نماد آخرین خبر

دانستنی ها/ بستن کمربند ایمنی در حین پرواز، چه مزیتی دارد؟

منبع
کجارو
بروزرسانی
دانستنی ها/ بستن کمربند ایمنی در حین پرواز، چه مزیتی دارد؟
کجارو/ بسياري از افراد تصور مي‌کنند که بستن کمربند ايمني، تنها در زمان برخاستن و نشستن هواپيما ضروري است؛ در حالي که واقعيت از موضوع ديگري حکايت دارد. بر کسي پوشيده نيست که کمربندهاي ايمني، مي‌توانند جان شما را در بسياري از مواقع خطرناک، نجات دهند. بيشتر افراد براي بستن کمربند ايمني در وسيله نقليه خود، دچار سوال يا ترديد نمي‌شوند. آمار و ارقام نشان داده‌اند که کمربند ايمني در سالم نگه‌داشتن سرنشينان خودرو، بسيار کاربردي است و با توجه به اين همه رفت‌وآمدي که داريم، مطمئنا براي امنيت بيشتر آن را مي‌بنديم. بنابر دلايلي، وقتي صحبت از هواپيما مي‌شود، ديگر اين منطق کاربردي ندارد و با وجودي که بسياري از مسافران هميشه کمربند ايمني خود را در تمام طول پرواز، بسته نگه مي‌دارند؛ اما بيشتر افراد بلافاصله پس از ديدن علامت خاموش کمربند ايمني، بدون اينکه قصد بلندشدن از جاي خود را داشته باشند، ضامن کمربند را باز مي‌کنند. طبعا اگر پس از مدتي نشستن يا براي رفتن به سرويس بهداشتي، نياز به قدم‌زدن در هواپيما داشته باشيد، بايد کمربند ايمني خود را باز کنيد؛ اما بيشتر ما به صندلي‌هايمان بازمي‌گرديم و دوباره آن را نمي‌بنديم. اين مساله در زمان بروز خطرهايي چون لرزش يا صدمه به هواپيما مي‌تواند مشکلات بزرگي را ايجاد کند. برخي از افراد براي درک اين مساله، واقعا به‌دلايل بسياري براي قانع‌شدن نياز ندارند و با کمي صحبت به اين نتيجه مي‌رسند که بستن کمربند ايمني در حين سفر، امري طبيعي است؛ اگرچه براي برخي ديگر، يادآوري اينکه بستن کمربند ايمني، مهم‌ترين کار در حين پرواز است، ضروري به نظر مي‌رسد. در حقيقت اين موضوع، بسيار مهم‌تر از برداشتن مايع ضدعفوني‌کننده دست يا سفارش يک نوشيدني عالي است. به همين دليل کجارو قصد دارد در اين مطلب، به شما بياموزد که چرا بستن کمربند ايمني در تمام طول سفر هوايي، امري ضروري است. طراحي کمربند ايمني هواپيما به احتمال زياد تاکنون متوجه اين موضوع شده‌ايد که کمربند ايمني هواپيما اصلا شبيه به کمربند خودرو نيست؛ ضمن اينکه، خلبان‌ها و خدمه پرواز، به غير از کمربند ايمني، از بند سرشانه (shoulder strap) هم استفاده مي‌کنند. آيا مي‌دانستيد که يک دليل اصلي براي طراحي‌هاي متفاوت کمربندهاي هواپيما وجود دارد؟ طبق نوشته‌هاي شرکت سفر و مجله آنلاين «اطلس ابسکيورا» (Atlas Obscura)، کمربندهاي سگکي قبل از ساخته‌شدن هواپيماها وجود داشتند؛ اما در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، استفاده از آن‌ها در هواپيماها بسيار رايج شد. دليل اينکه طراحي مدل سگکي تغييري نکرد، فقط قيمت مناسب‌شان نبود (مواد اوليه آن‌ها ارزان و سبک است). در حقيقت اين مدل کمربند حين تکان‌هاي کوچک و اتفاقات ديگر زمان پرواز، کارآيي خوبي دارد؛ اما متاسفانه بايد بدانيد که کمربند ايمني نمي‌تواند در زمان سقوط واقعي هواپيما، از شما محافظت کند. اطلس ابسکيورا مي‌گويد: در تصادف با خودرو، حتي در تصادف‌هاي شديدي که صدمه زيادي به خودرو وارد مي‌شود، به احتمال زياد با بستن کمربند ايمني، نجات پيدا خواهيد کرد؛ اما شانس زنده‌ماندن شما در سوانح هوايي شديد، بسيار کم خواهد بود. البته کمربندهاي ايمني ساده در موقعيت‌هايي چون تربولانس يا تلاطم هوايي (آرام يا حتي بسيار شديد)، سوانح جزئي (به‌طور مثال در باند پرواز) يا تکان‌هاي شديد هواپيما، بسيار کارآمد هستند. طبق نوشته‌هاي سال ۲۰۱۳ بيزينس اينسايدر، وب‌سايت خبري آمريکايي، معاون مدير روابط عمومي سازمان هوانوردي فدرال متوجه شد که ۵۸ مسافر آمريکايي، سالانه به‌علت نبستن کمربند ايمني در حين پرواز، زخمي مي‌شوند. باورهاي اشتباه در مورد کمربند ايمني شايد يکي از بزرگ‌ترين دلايلي که بيشتر افراد، کمربند ايمني خود را در هواپيما باز مي‌کنند، اين تصور اشتباه است که در زمان سقوط، کمربند هيچ تاثيري ندارد؛ اگرچه اين مساله در زمان بروز شرايط بسيار وخيم صادق است، اما سوانح کوچک مانند برخورد دو هواپيما در باند پرواز، در حين برخاستن يا نشستن، ممکن است منجر به زخمي‌شدن مسافراني شود که کمربند ايمني خود را نبسته بودند. طبق اعلام مجله تلگراف، باورهاي غلط در مورد کمربند ايمني، کماکان در ميان مردم رايج است؛ نظير اينکه تصور مي‌کنند، پس از سانحه‌اي مرگ‌بار، از کمربند فقط براي شناسايي اجساد مسافران استفاده مي‌شود. هيثر پول (Heather Poole)، نويسنده کتابي درباره سوانح هوايي، به تلگراف گفت: اين احمقانه‌ترين چيزي است که تابه‌حال شنيده‌ام. مسافران هميشه در حال عوض‌کردن صندلي‌هايشان هستند و ما آن‌ها را تعقيب نمي‌کنيم تا بتوانيم نام‌شان را با شماره صندلي‌ آن‌ها تطبيق دهيم. هيثر پول همچنين به اين موضوع اشاره کرد که برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي مانند ايرلاين ساوث وست، در زمان خريد بليط هواپيما، شماره صندلي را مشخص نمي‌کنند و در نتيجه چنين باور غلطي، بسيار مضحک و بي‌مورد به نظر مي‌رسد. ديگر مسافران، بستن کمربند ايمني در حين پرواز را زير سوال مي‌برند؛ چون فکر مي‌کنند در زمان تخليه اضطراري، کمربندها مانند يک مانع عمل مي‌کنند. در هر صورت، اگر داخل کابين هواپيما آتش بگيرد، مي‌خواهيد هرچه سريع‌تر از آنجا خارج شويد، درست است؟ طبق باورهاي اشتباه مردم، کلنجاررفتن با کمربند ايمني ممکن است همه چيز را بدتر کند. طبق گفته‌هاي تلگراف، اين ايده که کمربند ايمني مشکل اصلي مسافران در حين تخليه اضطراري است، توسط متخصصان صنعت هواپيمايي رد شده است. بستن کمربند ايمني در زمان تلاطم‌ هوايي وجود تلاطم‌هاي هوايي، دليل مهمي براي بستن کمربند ايمني در حين پرواز به شمار مي‌رود. تلاطم که باعث تکان و لرزش هواپيما مي‌شود و در اثر تغيير در جريان هوايي به وجود مي‌آيد، در پروازها بسيار رايج و معمول است. شايد در پرواز آخرتان، اين موضوع را تجربه کرده باشيد يا در سفر هوايي بعدي با آن مواجه شويد؛ براي همين بسته‌بودن کمربند ايمني در تمام مدت پرواز، امري ضروري است. پول به تلگراف گفت: دليل بستن کمربند ايمني براي شما و حتي خدمه پرواز اين است که قطعا نمي‌خواهيد هواپيما روي سر شما خراب شود. همچنين در ادامه توضيح داد که مسافران در هنگام تلاطم‌هاي هوايي شايد حس کنند که به‌سمت بالا مي‌روند، اما در حقيقت اين حس در اثر پايين‌رفتن هواپيما به وجود مي‌آيد. پول در ادامه به تلگراف گفت: هواپيما به‌سرعت و با شدت پايين مي‌رود و مسافران در اين حالت، آسيب مي‌بينند و زخمي مي‌شوند. در عمل، اين هواپيما است که به سر شما ضربه وارد مي‌کند. تلاطم هوايي شديد، اما کوتاه، مي‌تواند منجر به آسيب‌ديدگي شود؛ به‌خصوص اگر سر شما به ديواره هواپيما يا دست‌هايتان به کنسول محل گذاشتن دست، برخورد کند. در شرايط وخيم‌تر، تلاطم‌ هوايي مي‌تواند افراد را با قدرت زيادي به‌سمت سقف هواپيما پرتاب کنند که ممکن است منجر به بيهوشي، استخوان‌هاي شکسته يا حتي صدمه‌هاي خيلي جدي‌تر شود. زمان روشن کردن علامت کمربند ايمني براي پيش‌بيني اينکه چه زماني هواپيما وارد يک توده تلاطم هوايي مي‌شود، راه‌هايي وجود دارد؛ اما اين موضوع هميشه درست از آب درنمي‌آيد. طبق نوشته‌هاي مجله ATTN، خلبان‌ها مي‌توانند با نقشه‌هاي هواشناسي از طوفان‌هاي تندري و چرخشي، بادهاي خطرناک يا حتي تلاطم‌‌هاي هوايي اجتناب کنند. با اين وجود، شما نمي‌توانيد هميشه از همه اتفاق‌هاي پرواز آگاه باشيد. با اينکه خلبان‌ها در زمان مواجهه با يک جريان تلاطم هوايي، هميشه بيشترين تلاش خود را براي به موقع روشن‌کردن علامت کمربند ايمني مي‌کنند؛ اما اين شرايط مي‌تواند بدون هيچ هشداري اتفاق بيفتد. زماني که علامت کمربند ايمني روشن است، شما بايد روي صندلي خود بنشينيد، کمربندتان را بسته نگه داريد و خدمه پرواز را صدا نکنيد؛ زيرا آن‌ها نيز به ايمني در حين سفر نياز دارند. اگر علامت کمربند ايمني خاموش شد و شما هنوز روي صندلي خود نشسته بوديد، سعي کنيد که کمربندتان را باز نکنيد. پول به تلگراف گفت: هيچ‌وقت نمي‌دانيد که چه اتفاقي در انتظار شما است و حتي زماني که علامت کمربند ايمني خاموش است نيز احتمال وقوع آن وجود دارد. اين رخداد همان چيزي است که ما به آن تلاطم در هوايي صاف مي‌گوييم. تلاطم هوايي، اصلا شوخي نيست و مردم به‌صورت جدي در آن آسيب مي‌بينند. بهتر است هميشه آماده و در امنيت باشيد؛ پس قبل از بازکردن کمربند ايمني خود در پرواز بعدي، کمي بينديشيد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره