نماد آخرین خبر

دانستنی ها/ سوراخ روی شیشه هواپیما برای چیست؟

منبع
آنا
بروزرسانی
دانستنی ها/ سوراخ روی شیشه هواپیما برای چیست؟
آنا/ محققان مي‌گويند سوراخي که در شيشه هواپيما تعبيه مي‌شود براي حفظ ايمني مسافران در نظر گرفته مي‌شود. نيازي به اين نيست که مهندس هوانوردي باشيم تا بدانيم داخل کابين هواپيما آن‌قدر فشار هوا وجود دارد که وقتي در ارتفاع 11 هزار متري از سطح دريا پرواز مي‌کنيم، بتواند مانع از پرتاب شدن ما به خارج از هواپيما شود. براي نگه داشتن اين مقدار فشار داخل کابين هواپيما، نبايد هيچ شکاف يا حفره‌اي در آن باشد. اما شايد متوجه اين شده باشيد که در هر شيشه هواپيما سوراخ کوچکي تعبيه شده است. اين سوراخ شايد خيلي کوچک باشد اما دقيقا به منظور ايمني مسافران در نظر گرفته شده است. يکي از خلبانان خطوط هوايي بريتانيا مي‌گويد: «به سوراخ‌هاي ريزي که روي شيشه‌هاي هواپيما وجود دارند، سوراخ‌هاي خونريزي مي‌گويند. اين سوراخ‌ها دو جدار شيشه از جنس مواد آکريليک را از هم جدا مي‌کنند. اين بدان معناست که وقتي مسافر از شيشه هواپيما بيرون را نگاه مي‌کند، در واقع از سه شيشه اين کار را انجام مي‌دهد». اولين شيشه، شيشه‌اي است که مي‌توان آن را لمس کرد و اثر انگشت روي آن به جا مي‌ماند و به آن شيشه اول مي‌گويند. شيشه مياني، شيشه‌اي است که سوراخ در آن تعبيه شده است و کل اين سيستم شيشه‌اي با شيشه خارجي کامل مي‌شود و مهم‌ترين نقش آن، محافظت از مسافران در برابر اختلاف فشار با هواي بيرون است. در حالي که شيشه‌هاي خارجي و مياني قدرت مقاومت برابر فشار خارج از هواپيما را دارند، مسئوليت خطير بيش‌تر بر عهده شيشه خارجي است که حد فاصل مسافر و ابرها قرار مي‌گيرد. در حالت طبيعي که شيشه‌ها درست عمل کنند، مسافران نبايد هيچ اختلاف فشاري را حس کنند. هنگامي که اکسيژن داخل کابين کاهش يابد، مسافران مي‌توانند با دستگاه تهويه‌اي که براي هر نفر تعبيه شده است، از کمبود اکسيژن نجات پيدا کنند و هوايي مانند حضور روي سطح زمين را داشته باشند. اما با افزايش ارتفاع، هواي خارج شيشه رقيق‌تر و اکسيژن و فشار آن نيز کم‌تر مي‌شود. تقريبا يک کيلوگرم بر سانتي‌متر مربع فشار در سطح دريا وجود دارد که مسافر تحت اين فشار در داخل هواپيما قرار مي‌گيرند. وقتي داخل هواپيما مي‌شويد و تا ارتفاع 10 هزار و 679 متري بالا مي‌رويد، اين مقدار فشار به حدود 0/2 کيلوگرم در سانتي‌متر مکعب کاهش مي‌يابد. اين به معناي وجود اختلاف فشار زيادي بين هواي داخل و خارج هواپيماست و از اين رو، هواي داخل تمايل زيادي به خارج شدن از هواپيما دارد. سوراخ کوچک تعبيه شده در شيشه هواپيما فشار موجود در شيشه مياني را کاهش مي‌دهد بنابراين تنها شيشه خارجي فشار وارد بر کابين هواپيما را تحمل مي‌کند و اين فشار را در طول پرواز آهسته‌تر حس مي‌کند. در واقع دليل وجود اين سوراخ اين است که اجازه مي‌دهد که فشار بين کابين و هواي بين شيشه‌ها متعادل شود بنابراين، فشار کابين در طول پرواز تنها به شيشه خارجي وارد مي‌شود. از اين رو، اگر شيشه خارج شکسته شود، هنوز شيشه مياني براي محافظت از کمبود فشار خارج وجود دارد. اين سوراخ همچنين مانع از بخار کردن شيشه در اثر تفاوت دماي بين داخل و خارج کابين هواپيما مي‌شود. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد