نماد آخرین خبر

این چهره های مشهور مجازی انسان نیستند!

منبع
انتخاب
بروزرسانی
انتخاب/ مدتي پيش انتشار يک عکس از مدل مشهور «بلا حديد» منجر به حواشي بسياري شد. نحوه انتشار اين عکس از برند کالوين کلين به شکلي بود که شائبه هايي را در مورد هويت و تمايلات بلا حديد ايجاد کرد و در نهايت نيز منجر به عذرخواهي شد. اما نکته مهم اين عکس حضور يک شخص ديگر کنار بلا حديد بود. در اين عکس يک مدل مشهور ديگر که به سوسا مشهور است حضور داشت. اما اين شخصيت اصلا انسان نبود. اين روزها ارتش مجازي مدل هاي ديجيتالي به صفحات مجازي حمله کرده اند. مدل هاي مشهوري مارگوت، شودو و ژي تا حدي با استقبال مخاطبان همراه شده اند که صفحات مجازي آنان نيز بسيار پر بازديد است. ليل ميکيلا مشهور به سوسا در اينستاگرام 1.6 ميليون دنبال کننده دارد. او يک شخصيت کامپيوتري است و در سال 2016 توسط يک شرکت لس آنجلسي طراحي شده است. بر اين اساس شايد بتوانيم کارفرماي او را يک شرکت مشهور سيليکون ولي بدانيم. اين شخصيت پر طرفدار مدل رسمي برند ايتاليايي پرادا است و تا حدي براي اين شرکت مهم است که حتي براي طراحي خالکوبي هاي بدنش از يک هنرمند مشهور که سابقه همکاري با مايلي سايرس خواننده آمريکايي را دارد کمک گرفته شده است. جالب است بدانيد تا همين سال گذشته بسياري از طرفداران اين مدل نمي دانستند که او اصلا انسان نيست بلکه يک طرح کامپيوتري است. موفقيت او يک سوال براي شرکت هايي که اميدوارند با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند ايجاد کرد. آن ها از خود پرسيدند چرا براي تبليغ در شبکه هاي اجتماعي و فضاي مجازي به جاي نيروي انساني از سوپرمدل هاي مصنوعي و طراحي شده توسط پيکسل هاي کامپيوتري استفاده نکنيم؟ اين همان چيزي است که برند بالمين از سال گذشته روي آن سرمايه گذاري است.اين برند از طراحان خود خواسته تا مدل هايي با نژاد هاي متنوع طراحي کنند. در نتيجه سه مدل مشهور سفيد پوست، سياه پوست و آسيايي تبار طراحي کرد. اين روزها نيز شرکت هاي ديگر از بالمين پيروي مي کنند. شبيه سازي هاي انساني سالهاست وجود داشته و در سريال هاي تلويزيوني، بازي ها و حتي گروه هاي موسيقي از اين شخصيت ها استفاده شده است. فراموش نکنيم که اخيرا نيز شينهوا؛ رسانه رسمي چين، يک مجري مجازي معرفي کرد که مي تواند بيست و چهار ساعت در شبانه روز کار کند. مدتي پيش نيز برخي پژوهشگران فضاي مجازي پيشبيني کردند به زودي شخصيت هاي مجازي حتي جايگزين کارمندان مي شوند. کميسيون تجارت فدرال ايالات متحده نسبت به اين شخصيت هاي ديجيتال موضعي خنثي دارد و مدتي پيش اعلام کرده که: تا به حال به طور خاص در مورد استفاده از شخصيت هاي مجازي بحث نشده است اما شرکت هايي که از شخصيت هاي تبليغاتي مجازي استفاده مي کنند، بايد اطمينان حاصل کنند که هيچ تبليغ گمراه کننده اي انجام ندهند." اما چرا بايد در مورد اينفلوئنسرها يا تبليغ گران مجازي غير انساني ناراحت باشيم وقتي که مي دانيم حتي انسان ها نيز وقتي در اينستاگرام تبليغ مي کنند نقاب به چهره مي زنند و شخصيت اصلي خود را نشان نمي دهند؟ همه اين مبلغان تلشا مي کنند خود را شاد، پر انرژي و راضي از برندهايي که تبليغشان را مي کنند نشان دهند. اين شرايط موافقان و مخالفاني دارد. براي مثال برايان گلد، مدير اجرايي #Paid، که متکي به حضور اينفلوئنسرها يا مبلغان شبکه هاي اجتماعيست مي گويد حضور مدلهاي مجازي مي تواند يک شرايط خطرناک ايجاد کند چرا که مصرف کنندگان نمي توانند به اين نوع تبليغات اعتماد کنند. الکسيس اوحانيان، يکي از بنيانگذاران Reddit در نظري متفاوت گفت: "اين فعاليت ها به نفع برند ها است و به همين دليل است که مارک ها با آواتار هاي مجازي کار مي کنند." برند KFC نيز اخيرا يک مدل مجازي جديد را در شبکه هاي اجتماعي معرفي کرد. اين مدل قرار است نقشي پررنگ در تبليغات ايفا کند.استيو کلي، مدير ارشد ديجيتال و شبکه هاي مجازي KFC، گفت: "اين فرصتي جديد براي ما بود که با مدلهاي مجازي کار کنيم و اتفاقي جوابي مثبت نيز بگيريم." با همه اين جذابيت ها برخي نگرانند که اين حضور شخصيت هاي مجازي تبعاتي حقوقي داشته باشد. فراموش نکنيم که ديپ فيک نيز به نوعي شباهت هايي به اين روش دارد. حتي در اين سالها برخي افراد پيدا و مدعي شده اند که مدلهاي مجازي از آنان الگو گرفته اند. با همه اينها تعداد شخصيت هاي مجازي وابسته به برندهاي مشهور رو به افزايشند و بايد ديد نتيجه اين تصميم چه خواهد بود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره