نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

گوناگون/ چرا امام رضا(ع) ‌ملقب‌ به عالم آل محمد(ص) است؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوناگون/ چرا امام رضا(ع) ‌ملقب‌ به عالم آل محمد(ص) است؟

ایسنا/ یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ترویج فرهنگ رضوی منجر به انقلاب معنوی در جامعه خواهد شد، گفت: هرچه جامعه بیشتر امام رضایی باشد در بشردوستی، تعاون و همکاری و علم و دانش دوستی پیشرفت‌های شگرف و درخور توجهی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن انصاری، با بیان این‌که فرهنگ امام رضا (ع) دانش‌دوستی و انتقال علم و دانش است، افزود: فرهنگ امام رضا (ع) صداقت، خوش‌رفتاری، خوش‌برخوردی و ستیزه با دشمنان و ظالمان و کافران است.

او با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته امام رضا (ع) علم‌دوستی و دانش‌دوستی است، گفت: امام رضا (ع) نسبت به مقوله علم، جنبش نرم‌افزاری و نهضت علمی بسیار پویا و پرتلاش بودند.

وی با اشاره به این‌که امام رضا (ع) در زمانی زندگی می‌کردند که خلیفه عباسی مامون نیز شخصی علم‌دوست بود، ادامه داد: در آن زمان فرصتی بود تا ادیان و مذاهب مختلف با امام رضا (ع) و تفکرات اسلام ناب مواجه بیشتری داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگرچه مامون دانش‌دوست و علم‌دوست بود ولی بیشتر برای منکوب و گرفتار و محکوم کردن امام رضا (ع) جلسات علمی برگزار می‌کرد، افزود: مامون می‌خواست از این طریق علم امام را به چالش بکشاند و به تعبیر امروزی امام رضا (ع) را گرفتار کند و در پاسخگویی ایشان را درمانده کند زیرا تصور مامون این بود که علم حضرت از جنس علوم زمینی و انسان‌های مادی است. بنابراین درصدد بود با تشکیل دادن جلسات در یک جایی در مناظره‌ها امام رضا (ع) را درمانده کند و شکست دهد.

انصاری ادامه داد: با وجود تصور و نیتی که مامون داشت با خواست خدا جلساتی که مامون تشکیل می‌داد سبب علاقه‌مندی بیشتر و اقبال بیشتر به امام رضا (ع) شد و همین باعث شد وجهه و جلوه علمی امام رضا (ع) بیش از بیش برای شیعیان و مسلمانان و حتی غیر مسلمان از ادیان و مذاهب دیگر جلوه کند.

او با اشاره به مناظره‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی امام رضا (ع) با مسیحیان و اسقف اعظم مسیحی‌ها و عالم بزرگ یهود و عالم بزرگ زرتشتیان، صابئین و... گفت: در سایر مناظرات امام رضا (ع) با سربلندی و پیروزی قاطعانه فایق شدند و این سبب علاقه و ارادات بیشتر مردم به امام رضا (ع) شد و این مسایل کنار هم سبب شد آقا علی ابن موسی الرضا (ع) به عالم آل محمد ملقب شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم امام رضا (ع) پرده‌برداری از چهره کفر و نفاق بود و اگر کسی سیر و نوع حرکت امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت پدر بزرگوارشان و سپس از آغاز امامت خودشان تا شهادت را در نظر بگیرد این سیر و خط حرکتی به صورت یک نقطه برجسته در زندگی حضرت قابل مشاهده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در این باره نیز توضیح داد: ایشان از هر فرصتی برای روشنگری مسلمانان و جامعه از طریق پرده‌برداری از چهره کفر و نفاق استفاده می‌کردند.

او اضافه کرد: در راستای پرده‌برداری از چهره کفر و نفاق بود که مامون به این نتیجه رسید که زنده ماندن امام رضا (ع) برای او نه تنها سودی ندارد بلکه به ضرر او است و ایشان را به شهادت رسانند.

وی بیان کرد: امام رضا (ع) در مسیر روشنگری و تبیین و پرده‌برداری از چهره شوم کفر و نفاق جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند و این یکی از مهمترین کارهای امام رضا (ع) است.

انصاری خاطرنشان کرد: هر کسی که بخواهد امام رضایی زندگی کند ضروری است که زندگی امام رضا (ع) را مطالعه کند تا هر جا ظلم و نفاقی وجود داشت همچون امام رضا (ع) بتواند به شیوه‌ درست و صحیح مبارزه کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره