يک پزشک/ عليرضا مجيدي: نهادهاي خيريه و NGOها، بايد به صورت هوشمندانه رفتار کنند تا بتوانند توجه مردم را جلب کنند. به عبارت ديگر فقط نيکانديشي براي جالب کمکهاي مردم کافي نيست، بلکه خيلي وقتها ما به تبليغات متفاوت هم نياز داريم.
بسياري اوقات ما اگر به صورت «عيني» با درد و رنج ديگر انسانها آشنا شويم، در جهت کمک به آنها گامهايي کوچک اما مؤثر خواهيم برداشت.
بله! ميشود دقايق زيادي به مردم در مورد شرايط دشوار زندگي کارگران در کشورهاي توسعهنيافته دنيا توضيح داد و به آنها عدد يا نمودار نشان داد. اما اگر به جاي اين کار عکسي به مخاطب نمايش داده شود و يا به جاي تمرکز بر شرايط زندگي ميليونها نفر به هر يک ما دقايق کوتاهي از زندگي واقعي يکي از اين ميليونها نمايش داده شود، ما بسيار راحتتر آن شرايط دشوار را تصور ميکنيم.
درست به همين خاطر بود که يک نهاد غيرانتفاعي به نام Fashion Revolution در روز ۲۴ آوريل که مصادف با سالگرد فروريختن و تخريب يک مجمتع توليد البسه در بنگلادش و کشته شدن بيش از هزار کارگر بود، تصميم گرفت، تبليغ متفاوت و تأثيرگذاري انجام بدهد.
آنها يک ماشين فروش خودکار تيشرت را در شهر برلين نصب کردند که ظاهر تيشرتهاي ارزان ۲ دلاري ميفروخت.
اما وقتي عابرين تصميم به خريد ميکردند، قبل از تحويل تيشرت به آنها ويدئويي نمايش داده ميشد که نشان ميدهد اين لباسهاي بسيار ارزانقيمت حاصل بيگاري کشيدن از کارگراني است که در آسيا، گاه به دستمزد کمتر يک دلار در طول روز ۱۶ ساعت تمام کار ميکنند!
ويدئويي که توسط دوربينهاي اين ماشين خودکار فروش گرفته شده بود، نشان ميدهد که کاربران دستگاه، بسيار تحتتأثير قرار گرفتهاند و در انتها به جاي خريد، ترجيح دادهاند که پول را براي بهبود شرايط زندگي همين انسانها، هديه کنند و از خريد تيشرت صرفنظر کنند.