هنر امام حسین(ع) در نگاه محمود فرشچیان به روایت ایکنا

بعید است که یک ایرانی استاد فرشچیان و آثار ایشان را نشناسند. هنر و هنرمندی در اجتماع هنرها، فرهنگ ملی، مذهب و ایدئولوژی، چه در فرم و چه در محتوا، به هنرمندانهترین شکل ممکن برای مخاطب ایرانی در چهرهای ماندگار خلاصه میشود به نام استاد فرشچیان با آثاری که از او میشناسیم. از طرفی پیشفرض این است که هنرمند، آن هم هنرمندی مثل شما چشم بینای جامعه است و چیزی میبیند که مردم نمیبینند. حالا سؤال این است: استاد فرشچیان از نگاه هنرمند خودشان از امام حسین (ع) چه میبینند که برای همه عیان نیست؟
والله برای همه عیان است! همه دوست دارند و عاشق امام حسین (ع) هستند. من هم این گوشه و کنار یک نالهای به درگاه حضرت امام حسین(ع) میکنم؛ حالا تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. مثلاً من حتی در مورد ضریح حضرت امام حسین(ع) خبردار هم نبودم! یک فراخوانی در خود ایران داده بودند که ما میخواهیم ضریح حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را بسازیم. یک عدهای هم از شاگردان و شاگردان شاگردان من هم آمدند و مشورتهایی گرفتند. طرح دادند و کارهایی کردند و اسنادش هم وجود دارد. هیئت امنای ساخت ضریح حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بدون اینکه من ادعایی داشته باشم به من تلفن کردند گفتند ما فکر کردیم و نمونههایی زیادی دیدیم و حتی برای برخی کارها هزینههایی هم پرداخت شده است؛ ولی ما فکر میکنیم این تو هستی که میتوانی این کار را انجام دهی. از خوشحالی واقعاً داشتم قالب تهی میکردم. خیلی خوشحال شدم. گفتم به روی چشم. از همان وقت منطبق بر ابعاد و نکاتی که گفتند شروع کردم به طراحی و بعد هم بر روند ساخت نظارت کردم تا الحمدالله به اینجا رسید. دست من نبود؛ بعضی مسائل وجود دارد که آدم برایش تلاش و کوشش میکند ولی برخی دیگر هم برای آدم مقدر است. نوشته شده و آدم را موظف میکنند که انجام دهد.
بیان از هنر امام حسین(ع) قاصر است/ دانشکدهای برای هنر اصیل ایرانی نداریم
چیزی از ماجرای امام حسین (ع) وجود دارد که دوست داشتید با هنر خودتان خلق کنید و هنوز به دلیلی انجام نشده باشد یا اصلاً انجامنشدنی باشد؟
هست؛ لحظهبهلحظهاش هست ولی این قلم ناتوان من چطور میتواند جوابگوی آن همه عظمت و آن همه قدرت باشد؟ مثلاً همین تابلوی حضرت علی اصغر (ع). خب اینها هرکدام در بطن خودشان معنیهایی دارند. من با رنگ خواستم آن گرمای وحشتناک را نشان دهم که همه چیز را بیرنگ میکند. آن بیحالی و آن تیر بر گلوی مبارک حضرت و امثال این را خواستم نشان دهم که در هرکدام نهفتههایی وجود دارد و مجموع اینها اثرگذار در بیننده است.
با توجه به همین صحبت شما سؤال این است که آیا در آثار شما بهویژه در خصوص امام حسین (ع) نکتهای وجود دارد که فکر کنید مردم به آن توجه نکردهاند؟ مثلاً نکتهای در طراحی ضریح مطهر یا آثاری مثل عصر عاشورا و شام غریبان و عرش بر زمین بوده که احساس کنید عمده مخاطبان آن را درک نکرده باشند؟
نه. آنها که دلآگاه هستند و عشقی به حضرت دارند، درک میکنند و انتظار نیست که برخی نهفتهها و نکاتی را که در آثار هنری وجود دارد، عموم درک کنند. ولی تا آنجا که مقدور باشد میشود بنا بر صمیمیت و ارادتی که در خلق اثر وجود دارد، برای مردم هم دلنشین شود.
شما در مورد تابلوی ضامن آهو ماجرایی نقل کرده بودید که در هنگام خلق اثر شمایل مبارک حضرت رضا (ع) را به نحوی دیده بودید و بعد سعی در تصویر آن کردید. ازایندست اتفاقات خاص در مورد باقی آثار اعم از آثار نقاشی و نگارگری یا همین طراحی ضریح اباعبدالله (ع) هم پیش آمد؟
بعضی چیزها در درون آدم است و رابطه خود آدم با این معانی است و من را از گفتن معذور بفرمایید. میفرمایند «من نه به اختیار خود میروم از قفای او/ گیسوی همچو عنبرش میکشدم دوان دوان». خب مثلاً در همین ماجرای ضریح عرض کردم که من اصلاً خبردار هم نبودم و آن اتفاق افتاد.
هنر امام حسین (ع) از منظر شما چیست؟
هنر حضرت امام حسین (ع)؟ این را از من نپرسید! این را بروید از خدا بپرسید! به این فکر میکنم که اگر امام حسین (ع) به درگاه الهی شهید نمیشدند این ماندگاری به چه شکل میبود؟ بیان قاصر است و تا دنیا دنیاست این ماندگار است.
آیا شاهد اثر جدیدی از استاد فرشچیان خواهیم بود؟
به امید خدا جلد هفتم کتاب گزیده آثار من در دست چاپ است ولی به خاطر مشکلاتی که کرونا به وجود آورده و شرایطی که وجود دارد، کمی تأخیر افتاده است. بااینحال این کتاب آماده چاپ است که ان شاالله کتاب جالبی است و کارهای جالبی که تابهحال منتشر نشده در آن وجود خواهد داشت.
به کوشش محسن مسجدجامعی
ایکنا/