نماد آخرین خبر

گوناگوناگون/ دردسر مرمت‌های ناشیانه آثار هنری

منبع
روزياتو
بروزرسانی
روزياتو/ مرمت‌هاي ناشيانه آثار هنري شايد به نيت خير يا حتي با توهم استعداد هنري صورت مي‌گيرند، اما نتيجه‌شان چيزي جز تخريب کامل يک اثر هنري و آبرويزي فرهنگي نيست. به تازگي يک کلکسيونر آثار هنري ۱۰۰۰ پوند پرداخت تا نسخه‌اي از يک اثر قرن هفتدهم را بازسازي کنند. اما آنچه نصيبش شد تابلويي از تصوير مريم مقدس بود که صورتش کاملاً تخريب شده. اين کلکسيونر والنسيايي بيش از ۱۲۰۰ يورو (معادل ۱۰۸۰ پوند) بابت بازسازي تابلوي لقاح پاک اثر بارتولومه استبان موريلو پول پرداخته، اما پس از دو بار بازسازي چهره‌ي مريم مقدس مخدوش شده. درواقع نخستين تلاش مرمتگر فاجعه‌اي به بار آورد و تلاش مجددش نيز فاجعه‌اي به مراتب بدتر! در پي همين ماجرا متخصصان حفظ آثار هنري خواستار افزايش سختگيري‌هاي قانوني در شغل مرمتگران هستند. فرناندو کارِرا، استاد دانشگاه حفظ و مرمت ميراث فرهنگي در دانشگاه گاليسيا، در اين مورد گفته است که چنين آثار هنري و تاريخي را صرفاً بايد به دست مرمتگران متخصص و حرفه‌اي سپرد. او در مصاحبه‌اي با روزنامه‌ي گاردين گفته: «بعيد مي‌دونم اسم اين آدم‌ها رو بشه مرمتگر گذاشت … همچين کساني کار رو سر‌هم‌بندي مي‌کنن و آثار هنري‌و به فنا مي‌دن.» کاررا، رئيس سابق انجمن مرمتگران حرفه‌اي اسپانيا، در ادامه‌ي حرف‌هايش گفته: «آيا مي‌شه تصور کرد که فردي عادي جراحي کنه؟ يا کسي بدون مجوز دارو بسازه؟ و يا اينکه کسي بدون اجازه‌ي ساخت‌وساز ساختماني بسازه؟» او همچنين در ادامه گفت مشکل آنجاست که برخي سياستمداران «براي ميراث فرهنگي پشيزي ارزش قائل نيستند.» موريلو تابلوي رنگ روغن لقاح پاک را ميان سال‌هاي ۱۶۶۰ و ۱۶۶۵ کشيد. کشيشي به اسم جاستينو دِنِو اين تابلو براي کليساي جامع سويا خريد. موريلو هنرمند مشهور سويا در قرن هفدهم بود و شهرتش طي قرن ۱۸ و ۱۹ نيز در تمام اروپا به گوش مي‌رسيد. اينک انسان اثر «الياس گارسيا مارتينز» البته اين نخستين باري نيست که مرمت‌هاي ناشيانه اتفاقي مي‌افتد پيش‌تر نيز در شمال اسپانيا فردي غيرحرفه‌اي تابلويي نام «اينک انسان» اثر «الياس گارسيا مارتينز» را نابود کرد. اين تخريب اثر هنري که تصويرش را در بالا مي‌بينيد همان زمان به «مسيح ديو» مشهور شد و باعث و باني‌اش زني سالمند و مستمري‌بگير به نام سيسيليا گيمِنِز بود که ظاهراً با اجازه‌ي کشيشي اين تابلو را در کليسا به اصطلاح مرمت کرد، نقاشي‌اي که خالقش آن را در سال ۱۹۳۰ روي ديوار کليسا کشيده بود و اين پير زن سال ۲۰۱۲ به سادگي تخريب کرد. تخريب به‌جا مانده ميان محلي‌ها سر زبان‌ها افتاد و آن را به اسم «اينک ميمون» خطاب مي‌کردند. البته يکي ديگر از نکات جالب اين موضوع اين است که همين به اصطلاح مرمت که بيشتر تخريب نقاشي بوده بيش از ۱۵۰ هزار توريست را از سراسر دنيا به خود جذب کرد که هر يک بايد يک يورو مي‌پرداختند تا شاهد اثر هنري سيسيلي باشند. خانم گيمنز در رابطه با اين اقدام خود به رسانه‌هاي اسپانيايي مي‌گفت: «همه‌چيو اينجا خودمون تعمير مي‌کنيم. کشيش هم شاهده و در جريان بوده. مگه مي‌شه همچين کاريو بي‌اجازه انجام داد؟ من اين‌کارو پنهاني نکردم. هرکسي مي‌اومد توي کليسا مي‌ديد که دارم نقاشي مي‌کنم. نيتم خير بوده و هميشه مطمئن بودم کار درسته و انجام مي‌دم. تازه، نقاشيم هنوز نيمه‌کاره‌س!» عجيب‌تر اينکه مرمت‌هاي ناشيانه ظاهراً اهميت چنداني ميان محلي‌ها ندارند و کسب‌وکار‌هاي بسياري از آن پس از خانم گيمنز خواستند لوگويشان را طراحي کند و طراحي نيمه‌کاره‌اش حتي بيش از ۵۰۰۰ بليط لاتاري براي شهرش به ارمغان آورد. البته همه‌ي ساکنين محل از اين اقدام او راضي نبودند و وراث مارتينز از طريق وکيلشان درخواست تخريب کامل نقاشي را دادند و گفته‌اند آنچه اکنون روي ديوار کليساست مايه‌ي شرم خالق اصلي آن است و به اعتبار خانوادگي‌شان نيز لطمه مي‌زند. از سويي ديگر نيز متخصصان مرمتگري بر اين باورند مرمت اين اثر ناممکن است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره