عجيب ترين/ درحاليکه خودروهاي الکتريکي و سوپراسپرت ها با سرعت بسيار زيادي در حال پيشرفت هستند، بايد به اين نکته نيز توجه داشت که تازمانيکه سيستم حملونقل عمومي نيز به همين مقدار مدرن و مجهز نشود، بسياري از مشکلات زيستمحيطي کره زمين نيز پا برجا باقي خواهند ماند. در هر حال ورود تکنولوژيهايي مانند اتومبيلهاي الکتريکي به کشورهاي در حال توسعه يا کمتر توسعه يافته چندين سال طول خواهد کشيد و حتي پس از اين اتفاق نيز قيمت بالاي اين ماشينها آنها را از دسترس عموم مردم خارج ميکنند. به همين دليل توسعه راهکارهايي براي مدرن کردن حملونقل عمومي اهميت بسيار بالايي براي دولتها خواهد داشت. وب سايت Engadget فهرستي از شش طرح برتر براي آينده حملونقل عمومي را معرفي کرده که پيشنهاد ميکنيم براي مطالعه آن با ما همراه باشيد.
6- cTrain

اين طرح که برنده جوايز متعددي نيز شدهاست در اصل با نام Caterpillar Train شناخته ميشود و با هدف استفاده در مراکز پر تجمع پيشنهاد شدهاست. ويژگي اصلي اين قطار استفاده از ساختارهاي قوس مانندي به جاي ريلهاي زميني است که فضا را براي عبور خودروها نيز حفظ ميکند. همچنين بر خلاف ساير طرحهاي مشابه مانند مونوريل که باعث آلودگي بصري در شهرها ميشوند، قوسهاي به کار رفته براي حرکت cTrain چنين مشکلي ايجاد نخواهند کرد.
5- اتوبوس روگذر چين

اين قطار که ويدئوهاي آن در ماههاي گذشته باعث معروف شدن دو چندان آن شده بود، پيشتر در سال ۲۰۱۰ به عنوان يک طرح مفهومي توسعه پيدا کرده بود. با اين که به نظر ميرسيد چنين وسيله عجيبي هيچوقت نتواند نور روز را ببيند مهندسين چيني نمونه اوليه از آن توليد کردند و آن را براي آزمايش به خيابانهاي چين فرستادند. نحوه کار اين اتوبوس نيز به اين ترتيب است که در زمان حرکت فضايي در زير آن ايجاد ميشود که ماشينها ميتوانند بدون منتظر ماندن در ترافيک از آن به مسير خود ادامه دهند. عرض اين اتوبوس به اندازه دو لاين استاندارد در خيابان است و ميتوان چهار عدد از آنها را به يکديگر متصل کرد تا ظرفيت کل آنها به ۱۲۰۰ نفر برسد.
4- اتوبوس خودران مرسدس بنز

اوايل سال ۲۰۱۶ بود که کمپاني مرسدس بنز از يک اتوبوس خودران رونمايي کرد. اين ماشين که semi-autonomous Future Bus نام گرفته از چندين دوربين و رادار براي مسيريابي در جادهها استفاده ميکند. همچنين قابليت پيشبيني رويدادهاي جاده باعث مصرف پايينتر آن نيز ميشود. مرسدس مدل مفهومي اين اتوبوس را در آزمايشگاههاي خود تست کرده است اما عنوان کرده براي عرضه نهايي به بازار بايد چند سال بيشتر منتظر ماند.
3- هايپرلوپ

هايپرلوپ يکي ديگر از تجهيزات ايلان ماسک براي آينده حملونقل بشر است. اين قطار قرار است با سرعت ۱۱۲۰ کيلومتر بر ساعت به جابهجايي مسافران بپردازد. درک آلبورن مدير عامل هايپرلوپ سال گذشته عنوان کرده بود که اين شرکت قصد دارد حملونقل مسافران به وسيله اين قطار را به صورت رايگان انجام دهد و در عوض هزينههاي مورد نياز خود را از جابهجايي فوق سريع بستهها و محمولهها در مسير خود جبران کند. گفته ميشود اين سيستم در سال ۲۰۱۹ آماده بهرهبرداري خواهد شد و پس از آن طي کردن مسافت ۶۰۰ کيلومتري سان فرانسيسکو تا لسآنجلس تنها ۳۰ دقيقه به طول خواهد انجاميد.
2- تونلهاي شناور نروژ

نروژ قصد دارد اولين تونل زير گذر آبي و شناور جهان را به عنوان راهکاري براي حل مشکلات حملونقل بسازد. بسياري از مردم در نروژ از قايق براي رفتوآمد در مسيرهاي آبي اين کشور استفاده ميکنند که زمان زيادي را براي اين افراد هدر ميدهد. تونل شناور نروژ قرار است در عمق ۳۰ متري آب قرار گيرد و دو لاين براي عبور خودروها از آن طراحي خواهند شد. بر اساس برآوردهاي صورت گرفته، هزينه ساخت اين تونل به ۲۵ ميليارد دلار ميرسد و قرار است در سال ۲۰۳۵ افتتاح شود.
1- سامانه حملونقل ماژولار Clip-Air

کيلپ اير يک سيستم حملونقل ماژولار است که از چندين کپسول براي جا به جايي محمولههاي تجاري و مسافران استفاده خواهد کرد. اين ماژولها از روي يدک کش به هواپيما متصل خواهند شد و به اين ترتيب مسافران براي انجام مسافرتهاي طولاني حتي به پياده شدن از اتوبوس و سوار شدن به هواپيما نيز نيازي ندارند. Clip-Air قصد دارد حملونقل در مسافتهاي بسيار طولاني را بدون صرف زمانهاي اضافي براي سوخت گيري و تعويض هواپيما امکانپذير کند.
بازار