نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ برای زیارت اربعین آیا لازم است وارد حرم مطهر امام حسین (ع) شویم؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
گوناگون/ برای زیارت اربعین آیا لازم است وارد حرم مطهر امام حسین (ع) شویم؟

تسنیم/ درباره نحوه صحیح زیارت اربعین میان برخی افراد شبهه ایجاد می‌شود که آیا لازم است داخل حرم مطهر امام حسین (ع) شویم و ضریح مطهر را زیارت کنیم و یا همین که وارد خاک کربلا شویم زیارت ما مورد قبول درگاه الهی خواهد بود.

 برای یافتن پاسخ این پرسش، به بررسی سخنان برخی علمای دینی پرداخته است. از جمله آیت الله بهجت (ره) در مورد زیارت اربعین نکاتی را بیان فرموده است. البته باید یادآوری شود این سخنان مربوط به اسفندماه سال 1377 است و در آن زمان حزب بعث، راهپیمایی اربعین را ممنوع کرده بود.

منظور از عبارت «نزدیک قبر امام حسین (ع)»

[منظور ازعبارت] «عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَین علیه‌السلام» [در روایات] معلوم است.  این زمین به این وسیعی کجایش عند قبر الحسین است؟  همین که شخص شروع کرد به قُرب (نزدیک) قبر حسین علیه‌السلام، عند قبر حسین، صادق [و صحیح] است.

حکمت سختی کشیدن در مسیر زیارت

در اتومبیلی بودیم بین کربلا و نجف. یک جوانی هم همراه ما بود. دید عده‌ای دارند پیاده برای کربلا می‌آیند. کوچک بود، نمی‌دانست که اصل پیاده‌روی خودش فضیلت دارد و گفت اگر این‌ها ندارند ماشین کرایه کنند، چرا خودشان را اذیت می‌کنند؟!

در صورتی که نمی‌دانست اصل پیاده رفتن خودش فضیلت دارد. «أفضل الأعمال أحمزها» برترین اعمال سخت‌ترین آنهاست.

اینجاست قضیه امام مجتبی (ع) در مسیر مدینه به مکه تداعی می‌کند که در روایت آمده است «یساق المحامل بین یدیه؛ درحالی‌که محمل‌ها به همراهش بود، اما پیاده‌ به‌ سوی حج مشرف می‌شد.»

ازدحام در زیارت

یادم می‌آید در اربعین، کربلا به اندازه‌ای شلوغ می‌شد و به اندازه‌ای اجتماع می‌شد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده می‌شد، مثلاً همان گاراژی که مطابق [و روبه‌رو] با در قبله صحن حضرت سیدالشهدا (ع) است، از آنجا ابداً دیگر کسی نمی‌توانست حرکت بکند و بیاید، مگر در غایت صبر و طمأنینه که آیا بگذارند یک قدم جلو برود یا نه؟!

آن جای به آن دوری عند قبر الحسین (ع) است!

مثل همان که می‌گویند اگر سوزن بیندازید به زمین نمی‌رسد. از آنجا تا به صحن چقدر مسافت است؟ از صحن تا خود حرم چقدر مسافت است؟

حالا اگر یک‌ وقتی چنین شد و انسان قادر نبود راه برود ـ‌همین الآن هم اگر راه را باز بگذارند، شاید جمعیت برسد به اینجا که خدا می‌داند از چند فرسخی این‌طور ازدحامی می‌شود که آدم نمی‌تواند قدم از قدم بردارد‌‌؛ بر همه این‌ها عند قبر الحسین (ع) صادق است!

خصوصاً در مواقع ضرورت که آدم می‌فهمد عند قبر الحسین(ع) است. آن جای به آن دوری عند قبر الحسین علیه‌السلام است نسبت به ده فرسخی و بیست فرسخی‌ای که مثلاً خارج از چهار فرسخ است [که در روایت آمده است].

پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است

روایت دارد که امام زمان (عج) که ظهور فرمودند، به اهل عالم اینگونه پنج ندا می‌کنند: «اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا».

امام زمان (عج) خودشان را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند. بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، امام حسین (ع) را شناخته باشند.

اما الان همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود. پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره