانه هایی حفر شده در دل زمین

برخی از پژوهشگران این خانه ها را نوعی سازگاری طبیعی با الگوهای آب و هوایی در آن منطقه می دانند که زمستان های سخت و طولانی و تابستان هایی گرم و سوزان دارد.

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

همچنین، در فرآیند ساخت و ساز خانه های حیاط فرو رفته از آجر یا کاشی استفاده نمی شود.

در شرایطی که اندازه حیاط ها متفاوت است، آنها می توانند تا 12 متر طول داشته باشند.

پس از حفر گودال برای شکل گیری حیاط که می تواند بین 6 تا 10 متر عمق داشته باشد، اتاق ها در دیوارهای این حیاط فرو رفته تراشیده می شوند.

اتاق ها ممکن است با سنگ و دیوارهای سفالی یا ستون ها تقویت شوند.

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

خانه ها سپس یک دهکده فرو رفته را شکل می دهند، جایی که ساختمان های فیزیکی از روی زمین قابل مشاهده نیستند.

یک سطح شیب دار در کناره های حیاط ایجاد می شود تا ساکنان بتوانند به راحتی از خانه خود به سطح زمین دسترسی داشته باشند.

به طور سنتی، مردمی که در این خانه ها زندگی می کردند بیشتر بر اساس طبقات اجتماعی، به جای وابستگی های قومیتی یا گویش، تقسیم می شدند. آنها بیشتر کشاورزان روستایی بودند.

در شرایطی که این خانه ها هزاران سال است که وجود داشته اند، دولت چین در سال 2011 آنها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس کشور معرفی کرد.

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

تبدیل شدن به جاذبه گردشگری

بسیاری از این خانه های باستانی، به ویژه در منطقه شانژو شهر سانمنشیا در استان هنان بازسازی شده و به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند.

برخی توسعه دهندگان حتی هتل های مدرن را در آنجا ساختند.

در برخی از خانه های به روز رسانی شده هنوز افرادی زندگی می کنند. خانه های مدرن به طور معمول با بتن تقویت شده و برخی حتی به پنل های خورشیدی مجهز هستند.

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

این خانه ها با حیاط فرو رفته تنها نمونه از خانه های غاری شکل موجود در فلات Loess چین نیستند. برخی خانه ها در سطوح شیب دار و صخره ها حفر شده اند.

به عنوان نمونه، خانه های غاری شکل یانان در استان شانشی چین به این دلیل که مائو تسه تونگ و متحدان سیاسی اش را در سال های منتهی به انقلاب کمونیستی چین در خود جای داده بودند، مشهور هستند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، سال های نوجوانی خود را در یک خانه غاری شکل سپری کرد. این اقدام به عنوان بخشی از "جنبش به سمت حومه شهر" (Down to the Countryside Movement) مائو تسه تونگ انجام شد، که در آن جوانان ممتاز برای تجربه زندگی دهقانی به مناطق روستایی فرستاده می شدند.

خانه‌هایی که در گودال ساخته شده‌اند!

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره