ايسنا/ پس از شهادت امام حسين(ع) به دستور عمرسعد، سر همهي شهدا را از بدن جدا کردند، به جز دو سر؛ يکي سر حضرت علي اصغر؛ زيرا امام حسين(ع) او را دفن کرد، و دوم سر حرّ بن يزيد رياحي که خويشان او مانع از بريدن سر او شدند.
براساس گزارش منابع تاريخي، سرهاي شهدا را بين طوايف مختلف تقسيم کردند تا به کوفه و شام برده، جايزه بگيرند. پس از ورود به کوفه، ابن زياد طبق فرمان يزيد اسرا را به مخفر بن ثعلبة و شمر بن ذي الجوشن سپرد و با وضعي دلخراش به سوي شام روانه کرد و بر اساس برخي روايات، چهل نفر از مأموران، اسيران را با سرها حرکت دادند و راه طولاني کوفه تا شام را که 15 منزل بود، پيمودند
و اما اين که سرانجام سر امام حسين(ع) و ديگر سرها چه شد و در کجا دفن شدند، اختلاف است، که در ذيل، ابتدا اقوال گوناگون را در مورد محل دفن سر امام حسين(ع) و سپس ساير سرها نقل ميکنيم.۲
أقوال در باب سرانجام سر مبارک امام حسين(ع):
۱) برخي از علماي شيعه با استفاده از اخبار و رواياتي که از ائمه معصومين(ع) رسيده،۳ فرمودهاند: سر مقدس سيدالشهدا در نجف اشرف، کنار مرقد مطهّر اميرمؤمنان(ع) دفن شده است.
۲) يزيد لعنة الله عليه سر مبارک امام را براي حاکم مدينه عمرو بن سعد بن ابي العاص فرستاده، و او آن را در بقيع، کنار قبر مادرش زهرا(س)، دفن نمود؛
۳) در دمشق دفن شده که در مکان آن اختلاف است. به گفتهي ابن ابي الدنيا، در باب الفراديس و به گفتهي بلاذري و واقدي، در دارالاماره دمشق دفن شده است؛
۴) گفته شده که خلفاي فاطمي سر مقدس را از باب الفراديس به عسقلان که بين شام و مصر است، بردند و از آنجا به مصر منتقل کردند و در مشهدي که معروف است، دفن نمودند که زيارتگاه علاقهمندان است؛
۵) سر مطهر را به کربلا آوردند، به بدن مقدس آن حضرت ملحق کردند.
سرانجام سرهاي ساير شهدا:
۱) در باب صغير شام که قبرستان بسيار بزرگي است، مقبرهاي است معروف به «مشهد رؤوس شهداء کربلا» که نام بسياري از شهداي مدفون در آن مقبره، ذکر شده است؛۵
۲) مؤلف «اعيان الشيعه» مينويسد: بعد از سال ۱۳۲۱ هجري قمري، مقبرهاي را ديدم که سنگي بالاي آن نصب و در آن نوشته شده بود: «هذا مدفن رأس عباس بن علي، رأس علي بن الحسين الاکبر و رأس حبيب بن مظاهر». دو سال بعد، بنا را تخريب و تجديد نمودند و آن سنگ را برداشتند، و در ضريحي که داخل مقبره نصب نمودهاند، اسامي بسياري از شهداي کربلا را بر آن نقش کردهاند و بعيد نيست که اين رؤس در آنجا دفن شده باشند.۶
۳) بر اساس رأي مشهور بين علماي اماميه، بقيه سرهاي اهل بيت که به شام فرستاده شده بودند، به همراه امام سجاد (ع) و زينب(س) به کربلا آورده شده، به اجساد مطهرشان ملحق گرديدند.
اما قول صحيح: مشهور بين علماي اماميه، همچنان که علامهي مجلسي (ره) بر آن تصريح فرموده، آن است که امام سجاد(ع) رأس مطهّر سيدالشهدا و ساير شهدا را در روز اربعين همان سال، (بيستم ماه صفر سال ۶۱ ه ق) از شام وارد کربلا کرده، به بدنهاي مطهّر آنها ملحق گردانيده است.
سيد بن طاووس در «لهوف» آورده است: امّا سر مبارک امام حسين(ع)، روايت شده که از شام برگردانده شده و در کربلا در کنار جسد شريف دفن شده است و عمل شيعه بر اين اساس قرار گرفته است.
از کلام سيد روشن ميشود که شيعه بر اين باور است که سر مقدس امام(ع)، به جسد مطهر ملحق شده است
سيد اسرار حسيني تنکابني نيز در کتاب «مصائب الهداة»، پس از نقل اقوال، دربارهي دفن سر مطهر امام(ع) ميگويد: «ليکن خبر حمل کردن امام سجاد(ع) سر مبارک را به کربلا و دفن آن با جسد مطهر، اشهر و اظهر و مؤيد به عقل و نقل است؛
در کتاب «مقتلالحسين(ع)» آمده است:
«بر اين که سرهاي مطهر به کربلا آورده شدند، تصريح وجود دارد و اين تصريح در کتابهاي شيعه و سني از جمله: حبيب السير و نفسالمهموم، ص ۲۵۳، و در روضة الواعظين فتال نيشابوري، ص ۱۶۵، و در مثيرالاحزان ابن نما حلي، ص ۵۸، و در لهوف سيد بن طاوس، ص ۱۱۲ و در اعلام الوري طبرسي، ص ۱۵۱ و در مقتلالعوالم، ص ۱۵۴ و در مناقب ابن شهرآشوب، ج ۲ ، ص ۲۰۰ و در عجايب المخلوقات قزويني، ص ۶۷ و در الاتحاف بحب الاشراف شبراوي، ص ۱۲ و ۲۳ و در تذکرة الخواص سبط ابن الجوزي، ص ۱۵۰ و در الکواکب الدرية شيخ مناوي، ج ۱، ص ۵۷ و قرطبي نيز اين مطلب را ترجيح داده است،۱۲ و همچنين در نورالابصار نوشته شبلنجي، ص ۱۱۵ چاپ مصر و نيز اسعاف الراغبين علامه شيخ محمد صبّان از علماي اهل سنت در حاشيه نورالابصار، ص ۱۶۰ وجود دارد.
نظريهي تدفين سر مطهر در عسقلان:
اما دربارهي اين قول چهارم که سر مطهر را خلفاي فاطمي از باب الفراديس در دمشق که از خزانهي يزيد پيدا کرده و در آنجا دفن نمودند و سپس از عسقلان به مصر برده، در قاهره دفن کردند و براي آن نيز بارگاه عظيمي بنا نمودند؛ همچنانکه سبط بن جوزي گفته است: «علامه امين عاملي (ره) در لواجع الاشجان اين قول را پذيرفته است و ميگويد: بنا به اتفاق مورخان، خلفاي فاطمي مصر، سري از عسقلان قاهره انتقال دادهاند و به نام رأس مطهر امام حسين(ع) در آنجا دفن کردهاند و مشهد بزرگي بالاي آن ساختمان نمودهاند.» اما اين که «آيا آن سر مطهر، از آن امام حسين(ع) بوده است؟» هرگز روشن و ثابت نشده است؛ به ويژه که دست سياست و رياست خلفاي فاطمي با آن بازي کرده است و اين که از انتقال سر مقدس از عسقلان به مصر چه هدف سياسي تأمين ميشده، خدا ميداند. آيا از ترس صليبيها اين کار را کردهاند؟ صليبيها به چه منظوري آن مشهد را خراب ميکردند.
(اين قول به اهلسنت اختصاص دارد و هيچ يک از شيعيان بر آن نيست.)
امام يافعي يمني مکي (متوفي سال ۷۶۸) در «مرآة الجنان» ميگويد: «اين مطلب که سر امام حسين(ع) به عسقلان يا قاهره منتقل شده صحيح نميباشد.»
بنابر اين سخن، آنچه نزد يافعي صحت دارد اين است که، سري در عسقلان و يا قاهره ميباشد، ولي سر مطهرسيدالشهدا(ع) نيست، او بر اين باور است که يزيد سر مطهر را به همراه خاندان رسالت و جمعي از بنيهاشم و عدهاي از موالي ابوسفيان به مدينه منوره فرستاد و در مدينه نزد مادرش فاطمه(س)، در قبرستان بقيع دفن شده است و ميگويد: «و اين صحيحترين قول در اين مورد است.»
و اين قول را از زبير بن بکار نقل کرده است، و او هم از دشمنان اهلبيت(ع) است و اقوالش ارزشي ندارد.
اگر سر مطهر را به مدينه برده باشند، در آنجا دفن نکردهاند؛ زيرا در اين فرض بايد کنار قبر مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) در بقيع باشد، درحالي که مکان قبر حضرت فاطمه(س) دقيقاً معلوم نيست و به طور معين نميتوان آن را در بقيع دانست، بلکه فاطمه بنت اسد جدهي امام حسين (ع) در بقيع مدفون است و آن گروه از مورخان که گفتهاند سر مطهر را به مدينه بردهاند، بر اين باورند که آن را از مدينه به کربلا انتقال داده، به جسد مطهرملحق کردهاند. سبط ابن الجوزي در «تذکرة الخواص» ميگويد: «علما دربارهي رأس مطهر، اختلاف کردهاند و مشهورترين اين اقوال آن است که يزيد سر مطهر را همراه اسراي اهلبيت به مدينه فرستاد و از مدينه به جسد مطهر در کربلا برگردانيده شد و دفن گرديد و اين رأي هشام و غير او است.»
بر اساس اين قول، اگر اسراي اهل بيت(ع) در اربعين همان سال به کربلا آمده باشند، به يقين سر مطهر را با خود آورده و در کربلا دفن کردهاند و دوباره با خودشان به مدينه نبردهاند، اين نظريه نيز که از احوال سنيها مؤيد قول مشهور اماميه است که سر مطهر به کربلا بازگردانيده و با جسد مطهر آن حضرت دفن شده است. فرهاد ميرزا پسر عباس ميرزا در سال ۱۲۹۲ ه ق، در سفر حج به مصر رفته، و بارگاه «مشهد رأس الحسين (ع)» را در قاهره ميبيند و عظمت آن ساختمان در نظر وي جلوه ميکند و چون ذهن او را مقام و عظمت امامت گرفته، تصور کرده است که از جهت بودن رأس مطهر در آن مکان است؛ از اين رو ميگويد: قول يافعي را در اين باب صحيح نميدانم.
اما علي جلال در کتاب «الحسين» ميگويد: «اماميه و بعضي از اهل سنّت معتقدند که سر مطهر امام حسين(ع) در کربلا در کنار جسد مدفون است.»۲۱ او پس از نقل اقوال دربارهي سر مطهر در کتاب ياد شده، نتوانسته است به يکي از آنها، به طور قطع، جزم نمايد و در آخر کلامش گفته است: دفن کردن سر مطهر در دمشق و انتقال از آنجا به عسقلان و از عسقلان به قاهره ثابت نشده است.
بررسي روايات منقول در مدفون شدن سر مطهر در حرم اميرالمؤمنين(ع):
در خبر مرفوع ابن اسباط از امام صادق(ع) آمده است:
انک اذا اتيت الغري رأيت قبرين؛ قبراً کبيراً و قبراً صغيراً، فاما الکبير فقبر اميرالمومنين و اما الصغير فرأس الحسين(ع).
«زماني که به نجف ميروي، دو قبر بزرگ و کوچک ميبيني؛ اما قبر بزرگ از آن اميرالمؤمنين(ع) و قبر کوچک، محل دفن سر مبارک امام حسين(ع) است.»
در خبر است که امام صادق(ع) وقتي که به نجف آمدند، دو رکعت نماز براي زيارت اميرالمؤمنين و دو رکعت براي موضع سر مبارک امام حسين(ع) و دو رکعت براي موضع منبر حضرت قائم حجة ابن الحسن العسکري (عج) نماز خواندند.
در خبر يونس بن ظبيان آمده است: امام صادق(ع) سوار مرکب شد من هم در حضور آن حضرت سوار شدم. حضرت نزد تپههاي سرخ تشريف آوردند و پياده شدند و وضو گرفتند؛ سپس از آنجا به جايي که مقداري ريگ جمع شده بود، بازگشت و در آنجا نماز خواند و گريه کرد، بعد به جايي که پايينتر از اولي بود، رفتند و مانند همان عمل را به جا آورد و فرمود: جايي که اول در آنجا نماز خواندم موضع قبر اميرالمؤمنين(ع) بود و ديگري موضع سر مطهر حسين(ع) ميباشد و ابن زياد لعنة الله عليه وقتي سر مقدس حسين(ع) را به شام فرستاد آن را به کوفه برگردانيدند و براي جلوگيري از شورش مردم، دستور داد تا آن را از کوفه خارج کنند و خداوند سر مطهر را نزد اميرالمؤمنين(ع) باز گردانيد و در آنجا دفن شد.
فَالرأسُ مَعَ الجَسد وَ الجَسدُ مَعَ الرأسَ.
و اين جمله آخر روايت، ظاهرش مطابق گفتهي بعضي اهل تحقيق است:
فَالرأسُ مَعَ الجَسَدَ أي بَعدَ ما دَفَن هُناک ظاهراً الحَقُّ بِالجَسَد بِکَربلا.
سر مطهر بر حسب ظاهر پس از آن که نزد اميرالمؤمنين (ع) دفن شد، به جسد مطهر در کربلا ملحق گرديده است.
ولي اشکال اين روايات در آن است که هنوز در آن زمان يعني سال ۶۱ ه.ق. قبر اميرالمؤمنين(ع) مخفي بود؛ بنابراين، روايت ديگري از امام صادق(ع) که ميفرمايد: «وقتي که سر مطهر امام را به شام بردند يکي از شيعيان ما آن را دزديد و آورد و در کنار قبر اميرالمؤمنين(ع) دفن کرد.» نميتواند روايت صحيحي باشد و استبعاد اين معني که يکي از غلامان آن را از شام بدزدد و به نجف آورده، در آنجا دفن نمايد، بيشتر روشن ميشود و علاوه بر آن اين روايات خلاف نظر مشهور اماميه نيز ميباشد.
شيخ حرّ عاملي پس از نقل روايات که به برخي از آنها اشاره شد کلام سيد بن طاووس را نقل ميکند و ميفرمايد: «بين عمل اصحاب اماميه و آن روايات، منافاتي وجود ندارد.» شايد عدم منافات بين عمل اماميه و آن روايات، اين باشد که ممکن است سر مطهر را يا در موقع بردن به شام نزد قبر اميرالمؤمنين(ع) گذارده باشند و يا در مراجعت از آنجا، سپس باز گردانيده، در کربلا با جسد مطهر دفن کردهاند.
مرحوم شيخ الفقها صاحب جواهرالکلام پس از نقل روايات مزبور و کلام سيدبن طاووس که عمل اماميه مطابق آن است، ميفرمايد: «ولعله لامنافاة لامکان دفنه مدة ثم نقل الي کربلا»؛ ممکن است سر مطهر مدتي در نجف، نزد اميرالمؤمنين(ع)، دفن شده باشد و پس از آن به کربلا منتقل، و با بدن مطهر دفن شده باشد.» سپس روايتي را نقل کرده که امام صادق(ع) در نزد قائم مايل در راه غري (نجف) نماز خواند. و از آن حضرت سؤال شد: که آن چه نمازي بود که خوانديد؟ فرمود: «اين جا موضع سر مطهر جدم حسين(ع) است که آن را در اين جا گذاردند.» ممکن است حقيقت امر در روايات مذکور، سرّي از اسرار باشد که واقع آن براي ما روشن نشده باشد و براي مصالحي که در آن زمان وجود داشته، آن احاديث از ائمه(ع) صادر شده است.
افزون بر آن، سندهاي اين روايات نيز درست تنقيح و تصحيح نشده است و مانند «مبارک خباز» که در کتب رجال از او نامي به ميان نيامده و «يونس بن ظبيان» که از وضّاعين حديث است از راويان آن اخبارند و اين روايات حتماّ در ديدرس علماي شيعه و فقها بوده است، ولي با اين حال نسبت به آنها بياعتنايي کرده، روي گردانيدهاند.
براساس اين گزارش که سايت بعثه مقام معظم رهبري منتشر کرده از کتب معتبر و قديمي که در دسترس است، کتاب «الآثارالباقية عن القرون الخالية»، نوشته ابوريحان بيروني است و در آن تصريح شده که سر مطهر، در بيستم صفر در کربلا، به جسد اطيب ملحق شده است و عبارت او چنين است: «در بيستم صفر سر امام حسين(ع) به جثهاش برگردانده شده و با آن دفن گرديده است و در اين روز زيارت اربعين وارد شده. کساني که سر ايشان را برگرداندند حرم آن حضرت بودند که بعد از انصراف از شام به کربلا وارد شدند.»