نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ اختراعاتی که دنیا را تغییر دادند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوناگون/ اختراعاتی که دنیا را تغییر دادند

ایسنا/ برخی از اختراعات در نتیجه یک جرقهٔ نبوغ به وجود آمدند، اما به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، بخش بزرگی از پیشگامانه‌ترین اختراعات ما نتیجه تلاش‌های چندین متفکر خلاق بوده‌اند که به مرور زمان بهبودهایی را در این اختراعات ایجاد کردند.


 چرخ
تا پیش از اختراع چرخ در حدود ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد، انسان‌ها در زمینه حمل‌ونقل بر روی زمین به شدت محدود بودند. در واقع، مشکل اصلی خود چرخ نبود؛ بلکه اتصال یک سطح ثابت به استوانه گردان بود که مسئله‌ای چالش‌برانگیز محسوب می‌شد.

ترکیب ایدهٔ چرخ و محور، خلاقیتی بزرگ بود. چرخ‌ها نقش مهمی در توسعه کشاورزی و تجارت داشتند و امروزه نیز چرخ‌ها در همه چیز از ساعت‌ها گرفته تا خودروها و توربین‌ها وجود دارند.
 

چاپخانه
یوهانس گوتنبرگ (مخترع آلمانی)، چاپخانه را در حدود سال‌های ۱۴۴۰ تا ۱۴۵۰ میلادی اختراع کرد. این اختراع باعث شد سرعت تکثیر کتاب‌ها به شدت افزایش یابد و اطلاعات به‌طور گسترده و سریع منتشر شود.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات چاپخانه، گسترش دسترسی به انجیل بود که به نوبه خود به تفسیرهای متفاوت منجر شد و اصلاحات پروتستانی را به وجود آورد.

 پنی‌سیلین
در سال ۱۹۲۸ میلادی، الکساندر فلمینگ (دانشمند اسکاتلندی) به طور تصادفی کشف کرد که یک نوع کپک می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. این کشف به تولید داروی پنی‌سیلین منجر شد که در مبارزه با بسیاری از عفونت‌های باکتریایی مؤثر بود.

پنی‌سیلین یکی از اولین آنتی‌بیوتیک‌ها بود که به‌طور گسترده تولید شد و نقش مهمی در درمان بیماری‌ها در جنگ جهانی دوم بازی کرد.
 
 
قطب‌نما

قطب‌نما در چین و بین قرن‌های دوم پیش از میلاد تا اول میلادی اختراع شد و نخستین بار در دوره دودمان سونگ برای ناوبری مورد استفاده قرار گرفت.

قطب‌نما به دریانوردان امکان داد تا به دور از خشکی به سفرهای طولانی بپردازند و این امر موجب توسعه تجارت جهانی شد.


لامپ
اختراع لامپ تحولی بزرگ در زندگی انسان‌ها ایجاد کرد و وابستگی به نور طبیعی را کاهش داد. توماس ادیسون به‌عنوان مخترع اصلی لامپ شناخته می‌شود، زیرا او نه تنها لامپ با رشته کربنی را اختراع کرد، بلکه سیستم کاملی برای تولید و انتقال برق ایجاد کرد که منجر به ورود برق به خانه‌ها شد.

 

تلفن
الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶ اولین اختراع تلفن را ثبت کرد و توانست اولین تماس تلفنی را برقرار کند. اختراع تلفن به سرعت گسترش یافت و انقلابی در ارتباطات جهانی به وجود آورد.
 موتور احتراق داخلی
موتور احتراق داخلی که در اواخر قرن نوزدهم به شکل مدرن خود رسید، نقش اساسی در ورود به عصر صنعتی داشت. این موتور امکان تولید ماشین‌ها و هواپیماهای مدرن را فراهم کرد.

 
اینترنت
اینترنت سیستمی جهانی از شبکه‌های کامپیوتری است که میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند.

اینترنت در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط دانشمندان وزارت دفاع آمریکا به‌عنوان یک شبکه ارتباطی بین کامپیوترها ایجاد شد و در دهه ۱۹۸۰ با اختراع شبکه جهانی وب توسط تیم برنرز لی، اینترنت به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت.

 
میخ
این اختراع کلیدی به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اولین بار توسط رومیان باستان به کار گرفته شد. میخ‌ها نقش مهمی در ساخت سازه‌های چوبی داشتند و امروزه همچنان یکی از مهم‌ترین اجزای ساخت و ساز هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar