نماد آخرین خبر

طنز/ انتگرال‌گیری در فروشگاه

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
طنز/ انتگرال‌گیری در فروشگاه
روزنامه شهروند/ چند سالي که در فروشگاه برند خارجي پوشاک کار کردم تجربيات ارزنده‌اي به دست آوردم که از نظر ‏اهميت و کاربرد در زندگي عيناً با اهميت و کاربرد انتگرال‎ (∫) ‎در زندگي قابل مقايسه است. حالا ‏مي‌خواهم آنها را مُفت و مسلّم در اختيار شما بگذارم تا به زخم‌هاي زندگي‌تان بزنيد. مقدمتاً بايد بگويم که ‏فروشگاه ما بوتيک يا مغازه ساده نبود و همان‌طورکه گفتم نمايندگي برندي اروپايي بود که در چند مرکز ‏خريد لوکس و لاکچري در مناطق مرفه‌نشين تهران و چند شهر بزرگ ايران شعبه داشت. در اين‌جور جاها ‏اصلي با عنوان «کاستومر ايز دِ کينگ» حاکم است و مشتري‌مداري و «کاستومر سرويس» حرف اول و ‏آخر را مي‌زند. خب حالا با اين ذهنيت به ارايه تجربيات گرانبها و انتگرال‌وارم مي‌پردازم‎: به‌طور کلي مشتريان از ديد فروشندگان به چند دسته تقسيم مي‌شوند. گل سرسبدشان مشتريان ‏‏«خوش‌خريد» ناميده مي‌شوند که اصلا خوش خريدي از قيافه و وجنات‌شان مشخص است و به همين دليل به ‏شدت مورد علاقه فروشندگان هستند و مثل پروانه دور آنها چرخيده و خدمات مي‌دهند و حتي در مواردي ‏شماره خود را روي کاغذ نوشته و تقديم مي‌کنند. گاهي هم ‏ديده شده براي سرويس‌دادن به اين مشتري‌ها، شخص مدير فروشگاه يا حتي رئيس شرکت که آمده سري به ‏فروشگاه بزند و برود وارد عمل شده و به رقابت با فروشنده خود مي‌پردازد! بعضاً ديده شده که اين نوع ‏مشتري هيچ چيزي هم از فروشگاه نخريده و بعد از دو ساعت گردش، رفته ولي نفس وجود آنها پربرکت است ‏و فروشگاه را از رخوت و سکون خارج مي‌کند. دسته دوم، مشتريان «پُرخريد» ناميده مي‌شوند که هربار به ‏اندازه حقوق يک‌سال کل پرسنل فروشگاه خريد مي‌کنند. اينها به شدت مورد علاقه و احترام مدير فروشگاه ‏هستند اما فروشندگان زياد با آنها حال نمي‌کنند. اين مشتريان، عبارت از يک فرد سالخورده‌ است که نيم‌قرن ‏تلاش کرده تا بتواند با يکي از آن مشتريان خوش‌خريد که جاي نوه اوست در يک مرکز خريد لوکس و ‏لاکچري راه برود و خريد کند. پول براي اين نوع از مشتري‌ها اهميتي ندارد. چون خودشان را در انتهاي مسير ‏زندگي مي‌بينند. در ارتباط با آنها، مدام از احترام به بزرگ‌ترها بگوييد و يادآوري کنيد که جوان‌هاي امروزي با ‏روغن نباتي بزرگ شده‌اند و هيچي سرشان نمي‌شود. آنها شنيدن اين جملات را دوست دارند. در قسمت‌هاي ‏آينده شما را با انواع ديگر خريدارها و تجارب ناب ديگرم آشنا خواهم کرد.‏ اميرمسعود فلاح
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره