راسخون/ امروزه وسايل ارتباط جمعي، نقش مهم و تعيين کنندهاي در روابط بين جوامع و گروههاي موجود در آنها دارند و به ميزان زيادي در هدايت و جهتدهي افکار عمومي سهيم هستند. در اين ميان، تلويزيون به عنوان رسانهاي ديداري و شنيداري، با حضور بلامنازع خود در خانهها، بيشترين تاثير را روي خانوادهها به ويژه کودکان و نوجوانان ميگذارد. با ورود تلويزيون به خانه، خانواده بُعد جديدي يافته، آن را از محلي صرفاً براي استراحت، صرف غذا و... خارج کرده و به سازماني تبديل نموده که ميتوان در آن آموخت، جهان را تماشا کرد و نيازهاي فرهنگي را برآورده ساخت. در اين ميان، کودکان تأثير بيشتري از تلويزيون ميگيرند و اين رسانه مهم و با نفوذ ميتواند آگاهيهاي متنوعي را به کودکان منتقل سازد. افزايش آگاهي کودکان در زمينههاي گوناگون، تشويق کودکان به کارهاي خوب با نمايش دادن مهرباني، سخاوت و...، گسترش برنامههاي آموزشي، ايجاد دوستي و محبت، ترويج و آموزش ارزشهاي اجتماعي و ديني، معرفي روشهاي دوستيابي و حفظ دوستي، ايجاد حس مسئوليت در کودکان، جلوگيري از رفتار خودخواهانه کودکان با به تصوير کشيدن رفتارهاي جامعه گرايانه و غيره، از جمله کارکردهاي مثبت تلويزيون است که همه روزه در حال انجام ميباشد. در کنار اين موارد مثبت، کارکردهاي منفي اين رسانه همگاني نيز در خور تأمل و تفکر است. روز جهاني کودک و تلويزيون، تلاشي است براي پيوند دادن مثبت بين کودکان جهان با اين جعبه جادويي و زمينهاي براي ارتباط بيشتر اين دو با هم. مسؤولان و تهيهکنندگان تلويزيون، هميشه بايد درنظر داشته باشند که برنامههايي که ويژه کودکان ساخته ميشود، به صورت الگو در بين مخاطبان مطرح خواهد شد و ممکن است تأثيرات فراواني بر جاي نهد. از اينرو، کوشش در جهت تأثير مثبت نهادن در کودکان با ساخت برنامههاي آموزنده، امري ضروري و اجتنابناپذير است. که بايد توجهي جدي به آن مبذول داشت.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار