نماد آخرین خبر

چرا سنگی که پیامبر در شب معراج بر رویش ایستاده بود معلق ماند؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ معراج پيامبر (ص) خود يک حکايت عجيب و غيرقابل باور واقعي است و جزء معجزات حضرت قلمداد مي‌شود، از سفر رسول به بيت المقدس تا عروج به آسمان هفتم و ملاقات با خداوند متعال. اما نکته‌اي که در اين ميان مطرح مي‌شود اين است که، سنگي در بيت المقدس وجود دارد که در بين زمين و آسمان معلق مانده است و مي‌گويند اين سنگ در زمان معراج زير پاي حضرت بوده و در هنگامي که پيامبر قصد داشتند به آسمان بروند اين سنگ نيز از زمين بلند مي‌شود تا همراه آن حضرت به آسمان برود که پيامبر (ص) چنين اجازه‌اي را به وي نمي‌دهد و .. امروز آخرين خبر اقدام به جمع آوري مطالبي پيرامون اين موضوع نموده است که پيشنهاد مي‌کنيم مطالعه اين مطلب را از دست ندهيد. حکايت معراج پيامبر (ص) پيامبر (ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرييل نزد من آمد و گفت: «اي محمد! برخيز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئيل و ميکائيل و اسرافيل را در آنجا ديدم. جبرئيل، مرکبي به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بيرون رفتم. به بيت المقدس رسيدم. هنگامي که به بيت المقدس رسيدم، فرشتگان از آسمان نزد من به زمين فرود آمدند و مرا به داشتن مقام و منزلت ارجمند در پيشگاه خداوند مژده دادند. آنگاه در بيت المقدس نماز خواندم... يکي از معجزات علمي و عملي پيامبر اعظم (ص) که به تصريح قرآن کريم در سايه عبوديت آن حضرت رخ داده، «معراج» است که در اولين آيه سوره اسرا و آيات هشتم تا هجدهم سوره نجم مي‌توان اشاراتي را درباره آن مشاهده کرد. آغاز ماجرا در سوره اسرا چنين آمده است: پاک و منزه است خدايي که بنده اش را در يک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصي برد که گرداگردش را پربرکت ساختيم، تا نشانه‌هاي خود را به او نشان دهيم. او شنوا و بيناست. البته آن گونه که از روايات برمي آيد معراج ضمن دو مرحله انجام شده است در مرحله اول همان گونه که در آيه فوق مشاهده کرديم ايشان را شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي سير مي‌دهند و پس از آن تا آسمان هفتم و تا جايي صعود مي‌کنند که احدي جز خداوند متعال حضور نداشته است و تمام اين ماجرا در بيداري بوده و بنابر نظر اکثر علماي شيعه با همين بدن جسماني اتفاق افتاده و نه در خواب يا با روح، زيرا معراج صرفاً روحاني فضيلت چنداني را براي ايشان اثبات نمي‌کند و چنان عظمتي را که مورد تأکيد و روايات است بر نمي‌تابد. مرحله دوم معراج در سوره نجم چنين توصيف شده است: سپس [پيامبر (ص) در شب معراج]نزديک و نزديک‌تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا]به اندازه طول دو کمان يا کمتر بود. در اينجا، خداوند آنچه را وحي کردني بود، به بنده اش وحي کرد. آنچه را ديد، انکار نکرد. آيا با او درباره آنچه ديد، مجادله و ستيز مي‌کنيد؟ و بار ديگر نيز او را نزديک سدرهالمنتهي که بهشت جاويدان در آنجاست، ديده است. در آن هنگام که چيزي (شکوه و نور خيره کننده اي) سدرهالمنتهي را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشدو طغيان نکرد. (آنچه را ديد، واقعيت بود) او در شب معراج، برخي نشانه‌هاي بزرگ پروردگارش را ديد. هر چند روايات درباره معراج آنقدر متعدد است که به حد تواتر رسيده و مورد قبول همگان مي‌باشد ليکن راجع به زمان، مکان و تعداد دفعات وقوع آن ميان محدثان، مورخان و مفسران اختلاف نظر وجود دارد: -زمان اولين معراج را بهتر است نه ماه يا دوسال پيش از ولادت حضرت زهرا (س) بدانيم، زيرا حضرت محمد (ص) روزي در جواب يکي از همسران خود که از شدت محبت به فرزندشان گله کرده بود، تشکيل نطفه ايشان را در آسمان و شب معراج خوانده اند. -مکان آن نيز خانه حضرت خديجه (س) خانه ام هاني خواهر حضرت علي (ع)، شعب ابي طالب، و مسجدالحرام در کنار کعبه گفته شده است. -آن گونه که از ظاهر روايات برمي آيد، احتمالاً معراج بيش از دو مرتبه و طي دفعات متعدد اتفاق افتاده که يکي از آن‌ها بسيار شاخص و معروف شده که گفته شده اين معراج در شب هفدهم ماه رمضان سال دهم بعثت اتفاق افتاده است. درباره قطعه سنگي که در بيت المقدس هست و در روايات و تاريخ به عنوان «صخره» مطرح شده، مطالب مختلفي وجود دارد. در بعضي روايات آمده که: حضرت رسول اکرم (ص) از بالاي اين سنگ به معراج رفتند (نه اين که به وسيله اين سنگ يا همراه آن). در روايات ديگري نيز وارد شده که: سنگ نيز خواست با حضرت به سوي آسمان رود و همين که بلند شد، حضرت فرمودند: قِف (يعني بايست) و سنگ در همان حال به طور معلّق در هوا ايستاد. بني‌اميه احترام فراواني به اين سنگ مي‌گذاشتند. البته در اصل اين که آن تخته سنگ همين سنگ موجود در مسجد الاقصي است يا سنگ ديگري مي‌باشد، اختلاف هست. روايات مختلفي هم در فضيلت نماز خواندن در سمت راست اين سنگ و دعا نمودن در اطراف آن و نيز فضيلت آن در روز قيامت وارد شده است که بعضي از اين روايات ارزش سندي ندارد و از طريق راوياني مثل ابوهريره نقل شده است. ولي کساني که قبل از انقلاب به فلسطين سفر کرده‌اند، مي‌گويند آن تخته سنگ اکنون بر روي تلي از خاک قرار دارد و معلق نيست. در واقع قبه الصخره مکاني است که پيامبر شريف اسلام، در شب معراج از فلسطين، پاي خويش را بر سنگي به نام قبه الصخره نهاد و از آنجا به معراج روحاني و جسماني رفت. اين سنگ بعد از آن زمان در هوا معلّق باقي ماند، اما در زمان اشغال فلسطين، يهوديان متجاوز و اشغالگر، زير آن سنگ معلّق خاک و کلوخ ريخته و در واقع آن را روي زمين قرار دادند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره