جام نيوز/ آيا اين درست است که موميايي فرعون زمان حضرت موسي(ع) هماکنون در حال بررسي و تلاش براي زنده کردن آن هستند و آيا وقعيت دارد که فرعون به همراه دجال خواهد آمد؟
در پاسخ به اين پرسش، به نکات ذيل توجه فرماييد:
۱ . موميايي که بر اساس دانش شيمي انجام ميشود، يکي از عواملي است که ميتواند جسد را تا حدي سالم نگه دارد و جسدي که با اين روش، سالم مانده نوعي اعجاز به شمار نميآيد.
۲ . در آيهاي از قرآن ميخوانيم: «فَالْيَوْمَ نُنَجِّيکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آيَهً وَ إِنَّ کَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ»؛[۱] «پس امروز تو را با بدن بيجانت نجات ميدهم [و بر بلندايى از ساحل دريا ميگذارم] تا براى آيندگانت نشانهاى [از قدرت ما و زبونى و خوارى گردنکشان] باشى؛ و يقيناً بسيارى از مردم از نشانههاى ما بيخبرند».
اين آيه تصريح دارد که جسد فرعون به ساحل افکنده شد، اما نميتوان سالم بودن او تا زمان کنوني را به صورت قطعي از آيه برداشت کرد.
برخي در بحث اعجاز علمي قرآن اين موضوع را مطرح ميسازند که فرعون با لباسهاي آهنين در دريا غرق شده بود، اما دريا او را براي عبرتآموزي نسلهاي آينده به ساحل آورد که اين خود نشاني از اعجاز است. البته طبق تفسيري که اعجاز از آن برداشت ميشود، معجزه اعلام شده عبارت است از بيرون افتادن بدن فرعون از دريا همراه با لباسهاي آهنين و نه سالم ماندن او با روش موميايي!
۳ . طنطاوى مصرى در تفسيرش، از استاد باستانشناس خود، احمد بک نجيب امين درباره جسد موميايى شده فرعون معاصر حضرت موسى(ع) در موزه مصر؛ نقل ميکند که رامسس دوم (سيرزستريس) همان فرعونى است که حضرت موسى(ع) را پرورش داد و فرزندش ريان با معروف به منفتاح، همان فرعونى است که در دريا غرق شد و سنگ نبشتههاى موجود در موزه مصر حاکى از ادعاى خدايى اين فرعون و شکنجه کردن ملت مغلوب و به کارگيرى و استضعاف بنياسرائيل است.[۲]
در همين راستا دکتر موريس بوکاى مينويسد: «در عصرى که قرآن اعلام داشت، جسد فرعون نجات داده خواهد شد، اين جسد و اجساد ساير فراعنه در گورهاى درّه پادشاهان در طيوه (تب) در آن سوى نيل قرار داشتند. ولى در آن عصر نسبت به آن کاملاً بياطلاع بودند و اين فقط در پايان قرن نوزدهم است که جسد فرعون را در آنجا کشف کردند و امروزه اين جسد در تالار اجساد موميايى شده پادشاهان موزه مصرى قاهره در معرض ديد تماشاگران است».[۳]
مورخان و باستانشناسان بايد چنين ادعايي را تأييد و يا رد نمايند و در هر دو صورت، مخالفتي با صريح قرآن ندارد و بر همين اساس، ما تنها به نقل برخي گزارشها بسنده ميکنيم.
۴ . با جستجوي مختصري که داشتيم روايتي نيافتيم که ناظر به خروج فرعون به همراه دجال باشد، اما در برخي روايات، به همنشيني دجال با فرعون پرداخته شده است مانند روايتي که به امام علي(ع) منتسب است: «در تابوت ته دوزخ شش نفر از امتهاى پيشين جا دارند … فرزند آدم که برادرش را کشت، فرعون فرعونها، سامرى، دجال که نامش در زُمره پيشينيان است ولى در آخر الزمان خروج خواهد کرد، هامان و قارون».[۴]
صرف نظر از ضعف سند اين روايت، اما در صورت پذيرش محتواي آن، تنها همنشيني فرعون و دجال در جهنم ثابت ميشود و نه خروج او به همراه دجال.
[۱]. يونس، ۹۲٫
[۲]. طنطاوى، سيد محمد، تفسير الجواهر، ج ۶، ص ۸۵ – ۸۶، چاپ مصر؛ ر.ک: فيومي، سعيد صلاح، الإعجاز العلمي في القرآن الکريم، ص ۳۲ – ۳۳، قاهره، مکتبه القدسى، چاپ اول، ۱۴۲۴ق.
[۳]. بوکاى، موريس، مقايسهاى ميان تورات، انجيل، قرآن و علم، ترجمه: مهندس دبير، ص ۳۱۹ – ۳۲۰، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ۱۳۵۹ش.
[۴]. شيخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۴۸۵، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد