الي گشت/ آلماني ها هميشه به دقيق و وقت شناس بودن شهرت داشته و بسياري از منظم ترين و بهترين فرودگاه هاي دنيا در اين کشور قرار دارد. اما فرودگاهي در آلمان وجود دارد که باعث بدنام شدن اين سابقه درخشان شده است. فرودگاه براندنبورگ برلين (Berlin Brandenburg Airport) قرار بود نگين صنعت هوايي شهر باشد، اما در عوض به لکه ننگي در مديريت اين شهر تبديل شده است. ميليون ها دلار صرف ساخت اين فرودگاه شده و قرار بود در سال ۲۰۱۸ افتتاح و بازگشايي شود. اما باز هم افتتاح اين فرودگاه دو سال به تعويق افتاد و احتمالا در اکتبر ۲۰۲۰ بازگشايي خواهد شد. پروژه ساخت اين فرودگاه به دليل مشکلات و مسائلي که با آن مواجه بوده و انتقادات شديدي را متوجه دولت آلمان کرده است. با ما همراه باشيد تا در مورد پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ بيشتر بدانيم.
پس از فروپاشي ديوار برلين و اتحاد آلمان، لزوم ساخت يک فرودگاه بين المللي مدرن و مجهز کاملا احساس مي شد. دو فرودگاه برلين (فرودگاه برلين تگل و برلين شونفلد) در دنياي رو به رشد صنعت هواپيمايي عمر بالا و محدوديت هاي زيادي داشتند. بنابراين تصميم گرفته شد تا فرودگاهي جديد به نام فرودگاه براندنبورگ ساخته شود و عمده پروازهاي بين المللي به اين فرودگاه منتقل شود. پروژه ساخت اين فرودگاه در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و برنامه ريزي شد که در سال ۲۰۱۲ فرودگاه براندنبورگ افتتاح شود. اما مشکلاتي مثل مسائل فني باعث شد تا بازگشايي اين فرودگاه سال ها با تاخير مواجه شود.
ايراد کار کجا بود؟
عليرغم اينکه هزينه و سرمايه بالايي صرف ساخت فرودگاه براندنبورگ شده اما مشکلات و ايرادهاي فني و مهندسي عجيبي براي اين فرودگاه به وجود آمده است. از زماني که در سال ۲۰۱۲ بازگشايي فرودگاه با تاخير مواجه شد مشکلات عديده اي مثل گرم شدن بيش از حد سيم ها، کوتاه بودن پله ها و مسائل زيرساختي گريبانگير پروژه تکميل فرودگاه شده است. به طور کلي، ساخت و ساز فرودگاه بسياري از الزامات قانوني را رعايت نکرده است و بسياري از مولفه هاي ابتدايي و اوليه ساختمان فرودگاه مي بايست از ابتدا ساخته شود! ظاهرا اين مشکلات براي بدنامي فرودگاه کافي نبوده و فساد مالي و اختلاس نيز به پرونده فرودگاه براندنبورگ برلين اضافه شده است. مباحثات و شکايات بسياري مطرح شده که چرا اين پروژه با صرف سرمايه اي هنگفت دچار چنين مشکلات پيش پا افتاده مهندسي شده است؟
ساخت فرودگاه براندنبورگ برلين
اختصاص بودجه کلان و سرمايه گذاري هنگفت روي اين پروژه همچنان يکي از دغدغه ها و نگراني هاي مسئولين پروژه و دولت آلمان است. طبق پيش بيني ها و برآوردهايي که در سال ۲۰۰۶ انجام شده بود قرار بود اين فرودگاه با صرف هزينه اي بالغ بر ۲٫۸۳ ميليارد يورو ساخته شود. با اين حال، تا اواخر سال ۲۰۱۲ اين پروژه بيش از ۴٫۳ ميليارد يورو خرج روي دست مسئولين گذاشته و هنوز هم تمام نشده است! هزينه هاي ساخت فرودگاه براندنبورگ در سال ۲۰۱۶ به ۶٫۹ ميليارد يورو افزايش يافت و پيش بيني مي شود ۱ ميليارد يوروي ديگر نيز براي تکميل نهايي فرودگاه در سال ۲۰۲۰ نياز باشد! به اين ترتيب پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ ۵ ميليارد يورو بيشتر از پيش بيني ها هزينه خواهد داشت.
در همين حال، کلاوس وورايت (Klaus Wowereit)، سياستمدار و شهردار سابق برلين به دليل اوضاع آشفته و مسائل شرم آوري که فرودگاه جديد برلين به وجود آورده بود مجبور به استعفا شد. تاخير در بازگشايي اين فرودگاه مشکلات بسياري را براي شرکت هاي مرتبط نيز به همراه آورده است. شرکت هاي ساختماني، شرکت هاي تاکسيراني و فروشگاه ها دچار ورشکستگي شده اند و خسارت هاي هنگفتي به آن ها وارد شده است. بر طبق آمار روزنامه آلماني بيلد، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ ماهيانه ۲۵ ميليون يورو براي ماليات دهندگان هزينه داشته است.
تاريخ افتتاح بعدي!
همان طور که گفتيم فرودگاه براندنبورگ لکه ننگي در سابقه وقت شناسي و دقيق بودن آلماني محسوب مي شود و بارها تاريخ بازگشايي آن به تعويق افتاده است. با اين حال، مسئولين اميدوارند اين فرودگاه تا اکتبر ۲۰۲۰ بازگشايي شود و بيان کرده اند که اين تاريخ، تاريخ نهايي و قطعي براي افتتاح فرودگاه براندنبورگ خواهد بود. بسياري از شهروندان آلماني، شرکت هاي ذي ربط، مسئولين پروژه و کارشناسان صنعت هواپيمايي بي صبرانه منتظرند ببيند آيا بالاخره فرودگاه براندنبورگ در موعد مقرر افتتاح خواهد شد يا خير!
درباره فرودگاه براندنبورگ برلين
فرودگاه بين المللي براندنبورگ در نزديکي پايتخت آلمان، برلين، قرار دارد و همچنان در حال ساخت است. اين فرودگاه در مجاورت فرودگاه شونفلد (Berlin Schönefeld Airport) و در ۱۸ کيلومتري مرکز شهر برلين قرار گرفته است. هدف از ساخت اين فرودگاه اين بود که جايگزين دو فرودگاه شونفلد و برلين تگل (Berlin Tegel Airport) شود و به تنها فرودگاه بين المللي شهر برلين تبديل شود. با اين حال، به دليل مشکلات به وجود آمده قرار است اين فرودگاه پس از تکميل و بازگشايي تنها جايگزين فرودگاه تگل شود و فرودگاه شونفلد مورد بازسازي و توسعه قرار بگيرد. فرودگاه براندنبورگ در صورت بازگشايي سالانه ظرفيت جابجايي ۳۴ ميليون مسافر را خواهد داشت و تبديل به سومين فرودگاه پر رفت و آمد در آلمان خواهد شد. ايرلاين هاي معتبر بين المللي مثل لوفت هانزا و ايزي جت بي صبرانه منتظر بازگشايي اين فرودگاه هستند تا فعاليت هاي خود را در اين فرودگاه آغاز کنند. پس از ۱۲ سال از آغاز پروژه ساخت فرودگاه، اين فرودگاه هنوز تکميل نشده و گريبانگير مشکلات و مسائل حاشيه اي بسياري شده است.
افتتاح فرودگاه براندنبورگ در سال 2020
آلمان يکي از کشورهاي مدرن و پيشرفته در دنياست و بسياري از فرودگاه هاي معتبر دنيا در اين کشور قرار دارند. درست است که در اين مطلب، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ را به عنوان شکستي در صنعت هوايي اين کشور معرفي کرديم، اما دليل نمي شود پيشرفت هاي شگفت انگيز اين کشور را ناديده بگيريم. بسياري از فرودگاه هاي آلمان مثل فرودگاه فرانکفورت، فرودگاه دوسلدورف و فرودگاه مونيخ در چندين سال گذشته همواره جزء چند فرودگاه برتر دنيا قرار داشته اند و امکانات و خدمات رفاهي فوق العاده اي را به مسافران ارائه مي کنند.
بازار