چطور/ با کمي کاريزما ميتوانيد مدير، سياستمدار، پدر يا مادر و يا مربي کارآمدي باشيد. کاريزما يکي از عوامل موفقيت (در واقع يکي از عوامل ناشناختهي موفقيت) در رهبري است. در گذشتههاي دور هم، رهبران و شخصيتهاي کاريزماتيک وجود داشتند. اين رهبران وقتي ظاهر ميشدند که جامعه براي مواجهه با جنگ يا حادثهاي ديگر به اتحاد سريع مردم نياز داشت. آنها توانايي متحدکردن افراد زيادي را دارند. آنها ميتوانند مردم را تشويق کنند تا براي موفقيت گروه از خودگذشتگي کنند. اين افراد قدرت کاريزماتيک دارند. مثلا وينستون چرچيل، مارتين لوتر کينگ و نلسون ماندلا.
در ظاهر، اينها هيچ ربطي به دنياي تجارت يا آموزش ندارند، ولي در اين حوزهها هم کمي کاريزما ميتواند تأثير زيادي داشته باشد. حالا شما کاريزما داريد؟ اگر نداريد، نگران نباشيد. چون با تمرين آن را بهدست ميآوريد. بهنظر ميرسد کاريزما آنقدرها هم عامل ناشناختهاي نباشد. گروهي از دانشمندان به رهبري جان آنتوناکيس (John Antonakis) از دانشکدهي اقتصاد دانشگاه لوزان، تحقيقاتي در اين مورد انجام دادند. آنها به مديران، چند روش براي رهبري کاريزماتيک آموختند. در نتيجه، اين مديران شخصيت کاريزماتيکتري پيدا کردند و رهبران کارآمدتري هم شدند.
در تحقيق اول، آنها چند مدير را به طور تصادفي از يک شرکت بزرگ سوئيسي انتخاب کردند. به گروهي از آنها آموزش کاريزما دادند و به گروه ديگر آموزش ندادند. اين آموزش، سخنراني در مورد رهبري کاريزماتيک (به همراه صحنههايي از فيلمهايي مانند انجمن شاعران مرده) ارائه و گزارش بازخورد را شامل ميشد. همکاران اين مديرها قبل از آموزش و سه ماه بعد از دوره، آنها را ارزيابي کردند. آنها نميدانستند چه کساني در دوره شرکت کردهاند. کاريزماي شرکتکنندگان در دوره، تا حد زيادي افزايش پيدا کرده بود.
در تحقيق بعدي، محققان به گروهي از دانشجويان MBA آموزش کاريزما دادند و سخنراني آنها را قبل و بعد از دورهي آموزشي ضبط کردند. افراد بيطرف اين سخنرانيها را بر اساس معيارهاي کاريزما ارزيابي کردند. دوباره در تحقيقات به اين نتيجه رسيدند که کاريزماي دانشجويان آموزشديده خيلي بيشتر بود. در نهايت، اين دانشجويان رهبران مؤثرتري شدند.
چه مهارتهايي به آنها آموزش داده ميشوند؟ محققان روشهاي زيادي را براي بهبود کاريزما (CLTها) ابداع کردهاند. اگر ميخواهيد کاريزماي شخصي خود را بهبود ببخشيد، ادامهي اين مقاله را بخوانيد تا با مهمترين CLTها و کاربردهاي اوليهي آنها آشنا شويد.
۱. از استعاره استفاده کنيد
مثلا «ما رقباي خود را بهزانو درآوردهايم»، «بايد مسير خود را تغيير دهيم».
عملکرد: استعاره نشان ميدهد چقدر باهوش هستيد.
۲. از داستان و مَثَل استفاده کنيد
عملکرد: داستانهاي شخصي بهتر در ياد مخاطب ميمانند.
۳. جنبهي اخلاقي را نشان دهيد
مثلا بگوييد: «اين کار درست است».
عملکرد: نشان ميدهيد رهبر درستکاري هستيد و صداقت داريد.
۴. روي احساسات جمعي تأکيد کنيد
«قويتر خواهيم شد.»
عملکرد: با اين کار به مخاطب نشان ميدهيد نگران رفاه آنها هستيد، نه نگران خودتان.
۵. انتظارات زيادي براي خود و پيروان خود داشته باشيد
عملکرد: نشان ميدهد بايد قوي باشيد تا بتوانيد از پس بحرانها بربياييد.
۶. اعتمادبهنفس خود را به ديگران نشان دهيد
عملکرد: اعتمادبهنفس شما نشان ميدهد چرا افراد بايد از شما پيروي کنند نه از ديگران!
۷. از استفهام انکاري استفاده کنيد
«چرا بايد به حرف من گوش دهيد؟»
کاربرد: ديدگاه خود را به ديگران منتقل ميکنيد.
۸. حواستان به تأثير زبان بدن باشد
مثلا بلندکردن دستان، بالابردن انگشت شصت يا جلودادن سينه
کاربرد: اين حرکات (زبان بدن) باعث ميشوند بزرگتر، بهتر و مهمتر به نظر برسيد.
۹. به حالتهاي صورتتان توجه کنيد
مثلا لبخند زدن، تکاندادن سر يا آرام بهنظر رسيدن.
کاربرد: مخاطبان ناخودآگاه اين حالتهاي صورت را تقليد ميکنند. اين باعث ميشود حس بهتري داشته باشند.
۱۰. تُن صداي خود را بالا و پايين ببريد
کاربرد: باعث ميشود مخاطبان به همهي سخنراني شما گوش دهند. قبل از شروع سخنراني، شايد بهتر باشد اول مهارتهاي کاريزماتيک را جلوي آينه يا عزيزانتان تمرين کنيد.
از کجا ميفهميد کاريزماي خود را بهبود بخشيدهايد؟ اگر بتوانيد کودکان خود را بدون شکايت به رختخواب بفرستيد و کاري کنيد سبزيجات بخورند، حتما موفق هستيد!
بازار