برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جاده‌هایی با ترس و هیجان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
جاده‌هایی با ترس و هیجان

باشگاه خبرنگاران/  از گذرگاه‌هاي کوهستاني پوشيده از برف و مسير‌هاي پر پيچ و خم با راه‌هاي مرگبار گرفته تا مسير‌هاي ناهموار کويري و بزرگراه‌هاي ساحلي گسترده، جاده‌هاي خيره کننده‌اي در سراسر جهان وجود دارند. در اينجا، ديدني‌ترين جاده‌هاي جهان را انتخاب کرده ايم و به شما معرفي مي‌کنيم:

ترانسفاگاراسان در روماني
اين جاده يکي از باشکوه‌ترين مسير‌هاي کوهستاني در اروپاست. کشور روماني در دهه ۱۹۷۰ جاده ترانسفاگاراسان را با اهداف نظامي ساخت. اين جاده ساخته شد تا استان‌هاي ترانسيلوانيا و والاچيا را به هم وصل کند. 
جاده ترانسفاگاراسان با ۶۶۹۹ پا معادل ۲۰۴۱ متر ارتفاع در بلندترين مکان خود يکسري خم ها، تونل‌ها و جاده‌هاي باريک دارد.


بزرگراه هانا در هاوايي
چشم انداز سرسبز مائويي بسيار جالب است. جاده پر پيچ و خم هانا نيز که در امتداد خط ساحلي شمال شرقي جزيره مار‌ها قرار گرفته است، جذابيت خاص خودش را دارد. اين جاده رانندگان را از کنار جنگل‌هاي باراني، بالاي پل‌هاي کوچک، کنار آبشار‌هاي حيرت آور و پيچ و خم‌هاي متعدد تنگ عبور مي‌دهد. جاده شگفت انگيز ساحلي هانا ۵۲ مايل معادل ۸۴ کيلومتر طول دارد.


گذرگاه استلويو در ايتاليا
دوچرخه سواران، موتورسواران و رانندگان نيز مي‌گويند اين کوه که يکي از کوه‌هاي آلپ ايتاليا به شمار رفته و در نزديکي مرز سوئيس قرار گرفته علاوه بر اينکه براي کوهنوردي مناسب است، يکي از جذاب‌ترين جاده‌هاي جهان را در خود دارد.
گذرگاه استلويو ارتفاعي بيش از ۹۰۰۰ پا معادل ۲، ۷۴۳ متر دارد، اما  ۴۸ چرخش تنگ است که آن را شگفت انگيز مي‌کند. جاده استيلويو در دهه ۱۸۲۰ ساخته شد.

جاده کوهستاني ترولستيگِن در نروژ
ذکاوت خود را در ترولستيگِن تست کنيد؛ جاده‌اي کوهستاني که در بين دهکده‌هاي والدال و alsndalsnes در (Romsdalen) رامسدالن قرار گرفته است. اين جاده کوهستاني در سال ۱۹۳۹ به عنوان يک گذرگاه مهم حمل و نقل افتتاح شد و به يکي از ديدني‌هاي مشهور نروژ تبديل شد.
جاده کوهستاني ترولستيگِن با ۱۱ پيچ و خم تيز که هرکدامشان به نام يکي از کارگران ساختماني نامگذاري شده اند و يک شيب تند، جاده خارق العاده و باورنکردني به حساب مي‌آيد. اين جاده در زمستان بسته است.

جاده يونگاس در بوليوي
يکي ديگر از مدعيان گذر‌هاي خطرناک کوه بايد جاده يونگاس بوليوي باشد. اين جاده که  با نام ال کامينو دو لا مورت (جاده مرگ) نيز شناخته مي‌شود، ۳۸ مايل معادل ۶۱ کيلومتر طول و ۱۵۰۰۰ معادل ۴۵۷۲ متر ارتفاع دارد. 
جاده يونگاس مستعد بارندگي شديد، لغزندگي زمين و سقوط صخره‌هاي سنگين است. اين جاده در دهه ۱۹۳۰ توسط زندانيان پاراگوئه در طول جنگ چاکو ساخته شد.

دره دادس در استان اووارزازات، مراکش
اين جاده گنبدي در دره دادس در استان اوورزازات به درون يک تفرجگاه مي‌رود. يکي از بخش‌هاي جاده R۷۰۴ که در درون دره قرمز رنگ رودخانه دادس ساخته شده است، از چشمگيرترين مناظر کوه‌هاي اطلس به حساب مي‌آيد.

جاده اقيانوس بزرگ در استراليا
جاده اقيانوس بزرگ در ويکتوريا، همه چيز‌ي است که از نامش انتظار مي‌رود.‌ اين جاده مناظر زيبايي از اقيانوس، صخره‌هاي بي نظير و سواحل گشت و گذار در نزديکي کوير را به ما ارائه مي‌دهد.
 جاده اقيانوس بزرگ ۱۵۱ مايل معادل ۲۴۳ کيلومتر طول دارد. معروف‌ترين ويژگي آن، دوازده سازه سنگي برجسته است.

جاده گلنورچي-کويينستون (Glenorchy-Queenstown) در نيوزيلند
شما در امتداد لبه رودخانه واکاتيپو در جزيره جنوبي نيوزيلند، جاده گلنورچي-کويينستون را مشاهده خواهيد کرد. جاده خميده‌اي که از طرف رودخانه به شکلي غيرمعمول مانند رعد و برق به نظر مي‌رسد و بسيار عميق است. اين جاده از کوئينستاون تا گلنورشي در انتهاي شمالي را دربرگرفته است. در طول مسير گلنورچي-کويينستون تعداد زيادي از نقاط خطرناک وجود دارند.

بزرگراه خارج از کشور (Overseas Highway) در فلوريدا، ايالات متحده آمريکا
بزرگراه خارج از کشور فلوريدا که يکي از طولاني‌ترين جاده‌هاي زير آب جهان به حساب مي‌آيد، از ميامي تا کي وست، دورترين جزاير ايالات متحده آمريکا امتداد دارد. ساخت اين جاده در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسيد. بسياري از بخش‌هاي آن در طول مسير راه آهن قسمت شرقي ساحل فلوريدا ساخته شد.
طول بزرگراه خارج از کشور ۱۱۳ مايل معادل ۱۸۲ کيلومتر است. اين جاده داراي ۴۲ پل از جمله پل معروف سون مايل است. مسير بزرگراه خارج از کشور منظره‌اي باشکوه از تنگه‌هاي فلوريدا را در معرض ديد رانندگان قرار مي‌دهد.

پل (Djurdjevica) جوردژويکا در مونته نگرو
با گذر از رودخانه تارا در شمال مونته نگرو، پل تاريخي جوردژويکا يکي از ديدني‌هاي کشور مونته نگرو را خواهيد ديد . اين پل قوسي بلند در بين سال‌هاي ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ ساخته شده است و پس از اتمام ساختش بزرگترين پل قوس بتوني در اروپا بود.
در طول جنگ جهاني دوم قوس مرکزي پل جوردژويکا براي متوقف کردن حمله ايتاليا منفجر شد و اين قسمت پل در سال ۱۹۴۶ بازسازي شده است.

از جاده‌هاي زيباي ديگر جهان مي‌توان به جاده اسکيپر کانيون در نيوزيلند، گذرگاه سان بولدو در ايتاليا، مسير ساحلي Causeway در ايرلند شمالي، پل معلق Millau در فرانسه، جاده کوهستاني جبل هافه در ابوظبي، مسير ۴۰ در آرژانتين، گذرگاه هاردکنوت در کامبرياي انگلستان، بزرگراه ۱۶۳ در آريزونا و يوتا (ايالات متحده آمريکا)، جاده جاکوبز نردبان در تاسماني (استراليا)، جاده سه سطح زيگزاگ در هند، کامب لاوال در فرانسه، گذرگاه کاردونگ در هند، جاده رفتن به سمت خورشيد در مونتانا (ايالت متحده آمريکا)، جاده کوهستان تيانمن در چين، گذرگاه ثاني در آفريقاي جنوبي، جاده اقيانوس اطلس در نروژ، جاده بزرگ دولوميت‌ها در ايتاليا، مسير۶۰در شيلي، جاده تونل گوليانگ در چين و بزرگراه کاراکورام در پاکستان و چين اشاره کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره