بيتوته/
سوال:
حکم نذر زن، بدون اجازه شوهر چيست؟
پاسخ:
آيات عظام امام خمينى، خامنه اى و نورى:
نذر زن بدون اجازه شوهر، باطل است.
منبع: توضيح المسائل مراجع، م 2644 و آيت اللّه نورى، توضيح المسائل، م 2642 و آيت اللّه خامنه اى، استفتاء، س 1093.
آيت اللّه فاضل:
نذر زن اگر با حق زناشويى شوهر منافات داشته باشد، بدون اجازه او باطل است و اگر منافات نداشته باشد، احتياط واجب آن است که با اجازه او باشد (به ويژه در نذر مال).
منبع: توضيح المسائل مراجع، م 2644.
آيت اللّه بهجت:
نذر زن بنابر احتياط واجب، بدون اجازه شوهر باطل است.
منبع: توضيح المسائل مراجع، م 2644.
آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد:
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال ] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز - غير از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر - با اذن شوهر نذر کند.
منبع: آيت اللّه صافى و آيت اللّه سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 2644 ؛ آيت اللّه وحيد، توضيح المسائل، م 2708.
آيت اللّه تبريزى و آيت اللّه مکارم:
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او باطل است و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است که با اجازه او باشد.
منبع: آيت اللّه مکارم، توضيح المسائل مراجع، م 2644 ؛ آيت اللّه تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1551.
سوال:
آيا زن مى تواند بدون اذن شوهر، از مال خودش نذر کند؟
پاسخ:
آيات عظام امام و خامنه اى:
خير، نذر زن در اموال خودش، بدون اذن شوهر صحيح نيست.
امام، استفتاءات، ج 2، نذر، س 10 و آيت الله خامنه اى، استفتاء، س 1093.
آيت الله نورى:
آرى، نذر زن از مال خودش، بدون اذن شوهر صحيح است.
آيت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 759.
آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد:
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز - غير از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر - با اذن شوهر نذر کند.
آيت الله صافى و آيت الله سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 2644 و آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 2708.
آيت الله فاضل:
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلق به خودش باشد).
آيت الله فاضل، توضيح المسائل مراجع، م 2644.
آيات عظام تبريزى و مکارم:
اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است که با اجازه او باشد [حتى در اموال خودش].
آيت الله مکارم، توضيح المسائل مراجع، م 2644 و آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1551.
آيت الله بهجت:
نذر زن بدون اذن شوهر [حتى در اموال خودش]، بنابر احتياط واجب صحيح نيست.
آيت الله بهجت، توضيح المسائل مراجع، م 2644.
فلسفه حکم در خصوص نذر زن بدون اجازه شوهر:
دربارهي دليل مسئلهي فوق بايد گفت، با توجه به اينکه اين مسئلهي يک امر تعبدي است، دليل شرعي آنرا بايد بين روايات و احاديث امامان معصوم(ع) جستوجو کرد. و مستند فتواي اکثر فقها در اينباره، حديثي است از امام صادق (ع) که در ذيل به آن اشاره ميشود:
امام صادق(ع) ميفرمايد: «زن حقّ ندارد بدون اجازۀ همسرش بنده آزاد کند، يا بردهاش را تدبير کند، يا چيزى به کسى ببخشد و يا نذر کند در مال مخصوص خودش، مگر در انجام حج يا زکات واجب يا نيکى به پدر و مادرش يا بخششى به خويشانش».
بسيارى از فقها اين نهى را دليل بر شرطيت اذن شوهر در اين امور دانستهاند و فتوا دادهاند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است. دليل اين موضوع شايد آن باشد که چون مديريت خانواده با مرد است، زن با آنکه حق خريد و فروش و تصرف در اموال خويش را دارد، اما در امور مستحبي چون نذر بهتر است که هماهنگي لازم با شوهر انجام شود تا دلگيري از اين سبب به وجود نيايد.
البته همانطور که در بيان فتاواي مراجع تقليد گذشت، برخي از فقها، به استناد اينکه مرد فقط ميتواند زن را از اموري که با حق همسري وي منافات دارد، منع کند، اطلاق روايت فوق را نپذيرفته و نذر زن را در اموري که مزاحم حق شوهر نباشد؛ صحيح دانستهاند، هر چند او از همسرش اجازه نداشته باشد.
پس همانطور که در اسلام به مرد براي رعايت حقوق زن و خانواده سفارش شده، سفارشهايي نيز جهت تحکيم خانواده و روابط زناشويي به زن شده است.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار