نماد آخرین خبر

گوناگون/ «زیرشلواری راه‌راه دریایی»؛ جانور بامزه‌ای که لجن سمّی ترشح می‌کند!

منبع
فراديد
بروزرسانی
گوناگون/ «زیرشلواری راه‌راه دریایی»؛ جانور بامزه‌ای که لجن سمّی ترشح می‌کند!

فرادید/ این جانور علی‌رغم ظاهر بامزه‌اش، غددی زیر بدن خود دارد که می‌توانند یک جور لجن سمی ترشح کنند. لجن تولید شده توسط این ماهی حاوی بسیاری از پروتئین‌ها و سموم مختلف است که می‌تواند شکارچیان را دور نگه دارد و به زیرشلواری راه‌راه فرصت فرار بدهد!

در بین همۀ جانورانی که ویژگی‌های جالب و عجیب دارند، «ماهی مرکب زیرشلواری راه‌راه» (striped pyjama squid) احتمالا یکی از جالب‌ترین نام‌ها را دارد؛ نامی که به خاطر ظاهر متفاوتش به آن داده شده است؛ این جانور دریایی که در آب‌های کم‌عمق سواحل جنوبی، شرقی و غربی استرالیا زندگی می‌کند، نوعی ماهی مرکب است که به راسته Sepiida تعلق دارد و با نام علمی Sepioloidea lineolate توصیف می‌شود.
این نرم‌تن دریایی با خطوط قهوه‌ای تیره یا سیاه بر روی پس‌زمینه سفید پوشیده شده است؛ الگویی که حتی در نوزادان تازه‌متولد شدۀ این گونه نیز وجود دارد.

این موجود در حالت بالغ فقط حدود ۷ سانتی‌متر طول دارد و بیشتر روز را زیر شن‌های کف دریا پنهان می‌شود در حالیکه فقط چشمانش بیرون است؛ یک روش هوشمندانه برای مخفی شدن از شکارچیان و در عین حال نگاه کردن به اطراف برای پیدا کردن غذا.
«زیرشلواری راه‌راه» ویژگی‌های بامزه‌ای دارد: کوچک، راه‌راه و پف‌کرده؛ اما نباید این جانور را فقط از روی ظاهرش قضاوت کنید زیرا سم بدن این جانور بامزه می‌تواند کشنده باشد. ماهی مرکب راه‌راه در هنگام تهدید مقدار زیادی سم را از طریق ماده‌ای لزج و لجن‌مانند پمپاژ می‌کند که می‌تواند برای شکارچیانش بسیار خطرناک باشد. این ماده علاوه بر سمی بودن، به خاطر رنگی که دارد می‌تواند بینایی شکارچی را نیز منحرف کند و به زیرشلواری راه راه فرصت فرار بدهد.

در واقع خطوط روی بدن این نوع ماهی نشانه‌ای از خطر و سمی بودن آن باشد. این وضعیت در بسیاری از موارد دیگر در دنیای حیوانات نیز وجود دارد؛ یعنی بسیاری از جانورانی که نمایش چشمگیر رنگ‌ها و الگوهای روشن بر روی بدن خود دارند، می‌توانند سم کشنده‌ای داشته باشند؛ مثل قورباغه سمی نارنجی که به «ناگت مرگ» معروف است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره