4گوشه دنیا/ پردهبرداری از اسرار مربوط به مرگ پادشاه توت عنخ آمون و ملکه نفرتیتی
باشگاه خبرنگاران/ ماسک طلایی منحصر بهفرد از چهره مصمم و جوان «توت عنخ آمون» را شاید بتوان مشهورترین اثر باستانی جهان محسوب کرد. از مقبره تقریباً سالم او نیز که شامل هزاران شیء بود، چیزهای زیادی میتوان آموخت.
اما سوالات و ابهامات زیادی در مورد ماسک معروف توت عنخ آمون وجود دارد. به گفته نیکلاس ریوز، مصر شناس، این ماسک نه تنها تصویر اصلی مقبره توت عنخ آمون است، بلکه شاید به عنوان شناخته شدهترین شیء از خود مصر باستان هم باشد. از سال ۲۰۰۱، بعضی از مصرشناسان میگویند ممکن است این ماسک ابتدا برای ملکه Neferneferuaten در نظر گرفته شده بوده است.
مرگ توت عنخ آمون
معمای مرگ پادشاه توت عنخ آمون پس از افشای تکان دهنده جدیدی در مورد «یادگار نفرین شده» عمیقتر شده است. این یافته اعتبار بیشتری به این نظریه میافزاید که دفن شاه توت پس از مرگ ناگهانی او با عجله انجام شد.
این نتیجه گیری بر اساس یک جزئیات مهم گم شده در ماسک مرگ طلایی و آبی نمادین مصری است که این موضوع را ثابت میکند.در واقع اکنون گمان میرود ماسک مرگ طلایی نمادین پادشاه توت، در اصل متعلق به او نبوده است. در حال حاضر کارشناسان ادعا میکنند ممکن است ماسک مرگ این شخصیت تاریخی به طور خاص برای این رهبر جوان ساخته نشده باشد.
ابهامات موجود در ماسک
به گزارش سایت the-sun یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه یورک این فرضیه را مطرح کردهاند که سوراخهای موجود در گوشهای قطعه سر مجلل نشان میدهد که این ماسک برای یک زن یا کودک با موقعیت بالا در نظر گرفته شده است.
پروفسور جوآن فلچر در مستند جدیدی از History Hit میگوید این ماسک برای یک فرعون مرد بالغ در زمان مقایسه طلا ساخته نشده است. آنها به این نتیجه رسیده اند این صورت از طلای کاملاً متفاوت با بقیه ساخته شده است.
مالک واقعی ماسک
لکههای تاریک در سراسر دیوارهای آثار مقبره شاه توت هم این معما را پیچیدهتر کرده است که بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان نشانهای از خیس بودن رنگ هنگام مهر و موم شدن مقبره میدانند و به ماهیت شتاب زده تکمیل کار رنگ زدن آن اشاره میکنند.
این پیشرفت به این معنی است که مرگ ناگهانی توت در هجده سالگی ممکن است باعث شود شکل صورت او به سرعت روی صاحب واقعی ماسک پیوند زده شود. گزارشها نیز حاکی از آن است که مالک واقعی ماسک نامادری توت؛ ملکه نفرتیتی است.
سنت مصر باستان
این نظریه در اصل توسط مصرشناس نیکولا ریوز مطرح شد که ادعا کرد پوشش صورت در واقع برای نفرفیتی ساخته شده است.
اطلاعاتی نیز در مورد تغییرات فیزیکی وجود داشت که با سنت مصر باستان همخوانی نداشت. ضمن آنکه نقاب فرعون از طلا یا نقره ساخته میشد؛ در حالی که نقاب کمتر فردی از چوب یا گل ساخته میشد.
آرامگاه او نیز هنوز کشف نشده است؛ بنابراین جسد او تا به امروز مفقود است. تیم تحقیقاتی پس از بررسی مجدد سوابق موجود از کاوش در سال ۱۹۲۲ به نظریه جدیدی رسیدند.
این افشاگری در پی ادعای کارشناسان مبنی بر «حل نفرین فرعون» است. ضمن آنکه زبالههای سمی کشنده در مقبرههای باز نشده در زمان ساخت اولیه باقی مانده بودند.
ژورنال اکتشافات علمی (JSE) ادعا میکند بسیاری از مقبرههای باستانی در سراسر مصر مملو از مقادیر زیادی رادیواکتیویته هستند؛ بنابراین با توجه به سطوح بالای تشعشعات در داخل مقبره ها، هر کسی که در تماس با آنها باشد ممکن است دچار سرطان و بیماریهای مربوط به چنین تشعشعاتی باشد که میتواند کشنده باشد.
زبالههای رادیواکتیو
یافتههای موجود از مقاله تحقیقاتی JSE ادعا میکند ماهیت نفرین به صراحت بر بعضی مقبرهها حک شده بود که یکی از آنها ترجمه شده است؛ «آنهایی که این مقبره را میشکنند، به دلیل بیماری که هیچ پزشکی نمیتواند آن را تشخیص دهد، میمیرند.»
مقبره توت عنخ آمون تنها نقطه رادیواکتیو نیست. زیرا چندین محل دفن از جمله قبر وهم آلود اوزیریس و قبرستان ساقارا نیز مملو از زبالههای رادیواکتیو هستند.
همچنین اعتقاد بر این است افرادی که ابتدا این مقبرهها را ساخته بودند از فضای سمی آن مطلع بودند و کتیبههایی روی دیوارها به جا مانده بود که هشدار دهنده یک بیماری لاعلاج بود.
مرگ نفرینی
این نفرین پس از آن اتفاق میافتد که چهار نفر اول که مقبره توت عنخ آمون را در سال ۱۹۲۲ باز کردند، همگی در نهایت جان خود را از دست دادند.
تصاویر همچنین موزهای را نشان میدهد که بیش از ۱۰۰۰۰۰ اثر باستانی از جمله بقایای پادشاه توت را به نمایش میگذارد. این عجایب معماری برای وزارت فرهنگ مصر ساخته میشود تا هزاران اثر فرعونی از دوران باستان را در خود جای دهد. مجموعه عظیم آثار باستانی موزه شامل مجموعه کامل گنجینههای پادشاه توت عنخ آمون از مقبره او خواهد بود. یکی دیگر از نکات برجسته این موزه نیز مجسمه ۳۲۰۰ ساله فرعون مصر رامسس دوم است.