نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

مار پیتون با بوآ چه فرقی دارد؟

منبع
فراديد
بروزرسانی
 مار پیتون با بوآ چه فرقی دارد؟

فرادید/  بوآ و پیتون مارهایی هستند که ازنظر ظاهری بسیار به یکدیگر شباهت دارند، درعین‌حال تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، این دو مار را تشخیص داد.
تفاوت‌های کلیدی زیادی بین بوآ و پیتون وجود دارد؛ بوآها اعضای خانواده Boidae و پیتون از اعضای خانواده Pythonidae هستند. پیتون از نظر اندازه بیشتر از بوآها رشد می‌کنند و طول آن‌ها گاهی اوقات به بیش از ۱۰ متر می‌رسد، همچنین توانایی تولیدمثل این دو مار بسیار متفاوت است.
خانواده و گونه
تفاوت اصلی بین بوآ و پیتون در طبقه‌بندی گونه‌ها  آن‌ها است. مارهای بوآ به خانواده Boidae تعلق دارند، درحالی‌که مارهای پیتون متعلق به خانواده Pythonidae هستند. اگرچه ممکن است این تفاوت به نظر چندان مهم نباشد، اما واقعیت این است که منجر به تمایزات زیادی بین این دو مار می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در سر پیتون استخوان‌های بیشتری وجود دارد. چنین تفاوتی، از گونه آن‌ها نشات می‌گیرد و چرخه‌های تولیدمثلی متفاوتی به این دو مار می‌دهد.

اندازه و وزن

یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی بین بوآها و پیتون‌ها، تفاوت‌های کلی اندازه و وزن آن‌هاست. طول مارهای بوآ به‌طور متوسط ​۱.۵ تا ۳ متر است، درحالی‌که طول پیتون‌ها از ۱ تا بیش از ۱۰ متر متغیر است. اگرچه طول پیتون‌ها به نژاد آن‌ها بستگی دارد، اما در کل تفاوت چشمگیری نسبت به طول بوآها دارند.

تولیدمثل
تفاوت اصلی بین بوآها و پیتون‌ها در چرخه‌ها و سیستم‌های تولیدمثل آن‌ها نهفته است. مارهای پیتون تخم می‌گذارند، اما بوآها زنده‌زا هستند. درواقع بوآها فرزندان خود را درون بدن خود بزرگ می‌کنند و آن‌ها را زنده به دنیا می‌آورند اما پیتون‌ها تخم می‌گذارند، مدتی از تخم‌ها نگهداری می‌کنند و هر زمان که مار کوچک آماده بود، از تخم بیرون می‎‌آید.

ظاهر و رنگ‌آمیزی
درحالی‌که هردوی این مارها در نگاه اول بسیار شبیه به هم هستند، اما می‌توان آن‌ها را بر اساس طرح رنگ و الگوهای کلی آن‌ها از هم تشخیص دهید. شکل و الگوهای سر این مارها بسیار به هم شبیه‌اند، بنابراین نباید ظاهر این مارها را ملاک شناسایی قرار دهیم، تشخیص این دو گونه نیاز به متخصص دارد.

خلق‌وخو
پیتون‌ها و بوآها هر دو در صورت روبه‌رو شدن، ترجیح می‌دهند فرار کنند و درگیر حمله نشوند. بااین‌حال هنگام برخورد با انسان‌ها، بوآها بیشتر از پیتون‌ها رفتار دفاعی نشان می‌دهند. همچنین درحالی‌که ممکن است مار پیتون بسته به فصول مختلف عادت غذایی خود را انتخاب کند، سلیقه بوآ در انتخاب غذا محدودتر است.
بوآها رفتار آرامی دارند و عجول نیستند؛ در میان گونه‌های بوآ، بوآی آمریکای مرکزی به دلیل خلق‌وخوی ملایم خود مشهور است. معمولاً کسانی که به نگهداری از مارها علاقه‌مند هستند، این مار را انتخاب می‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره