نماد آخرین خبر

تقویم تاریخ/ قتل "محمد فرخی یزدی" شاعر و روزنامه‏ نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان

منبع
راسخون
بروزرسانی
تقویم تاریخ/ قتل "محمد فرخی یزدی" شاعر و روزنامه‏ نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان

راسخون/ قتل "محمد فرخی یزدی" شاعر و روزنامه‏ نگار مخالف استبداد در زندان رضاخان (1318 ش)
میرزا محمد فرخی یزدی در سال 1267 ش در یزد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متداول، در جوانی فضل و سوادی پیدا کرد. استعداد شاعری فرخی از همان پشت نیمکت مدرسه آغاز گردید. پانزده ساله بود که به علت سرودن اشعاری انتقادی از مدرسه اخراج شد و چندی به کارگری پرداخت تا این که در اوان مشروطه به گروه آزادی‏خواهان پیوست.
فرخی در نوروز 1289 ش در شعری خطاب به حاکم یزد، او را مورد انتقاد قرار داد و در پی آن به دستور حکمران، لبان وی را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افکندند. یکی دو ماه بعد به تهران گریخت و به صف مبارزان ملی پیوست.
وی در سال 1300 ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع با انتقاد برخورد می‏کرد. در این روزنامه، رباعی‏هایی که او هر روز درباره مسائل جاری کشور در چهار بیت می‏سرود، فوق ‏العاده مورد توجه قرار گرفت و روزنامه ‏اش بین توده مردم، طرفداران زیادی یافت به طوری که مقام اجتماعی فرّخی به عنوان یک شاعر ملی و روشنفکر شهرت یافت.
وی در دوره هفتم از طرف مردم یزد به وکالت مجلس شورای ملی انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد ولی بعدها به دلیل فقدان امنیت جانی به مسکو و از آن‏جا به آلمان گریخت.
فرخی بعدها به ایران بازگشت ولی به زودی دستگیر و زندانی شد و در 25 مهر 1318 ش در 51 سالگی به قتل رسید. وی روزنامه ‏نگار و شاعری توانا، ملی و سیاسی بود که خود را عاشق آزادی می‏نامید و در تمام اشعار خود از این عشق مقدس دفاع و حمایت می‏کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar