نماد آخرین خبر

تجمع «کوسه‌های خُفته» در اعماق اقیانوس

منبع
فراديد
بروزرسانی
تجمع  «کوسه‌های خُفته» در اعماق اقیانوس

فرادید/ یک دوربین روباتیک که اخیرا به بستر دریا در جنوب استرالیا فرستاده شده، تصویر هزاران کوسۀ خوابیده را ضبط کرده که به قدری بهم فشرده بودند که شبیه یک فرش بسیار بزرگ به نظر می‌رسیدند. 
مقامات گفته‌اند این کشف خارق‌العاده در عمق 63 متری در صخره بزرگ جنوبی، بین استرالیا و تاسمانی انجام شده است. رهبر این سفر اکتشافی، جاکومو مونک، این گونه را کوسه پورت جَکسون شناسایی کرد و این کشف را به «یافتن سوزن در انبار کاه» تشبیه کرد. 
مونک در ویدیویی که در فیسبوک به اشتراک گذاشته شد گفت: «ما دلیلش را نمی‌دانیم، اما به زبان ساده فرض می‌کنیم یا حدس می‌زنیم اینجا منطقه‌ای است که در آن کوسه‌ها دور هم جمع می‌شوند تا تولیدمثل کنند یا در واقع چاق شوند. ما از وسعتی به اندازۀ صدها متر اندازه صحبت می‌کنیم که در آن هزاران کوسه مانند فرش در کف دریا فشرده شده بودند. لحظه بسیار هیجان‌انگیزی بود وقتی توانستیم از روی این کوسه‌ها عبور کنیم.» 

ماجرا زمانی عجیب شد که محققان فهمیدند این کوسه‌ها همگی ماده هستند. مونک معتقد است این موضوع بیشتر پرسش ایجاد می‌کند تا پاسخ.
 موزه استرالیا گزارش داده که طول کوسه‌های پورت جکسون به ۱.۶ متر می‌رسد و آن‌ها به‌خاطر سر صاف متمایز و نشانه‌هایی شبیه تسمه روی بدنشان معروف هستند. این کوسه‌ها تهدیدی برای انسان‌ها نیستند و بستر دریا در محیط‌های صخره‌ای را ترجیح می‌دهند. کارشناسان می‌گویند آن‌ها شب‌ها به دنبال غذا هستند و روزها می‌خوابند.
محققان اواسط ماه آگوست از این محوطه بازدید کردند چون در سفر اکتشافی سال ۲۰۱۸، شواهدی از محل تجمع کوسه‌ها یافت شد. 
«غواصان معمولاً این کوسه‌ها را در گروه‌هایی با دو، سه یا شاید پنج کوسه و گاهی ده کوسه می‌بینند. بنابراین دیدن آن‌ها در گروه‌های صد تا هزار تایی در یک منطقه اتفاق بسیار خاصی است.»


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره