فارس/ وفاى به عهد از صفات خدا و سيرت صاحبان خرد معرفى شده و نقض عهد نيز موجب فسق، اضلال کيفرى و لعن خداى سبحان و مايه تفرق انسانهاست. بين عبد، يعنى انسان و مولاى او، يعنى خداوند پيمانى است که اگر اين پيمان رعايت نشود نقض عهد شده است.
رسول اکرم(ص) نيز وفاي به عهد را از شرايط اساسي ايمان ميداند و حضرت امير(ع) نيز در فرمان خود به مالک اشتر، به اهميت اين مسئله در اسلام و جاهليت اشاره ميکند و آن را مهمترين و عموميترين قانون اجتماع ميشمارد:
اگر با دشمني پيماني بستي تا او را در پوشش پناه خويش بگيري، به پيمان خويش وفادار بمان و ذمه ات را با امانت کامل پاس دار و جان خود را سپر عهد و پيمان خويش قرار ده که در ميان واجبات الهي، هيچ موضوعي همانند وفاي به عهد در ميان مردم جهان، با تمام اختلافاتي که با هم دارند، مورد اتفاق عمومي نيست. تا آنجا که مشرکان نيز پيش از مسلمانان در روابط خود بدان پاي بند بودند؛ زيرا از پي آمدهاي پيمان شکني خاطرات تلخي داشتند.
آنچه در ادامه ميخوانيد گذري بر برخي از آيات قرآن کريم است که در خصوص اهميت وفاي به عهد از تفسير نور حجتالاسلام محسن قرائتي آمده است:
سوره اعراف آيه 172
«وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِى ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَآ أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِينَ»؛
و (به ياد آور) زمانى که پروردگارت، از پشت بنىآدم، فرزندان و ذرّيّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: بلى، ما گواهى داديم (که تو پروردگارمايى، اين اقرار گرفتن از ذريّه آدم براى آن بود) تا در روز قيامت نگوييد: ما از اين، غافل بوديم.
نکتهها
«ذريّة»، يا از «ذَرّ»، به معناى ذرّات بسيار کوچک غبار (يا مورچههاى ريز) است، که مراد از آن در اينجا، اجزاى نطفه انسان و يا فرزندان کوچک و کم سن و سال است، يا از ريشه «ذَرو»، به معناى پراکنده ساختن و يا از «ذَرأ»، به معناى آفريدن است. اما اغلب به فرزندان گفته مىشود.
چگونگى پيمان گرفتن خدا از بنىآدم در اين آيه بيان نشده است، ولى مفسّران اقوال متعدّدى بيان کردهاند که مشهورترين آنها دو قول است؛
الف: طبق روايات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پايان دنيا به صورت ذرّات ريز و پراکنده، همچون مورچگان از پشت او بيرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهى قرار گرفتند و به قدرت الهى به ربوبيّت خدا اعتراف کردند. سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدريج و به طور طبيعى به اين جهان بيايند. اين عالم را «عالم ذرّ» و آن پيمان را «پيمان ألَست» مىگويند.
امام صادق(ع) فرمود: بعضى از ذريّه آدم در عالم ذرّ به زبان اقرار کردند، ولى ايمان قلبى نداشتند. از پيامبر اکرم(ص) نقل شده که اين اقرار، روز عرفه انجام شده است.
ب: مراد از عالم ذرّ، همان پيمان فطرت و تکوين است. يعنى هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران که ذرّاتى بيش نيستند، خداوند فطرت توحيدى و حقّجويى را در سرشت آنها مىنهد و اين سرّ الهى به صورت يک حسّ درونى در نهاد و فطرت همه، به وديعت نهاده مىشود. همچنين در عقل و خردشان، خداباورى به صورت يک حقيقت خود آگاه نقش مىبندد. و لذا فطرت و خرد بشرى، بر ربوبيّت خداوند گواهى مىدهد.
در بعضى روايات که از امام صادق(ع) درباره فطرت سؤال شده است، امام، فطرت را همان عالم ذرّ دانستهاند. در برخى روايات، فطرت، اثر عالم ذرّ است نه خود آن، «ثبت المعرفة فى قلوبهم و نسوا الموقف»، بنابراين انسانها در زمان و موقفى اقرار کرده، ولى آن را فراموش کردهاند، و اثر آن اقرار همان فطرتى است که گرايش دل به سوى اوست. به هرحال آيه، مورد گفتوگوى متکلّمين، محدّثين و مفسّرين است، لذا ما علم آن را به اهلش که همان راسخان در علم هستند، واگذار مىکنيم.
پيامها
1- تمام انسانها، فرزندان حضرت آدم(ع) هستند و خداوند از آنها بر ربوبيّت خود اقرار گرفته است. «و اذ اخذ ربّک من بنىآدم... ألست بربّکم»
2- خداوند، توحيد را در فطرت و سرشت انسانها قرار داده است. «أشهدهم على أنفسهم ألست بربّکم» هر انسانى به گونهاى ربوبيّت و وحدانيّت خداوند را دريافته و بر آن گواه است.
3- خداوند، پس از آفرينش انسان، ربوبيّت خود را بر او آشکار کرد تا به هنگام لزوم گواهى دهد. «ألستُ بربّکم»
4- ميثاق فطرت و خداجويى، براى اتمام حجّت است. «أن تقولوا يوم القيامة»
5 در روز قيامت، ادّعاى غفلت از ربوبيّت خداوند، پذيرفته نيست. «انّا کنّا عن هذا غافلين» جهل و غفلت، عذر پذيرفته نزد خداوند نيست.
سوره رعد آيه 20
«الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَقَ»؛
(خردمندان) کسانى هستند که به پيمان الهى وفا مىکنند و عهد (او را) نمىشکنند.
نکتهها
«عهداللَّه» هم شامل پيمانهاى فطرى از قبيل عشق به حق و عدالت مىشود، هم پيمانهاى عقلى مثل درک حقايق عالم هستى و مبدأ و معاد را در برمىگيرد، هم بر پيمانهاى شرعى همچون عمل به واجبات و ترک محرّمات اطلاق مىشود و هم بر پيمانهايى که انسانها با يکديگر مىبندند و متعهّد مىشوند و خداوند مراعات آنها را واجب فرموده، صادق است.
يکى از مهمترين پيمانهاى الهى، امامت رهبران آسمانى است. بعد از آنکه حضرت ابراهيم با پشت سرگذاشتن آزمايشهاى متعدّد به مقام امامت رسيد، از خداوند خواست تا فرزندان او نيز داراى اين مقام شوند. خداوند براى روشن شدن جايگاه امامت، به جاى آنکه بفرمايد مقام امامت به افراد ظالم نمىرسد فرمود: «لاينال عهدى الظالمين» عهد من به ستمگران نمىرسد.
«ميثاق» به چيزى گفته مىشود که دل انسان با آن وثوق و اطمينان پيدا مىکند و از آنجا که وجود يک رهبر الهى، دل و جان انسانها را آرام و مطمئن مىسازد. لذا از مصاديق ميثاق شمرده شده است.
وفاى به عهد مانند احترام به والدين و ردّ امانت، تنها از حقوق اسلامى نيست، بلکه از حقوق انسانى است. لذا هر خردمند و عاقلى بايد آن را مراعات کند.
پيامها
1- عقل صحيح و سالم، انسان را به دين الهى وفادار مىسازد. «اولوا الالباب، الذين يوفون»
2- وفاى به عهد از آثار خرد و عقل است. «اولواالالباب - يوفون ...»
3- احترام به پيمانها و قراردادهاى اجتماعى، از ويژگىهاى انسان مؤمن عاقل است. «لا ينقضون الميثاق»
سوره انعام آيه 152
«وَلَا تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُواْ الْکَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُواْ ذَ لِکُمْ وَصَّکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»؛
به مال يتيم نزديک نشويد (و در آن تصرّفى نکنيد) مگر به نيکوترين (طريقهاى که به صلاح او باشد) تا به حد بلوغ و رشد خود برسد. (در داد و ستدها) پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد. ما هيچکس را جز به اندازه توانش تکليف نمىکنيم. و هرگاه سخن مىگوييد (چه در قضاوت و چه در شهادت) عدالت را رعايت کنيد، هر چند (به زيان) خويشاوندتان باشد و به عهد و پيمان خدا وفا کنيد. اينها امورى است که خداوند، شمارا به آن سفارش کرده است، باشد که ياد کنيد و پند بگيريد.
نکتهها
خداوند، کارهاى خود را به نحو احسن انجام مىدهد: «أحسن الخالقين»، «أحسن تقويم»، «نزل أحسنالحديث»] و...، از ما هم خواسته که کارهايمان به نحو احسن باشد، «ليبلوکم ايّکم احسن عملا» چه در تصرّفات و فعاليّتهاى اقتصادى، «الاّ بالّتى هى احسن»، چه در گفتوگو با مخالفان، «جادلهم بالّتى هى احسن»، چه در پذيرش سخنان ديگران، «يستمعون القول فيتّبعون احسنه» و چه بدىهاى مردم را با بهترين نحو جواب دادن، «ادفع بالّتى هى احسن السيّئة» که در تمام اين موارد، کلمه «احسن» به کار رفته است.
قوم حضرت شعيب، به خاطر کم فروشى گرفتار عذاب شدند. در قرآن نيز سه بار از کمفروشى نهى شده است.
کلمه «کيل» هم به معناى پيمانه است و هم به معناى پيمانه کردن. کلمهى «قسط» هم مىتواند مربوط به «اوفوا» باشد يعنى پرداخت، عادلانه باشد و هم مربوط به «کيل و ميزان» باشد، يعنى خود پيمانه و ترازو سالم باشد. البتّه نتيجه هر دو يکى است.
1- چون يتيم مدافعى ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم. «لاتقربوا»
2- براى حفظ حقوق ايتام بايد بهترين طريقه بهرهگيرى از اموال و دارايى او انتخاب شود. «بالّتى هى أحسن». جز کسانى که اهليّت اقتصادى و تقواى کافى دارند، نبايد ديگران به مال يتيم نزديک شوند. «لاتقربوا... الا»
3- وقتى ايتام به رشد و تجربه کافى رسيدند، سلطه خود را از آنان برداريد. «حتى يبلغ أشده»
4- نظام اقتصادى جامعه اسلامى بايد بر اساس قسط باشد. «بالقسط»
5 - اگر اجراى عدالت در حدّ اعلى ممکن نيست، لااقلّ در حدّ توان و امکان مراعات کنيد. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
6- تمام دستورات و اوامر و نواهى الهى، فوق طاقت انسان نيست. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
7- بدون قدرت، تکليفى نيست. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
8 - در اسلام، «تکليف» به اندازه «توان» است. هرکه تواناتر، تکليفش هم سنگينتر. «لا نکلّف نفساً الاّ وُسعها»
9- عدالت، هم در رفتار و هم در گفتار، يک اصل است. «اوفوا الکيل... و اذا قلتم فاعدلوا» (در گواهىها، وصيّتها، قضاوتها، صدور حکمها، انتقادها و ستايشها، عدالت را مراعات کنيم.)
10- به پيمانهاى الهى (که شامل فرمانهاى عقل و وحى و وجدان وفطرت مىشود) وفادار باشيم. («عهد اللَّه» هم شامل پيمانى است که خدا با انسان دارد و هم پيمانى که انسان با خدا مىبندد) «بعهد اللّه اوفوا»
11- رابطه خويشاوندى را بر ضابطه حقّ و عدل، ترجيح ندهيم. «فاعدلوا ولو کان ذا قربى»
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار