نماد آخرین خبر

گوناگون/ کشف راز‌های باستانی از دلِ گورستان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ پروفسور ولف‌رودیگر تیگن (Wolf-Rüdiger Teegen) با بررسی یک گورستان به اطلاعات جدیدی دست یافته است که نشان می‌دهد رفتار انسان در قلمرو قبیله ترِوِری (Treveri) با گذار از عصر آهن سلتیک به دوران رومیان چه تغییراتی یافته است.
عصر آهن آخرین دوره از سه عصر تاریخی فلز پس از عصر برنز است. آغاز عصر آهن به‌طور محلی در سراسر جهان با قرارداد‌های باستان‌شناسی تعریف می‌شود که تولید آهن ذوب‌شده (به‌ویژه ابزار و سلاح‌های فولادی) جایگزین معادل‌های برنزی آنها در استفاده رایج شود.

این پژوهش با تمرکز بر وِدِرات بِلجینوم (Wederath-Belginum)، تنها گورستان سلتیک رومی شناخته‌شده، اطلاعات جدیدی درباره پیچیدگی مرگ‌ومیر انسان‌ها و حیواناتی که قربانی می‌شدند ارائه کرده است.
گورستان وِدِرات بِلجینوم برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۴ میلادی حفاری شد و از آن زمان تاکنون، کاوش‌های گوناگونی در آن صورت گرفته که به کشف بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد خاکستر اجساد سوزانده شده و ۱۵ مورد بقایای اجساد دفن‌شده منجر شده است. با این حال، با در نظر گرفتن این احتمال که تعداد چشمگیری از آرامگاه‌ها قبل از حفاری ۱۹۵۴ میلادی تخریب شده بودند، این گورستان، قبر بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر را در خود جای داده بود.

چه اطلاعاتی از بقایای اجساد به‌دست آمد؟
در مجموع هزار و ۶۸۹ مورد خاکستر اجساد سوزانده‌شده تاریخ‌گذاری و مطالعه و نتیجه گرفته شد که آنها به یکی از سه دوره زمانی لاتِن (یکی از تمدن‌های عصر آهن) و روم باستان و امپراتوری روم تعلق دارند.
به طور متوسط، افراد در طول دوره روم باستان و امپراتوری روم طولانی‌تر از عصر آهن زندگی می‌کردند و تعداد بسیار بیشتری از افراد به سن ۶۰ سال و بالاتر می‌رسیدند.
با این حال، در همه این دوره‌ها احتمال مرگ زنان در جوانی در مقایسه با مردان هم‌سالشان بیشتر بود؛ به طوری که بیش از نیمی از خاکستر‌های یافت‌شده مربوط به اجساد زنان زیر ۴۰ سال بود.
همچنین کشف شد که فقط در بقایای اجساد افرادی که در عصر آهن می‌زیستند نشانه‌هایی از خشونت وجود دارد که احتمالاً نتیجه نزاع و درگیری است و نشان می‌دهد در زمان رومیان، درگیری کمتر رایج بوده است.
این پژوهش نشان داد تغییرات در ستون فقرات در مردان سه برابر بیشتر از زنان رخ می‌داد که احتمالاً ناشی از کار فیزیکی سخت بوده است.
بر اساس این پژوهش افراد زیادی دچار سینوزیت می‌شدند؛ این مشکل احتمالاً به دلیل سرمای زمستان و تنفس مداوم دود اجاق رو باز، که به مشکلات تنفسی منجر می‌شود، در میان زنان و کودکانی که زمان بیشتری را در آشپزخانه می‌گذرانند در مقایسه با مردان شایع‌تر بود.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده نشان داد افراد دارای موقعیت اجتماعی بالاتر، غذای بیشتری می‌خوردند و وسایلی که در قبر آنها گذاشته شده بیشتر است. همچنین، صنعتگران سلتیک قد بلندتری و در مقایسه با هم‌عصران خود تغذیه بهتری داشتند. در مقابل، رومی‌ها به جنگاورانی که عموماً قدبلندتر بودند و کالا‌های بیشتری در قبر خود داشتند، بیشتر توجه می‌کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره