باشگاه خبرنگاران/ وَقَالُواْ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَينَا قَالُواْ أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ کلَّ شَيءٍ وَهُوَ خَلَقَکمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيهِ تُرْجَعُونَو دوزخيان به پوستشان گويند: «چرا عليه ما گواهي داديد؟» گويند: «خدايي که همه چيز را به نطق آورده ما را نيز به سخن آورد، او که نخستين بار شما را آفريد و فقط به سوي او برگردانده ميشويد».(سوره 41. فصلت آيه 21)
◄در قيامت، گواهان متعدّد هستند، از جمله: خداوند، انبيا، زمين، زمان، فرشتگان، اعضاي بدن و... که براي هر کدام، آيه و حديث آمده است.
روز محشر هر نهان پيدا شود
هم ز خود هر مجرمي رسوا شود
دست گويد من چنان دزديدهام
لب بگويد من چنان بوسيدهام
چشم گويد غمزه کردستم حرام
گوش هم بشنيدهام سوء الکلام (مثنوي معنوي)
◄هستي نوعي نطق دارد. «انطق کل شيء» خداوند دربارهٔ دوزخ ميفرمايد: «تقول هل من مزيد»( ق، 30) جهنّم ميگويد: آيا باز هم مجرم داري؟ و دربارهٔ زمين و آسمان ميفرمايد: «قالتا اتينا طائعين»( فصّلت، 11) ما با رغبت به سوي تو ميآييم.
نطق آب و نطق خاک و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جمله ذرّات زمين و آسمان
با تو ميگويند روزان و شبان
ما سميعيم و بصيريم و هُشيم
◄قيامت صحنهٔ جدال و ستيزِ انسان با خود است. «و قالوا لجلودهم»
◄شايد رسوايي گناهاني که انسان با پوست بدن انجام داده بيشتر است. («و قالوا لجلودهم» و نفرمود: «قالوا لابصارهم و...»)
◄گواهي اعضاي بدن در قيامت، همواره عليه انسان است و هرگز به نفع انسان نيست. (در قرآن هر کجا سخن از گواهي اعضاست مربوط به گناهان است). «لم شهدتم علينا»
◄کفّار اصل گناه را ميپذيرند ولي از گواهي اعضاي بدن خود ناراحت ميشوند. «لم شهدتم علينا»
◄گواهي دادن و نطق کردن، نشانهٔ علم اعضاي انسان به عملکرد اوست. «انطقنا اللّه»
◄آن که قدرت آفريدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نيز دارد. «انطق کل شيء و هو خلقکم»
◄آفرينش آغازين، بهترين دليل بر امکان معاد است. «خلقکم اول مرّة و اليه ترجعون»