نماد آخرین خبر

گوناگون/ نمایش نقاشی که یک قرن گم شده بود!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوناگون/ نمایش نقاشی که یک قرن گم شده بود!

ایسنا/ «فردریک لیتون» برجسته‌ترین هنرمند اواخر قرن نوزدهم بود؛‌ هنرمندی که از ملکه ویکتوریا در خانه‌اش در «هلند پارک» پذیرایی کرد و نزدیک به دو دهه رئیس آکادمی سلطنتی بود.

«گاردین»‌ نوشت، «فردریک لیتون» بیشتر برای پرتره‌هایی که خلق می‌کرد به ویژه تابلو نقاشی «ژوئن سوزان» شناخته می‌شود که اکنون گل سرسبد نمایشگاهی است که در آکادمی سلطنتی برپا شده است. با این حال این هنرمند ترجیح می‌داد که منظره و گاهی اوقات منظره‌های دریایی نقاشی کند که یکی از آن‌ها «خلیج کادیس،‌ نور ماه»‌ بود.

اما این منظره جذاب ماه کامل و سایه آن بر روی دریا از اوایل قرن بیستم گم شده بود. علیرغم اینکه موزه لیتون هاوس، خانه سابق وی در غرب لندن، در صد سال گذشته تلاش کرده بود تا آن را بیابد، این نقاشی به تازگی دوباره پیدا شده است.

به گفته مدیر ارشد موزه لیتون هاوس، با توجه به اینکه «فردریک لیتون» در نامه‌هایی که برای پدر و دوستانش می‌نوشت به این نقاشی اشاره می‌کرد می‌توان نتیجه گرفت که به «خلیج کادیس،‌ نور ماه»‌ علاقه داشت.

به گزارش ایسنا، با اینکه این هنرمند تعدادی تابلو نقاشی با موضوع منظره شب خلق کرد،‌ نقاشی «خلیج کادیس، نور ماه»‌که در جریان سفرش در سال ۱۸۶۶ به جنوب اسپانیا خلق شد، تنها نقاشی در کارنامه «فردریک لیتون» محسوب می‌شود که ماه را بر فراز دریا به تصویر می‌کشد.

لیتون که در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد، برای خلق نقاشی به طور منظم به اروپای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه سفر می‌کرد. با این حال، اندکی پس از مرگ او، حدود ۱۰۰ نقاشی منظره او که در خانه‌اش نگهداری می‌شد، توسط دو خواهرش فروخته شد. چهار مورد، از جمله تابلوی کادیس، توسط وکیل ثروتمند و مجموعه دار آثار هنری «ویکهام فلاور» خریداری شد.

«فلاور» این نقاشی را به «هلند پارک» امانت داد. این نقاشی هنوز در اوایل قرن بیستم قابل شناسایی بود تا اینکه به طور مرموزی به عنوان «خلیج ناپل، نور ماه» فهرست شده بود. با این حال، در سال ۱۹۲۶ میلادی هیچ اثری از این نقاشی نبود.

با گذشت یک قرن، حراجی کریستیز به «لیتون هاوس» خبر داد که یک مجموعه‌دار خصوصی نقاشی را می‌فروشد، اما هیچ اطلاعاتی درباره مکان آن در ۱۰۰ سال گذشته نداشت. در ژوئن، این موزه با کمک مالی چند موسسه آن را به قیمت ۳۲۰۰۰ پوند خرید.

نقاشی «خلیج کادیس،‌ نور ماه»‌ در نمایشگاه «منظره خشکی و دریا» که در ماه نوامبر در «لیتون هاوس»‌ برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar