روزنامه شهروند/ در اين مطلب قصد داريم شما را با واقعيات ايمني جادهها در دنيا آشنا کنيم.
ايمني جادهاي معمولا با عدم وجود تصادفات و تلفات مشخص ميشود. اهميت اين مساله معمولا برعکس اندازه گرفته ميشود. ايمني در جادهها مساله پيچيدهاي شامل مولفههاي مختلف بوده و براي دستيابي به سطح مطلوب آن، درک عميق مساله ايمني جاده و شناخت همه مولفههاي موثر و تخمين ميزان تاثير هر يک در اين مهم، امري ضروري است و با هدف تخصيص بهينه بودجه محدود، بهبود ايمني جادهاي انجام ميگيرد.
محققان بر اين باورند که مقايسه عملکرد ايمني، تنها با احتساب تعداد تلفات و تصادفات جادهاي کمکي به شناخت اصولي مشکل ايمني جاده و رفع آن نخواهد کرد. براي ارزيابي ايمني جاده اي، روشهاي متعددي ارايه شده است که ميتوان آنها را به روشهاي ارزيابي اقتصادي - اجتماعي برنامههاي ايمني جاده اي، شامل روشهاي تحليل چند معياره و روش منفعت - هزينه و روشهاي ساختاري بررسي ايمني جاده شامل داده کاوي و روشهاي آماري تقسيم بندي کرد.
۱) سالانه ١/٢٥ ميليون نفر در سراسر دنيا جان خود را در حوادث جادهاي از دست ميدهند.
به گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه هزاران نفر در جادههاي ايران به دليل تصادفات و حوادث ترافيکي کشته ميشوند.
تصادفات مرتبط با رفتوآمدهاي جادهاي عامل اصلي مرگومير در تمامي گروههاي سني و نخستين عامل مرگ در سنين ۱۵تا ۲۹سال است.
۲) ۹۰درصد مرگومير حوادث جادهاي مربوط به کشورهاي فقير و همچنين کشورهايي است که درآمد متوسط دارند.
اين کشورها تنها ۵۴درصد از وسايل نقليه جهان را در اختيار دارند.
۳) نيمي از مرگومير تصادفات جادهاي در سراسر دنيا مربوط به افراد پياده، دوچرخهسوار و موتورسوار است.
افراد پياده، دوچرخهسوار و موتورسوار استفادهکنندگان آسيبپذير جادهها هستند.
نسبت مرگومير حوادث جادهاي در بين استفادهکنندگان آسيبپذير جادهها در کشورهايي که درآمد پاييني دارند، بيشتر از کشورهايي است که درآمد بالايي دارند.
۴) کاهش سرعت، جراحات ناشي از تصادفات جادهاي را کاهش ميدهد.
۴۷ کشور دنيا که داراي ۱۳درصد جمعيت جهان هستند، قوانين سختي در رابطه با سرعت وسايل نقليه در شهرها دارند.
اين قوانين، حداکثر سرعتي معادل ۵۰ کيلومتر در ساعت را در نظر ميگيرد؛ البته مسئولان هر منطقه اختيار دارند تا در صورت لزوم براي اطمينان از ايمني، اين محدوديت را کاهش دهند.
۵) مصرف الکل، مواد مخدر و روانگردانها
رانندگي پس از مصرف نوشيدنيهاي الکلي احتمال تصادف را بيشتر ميکند.
۶) استفاده از کلاه ايمني استاندارد ميتواند احتمال مرگومير ناشي از حوادث جادهاي را تا ۴۰درصد کاهش دهد.
استفاده از کلاه ايمني باکيفيت ميتواند احتمال جراحات جدي و شديد را تا بيش از ۷۰درصد کاهش دهد. تنها ۴۴ کشور هستند که قوانيني در رابطه با لزوم استفاده از کلاه ايمني براي موتورسواران را وضع کردهاند که به بهترين نحو اين امر را محقق ميسازد. اين قوانين تمامي رانندگان و مسافران، در تمامي جادهها را ملزم ميکند که از کلاه ايمني استفاده و در اين رابطه به استانداردهاي مربوطه توجه کنند.
۷) بستن کمربند ايمني خطر مرگومير را در سرنشينان صندلي جلو ماشين بين ۴۰ تا ۶۸درصد کاهش ميدهد.
بستن کمربند ميتواند خطر مرگومير را در سرنشينان صندلي عقب ۲۵ تا ۷۵درصد کاهش دهد. ۱۰۵ کشور که ۶۷درصد جمعيت جهان را در برميگيرند، قوانيني در اين رابطه دارند که شامل سرنشينان جلو و عقب وسيله نقليه شده و البته به بهترين شيوه به آن عمل ميشود.
۸) صندليهاي مخصوص کودکان در خودرو ميتواند در صورت بروز تصادف، خطر مرگومير آنان را ۵۴ تا ۸۰درصد کاهش دهد.
تقريبا نيمي از کشورها قانون استفاده از کنترلکننده کودکان در خودرو را وضع کردهاند.
تنها ۵۳ کشور که جمعيتي حدود ۲/۱ميليارد نفر دارند از اين قانون تبعيت کرده و به بهترين شيوه آن را به کار ميگيرند. اين قوانين با توجه به سن، وزن و قد محدوديتهايي را براي کودکاني که در صندلي جلو ماشين مينشينند، در نظر ميگيرند.
۹) مراقبتهاي پيشبيمارستاني با کيفيت مطلوب ميتواند جان بسياري از مجروحان تصادفات جادهاي را نجات دهد.
بهترين راه دريافت خدمات فوريتي در جادهها تماس با شماره ۱۱۵ و ۱۱۲ است.
۱۰) وسايل نقليهاي که در ۸۰درصد کشورها خريدوفروش ميشوند، فاقد استانداردهاي ايمني هستند.
ايمني وسايل نقليه نقشي حياتي در جلوگيري از بروز تصادفات و کاهش احتمال بروز جراحات جدي در صورت بروز حادثه دارد.
بازار