نماد آخرین خبر

مهارت زندگی/ ۳ قدم برای سوق دادن مغز به سمت ایده های بزرگ تر و خلاقانه تر

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
مهارت زندگی/ ۳ قدم برای سوق دادن مغز به سمت ایده های بزرگ تر و خلاقانه تر
ديجياتو/ سازمان ها و کارآفرينان به دنبال راه هايي براي تشويق بيشتر افراد به تفکر نوآورانه هستند. اما، به گفته ي جان آساراف از مجموعه ي راز، مشکل خود تفکر است. او اعتقاد دارد فرايند تفکر به خودي خود فرايند عصبي لازم براي بروز خلاقيت را کنار مي گذارد و نوآوري را از بين مي برد. او در ادامه از فرايند هاي ذهني لازم براي نوآوري بيشتر و همچنين راز هاي ترغيب و تشويق افراد به نوآوري پرده بر مي دارد. او مي گويد: «خلاقيت، تخيل و نوآوري بخش هايي از فرايندي عصبي هستند که در برخي از جديد ترين ساختار هاي فرگشتي مغز رخ مي دهند. خلاقيت پديده اي است که کل مغز را در بر مي گيرد و در سطح کاملاً متفاوتي از پيچيدگي عمل مي کند». از قشر جلويي مغز شروع کنيم، که آساراف آن را مغز اينشتين، مديرعامل، مدير اجرايي، و سيستم جي پي اس مي نامد؛ يعني بخشي از مغز که در آن مي توانيد به تمام احتمالات فکر کنيد و سپس براي تصور نتيجه، بخش پشتي مغز خود را فعال کنيد. او ادامه مي دهد «اين فرايند به ما اجازه مي دهد ارتباط بخش مربوط به تفکر مغز را قطع، و از شهود و تخيل خود استفاده کنيم؛ چيزي که اينشتين اعتقاد داشت از دانش نيز قدرتمند تر است». آساراف شهود را اينگونه تعريف مي کند: «آنچه که پيش از فکر کردن، مي دانيد». با اين تفاسير راز رسيدن به شهود در برابر تفکر چيست؟ ۱- فکر کردن را متوقف کنيد و اجازه دهيد ذهنتان آزاد باشد گاهي اوقات جايي مثل زير دوش حمام، جرقه هايي از نبوغ به ذهن همه ي ما مي رسد. قرار گرفتن در حالتي که فعاليت مغز بتواند آزادانه جريان داشته باشد به ذهن اجازه مي دهد وارد حالت شبه خودآگاهي از رؤياپردازي شود؛ حالتي که در آن مي توانيد به گستره اي از اطلاعات و الگوهايي خارج از شبکه ي عصبي معمول مغز خود دسترسي داشته باشيد. تنها ۴۰ تا ۵۰ موج مغزي در هر لحظه فعال هستند و اين در حالي است که کار هاي گوناگون و زندگي هاي پر مشغله، ذهن را بيش از اندازه درگير مي کنند. فعال سازي آگاهانه ي طول موج هاي مرتبط يا شهود نيازمند سکوني آگاهانه است. آرامش گرفتن، ساکت و بي حرکت نشستن و در لحظه حضور داشتن به شکل گيري حالت آرامشي کمک مي کنند که به خلاقيت شما اجازه مي دهد از ميان نويز هاي اطراف، فرصت ظهور بيابد. ۲- حرکت خود به سمت نوآوري را سرعت ببخشيد کمدين ها و موسيقيدان هايي که با ايده ي اجراي بداهه آشنايي دارند توانايي اين را دارند که در «حالتي سيال قرار بگيرند، مغز بيش از اندازه متفکر خود را خاموش، و جريان سيال خلاقيت خود را روشن کنند». فعاليتي مثل طراحي فيگور نيز براي کساني که با هنر آشنايي دارند حالت مشابهي دارد؛ اين فعاليت ذهن را مجبور مي کند تنها چکيده ي آنچه که اهميت دارد را دريافت کند. هر تمريني که با سرعت سر و کار داشته باشد از توانايي مغز شما پيش از تفکر بهره خواهد برد، و بخش متفکر مغز شما را از ميان راه بر خواهد داشت». اگر براي فکر کردن فرصت نداشته باشيد، نمي توانيد بيش از حد روي طراحي يا فکر کردن به چيزي وقت بگذاريد و مي توانيد فرايند نوآوري را خيلي سريع کليد بزنيد. ۳- جريان خلاق را تمرين کنيد تخيل نوآورانه براي بچه ها فعاليتي طبيعي است. تحصيل در مدرسه است که يک کودک کم سن و سال را وا مي دارد بخش جلويي و سمت چپ مغز خود را توسعه دهد و تمرکز کند. اين فرايند، تخيل او را با اختلال مواجه مي کند. از لحاظ علمي ثابت نشده اما اعتقاد بر اين است که اکثريت نرون هاي خلاق مغز ما تا سن ۳۰ سالگي از کار مي افتند. بنابراين فعال سازي جريان شهود در سنين بالا تر نيازمند تلاشي مضاعف خواهد بود. مي توان با استفاده از تمرينات آرام بخش ذهني، اين بخش از فعاليت مغز را بهتر حفظ کرد و ارتباطات و سلول هاي مغزي تازه اي در آن شکل داد. تلاش براي تفکر نوآورانه از همان حالت آشناي مغز و در همان چارچوب استفاده خواهد کرد و به همين دليل نمي تواند به راه حل هاي خلاقانه و نوآورانه اي منجر شود. در عوض سعي کنيد مسير ذهن خود را به سمت نوآوري بي واسطه باز کنيد و خود را در اين جريان قرار دهيد. با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar