نماد آخرین خبر

دره دارانداش کجاست؟

منبع
کجارو
بروزرسانی
دره دارانداش کجاست؟

کجارو/ دره دارانداش يکي از ديدني‌هاي شگفت‌انگيز استان آذربايجان شرقي است. از اين دره اعجاب‌آور در ۲۴ کيلومتري شهر زنوز مي‌توانيد ديدن کنيد.

دره دارانداش که به نام دره گوورچينليق نيز شناخته مي‌شود؛ مقصدي پرهيجان براي طبيعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفرهاي ماجراجويانه است. با سفر به اين دره حيرت‌انگيز، در کنار تفريح و لذت بردن از زيبايي‌هاي اين مکان؛ آدرنالين خونتان بيشتر مي‌شود و لحظاتي را پيش رو خواهيد داشت که شايد تاکنون در هيچ جاي ديگر تجربه نکرده باشيد.

پس اگر به‌دنبال يک روز پر هيجان و تکرارنشدني هستيد، با آخرين خبر در سفر به سرزمين آذربايجان و دره‌گردي در دره دارانداش همراه باشيد.

عکاس: حبيب مشگيني
بيشترين شهرت دره دارانداش به خاطر دالان‌هاي پرپيچ‌وخم و افسانه‌اي آن است
سفر اين بار کجارو به مکاني است که پيوندگاه آب و صخره‌ها است. جايي که رود آق چاي با عبور خود از ميان صخره‌ها و سنگ‌هاي سخت، دره‌اي تماشايي به نام دارانداش را در دل طبيعت زيباي زنوز ايجاد کرده است. اين رود با عبور خود، دل صخره‌ها را شکافته است و با ايجاد  دالان‌هايي آب‌رو، موجبات به شهرت درسيدن اين مکان را‌ فراهم کرده است. اين دالان‌ها مأمن و پناهگاه کبوتران و پرندگان نيز است.

فاصله صخره‌هاي دره دارانداش بين دو تا ۱۰ متر است و به هزارتويي افسانه‌اي مي‌ماند که آدمي را به ياد صحنه‌هاي فيلم‌هاي پر ماجرا مي‌اندازد. طول اين دره به ۵۰۰ متر مي‌رسد و جريان هفت آبشار تماشايي، زيبايي آن را دو چندان کرده است.

چرا اين دره دارانداش نام دارد؟
اين دره تماشايي نام‌هاي مختلفي دارد. دارانداش، داران داش و درندشت از جمله آن‌ها است که داش در زبان ترکي به‌معناي سنگ است و شايد دليل به کار بردن اين اسم به خاطر وجود صخره‌ها و سنگ‌ها باشد.

گوورچينليق، گورچينيک دره سي و دره گورچينيک؛ از ديگر نام‌هايي است که محلي‌ها براي دره دارانداش به کار مي‌برند. دليل اين نام‌گذاري بي‌ارتباط با وجود کبوتران و پرندگان در دالان‌ها و لابه‌لاي صخره‌هاي دره نيست؛ به‌گونه‌اي که با پيمايش اين دره و در طول مسيرتان، آن‌ها را مي‌بينيد

دره دارانداش کجاست؟
عکاس: محمد ابراهيم يوسفي

دره دارانداش يکي از جاهاي ديدني مرند ادر ستان آذربايجان شرقي است که در ۲۴ کيلومتري زنوز و در نزديکي روستاي هريس يا هوروز قرار دارد. البته در اين منطقه روستاي به اسم دارانداش وجود دارد؛ اما هريس به اين دره نزديک‌تر است. اين دره در دامنه‌هاي جنوب شرقي ارتفاعات کيامکي و دامنه کوه زيدر قرار دارد که يکي از مناطق تحت حفاظت محيط‌زيست اين استان است.

آدرس دره دارانداش: استان آذربايجان شرقي، شهرستان مرند، ۲۴ کيلومتري شهر زنوز
فاصله تبريز تا دارانداش: ۱۴۸ کيلومتر؛ حدود دو ساعت و ۳۰ دقيقه
موقعيت جغرافيايي: N۳۸۴۱ E۴۵۵۶
مسير دسترسي به دره دارانداش
 
براي دره‌نوردي در دارانداش بايد کوله سفر را ببنديد و رهسپار شمال غرب کشور شويد. براي رسيدن به اين دره، دو مسير پيش رو داريد که متناسب با حال و احوالتان با طي کردن هر يک از آن‌ها، مکاني شگفت‌انگيز و خارق‌العاده را در برابر چشمانتان خواهيد ديد.

مسير اول
اگر به‌همراه خانواده راهي اين دره گوورچينليق مي‌شويد، زمان کافي نداريد يا حال و حوصله طي کردن مسير طولاني و پر فراز و نشيب را نداريد، توصيه مي‌کنيم اين مسير را در پيش بگيريد:

بعد از رسيدن به استان آذربايجان شرقي از مسير ارتباطي تبريز به مرند وارد مسير شهرستان زنوز شويد و سپس از روستاهاي زنوزاق و روستاي هريس (هوروز) عبور کنيد. جاده‌اي که به روستا مي‌رسد، بعد از روستاي کوهکمر حدود ۶ تا هفت کيلومتر خاکي دارد که اين مسير خاکي مسير مناسبي حتي براي سواري‌هاي کوچک است. بعد از رسيدن به روستاي هريس،  مي‌توانيد با گذر از باغات و سرسبزي‌هاي اين روستا به دره گوورچينليق برسيد که طي اين مسافت زيبا حدود نيم ساعتي بيشتر نمي‌شود.

مسير دوم
از سوي ديگر، اگر اهل ماجراجويي و هيجان هستيد و وسايل مناسب سنگ‌نوردي و صخره‌نوردي را هم به‌همراه داريد، مسير دوم را در پيش بگيريد:

اين مسير طولاني‌تر است و قبلا مسير دسترسي به روستاي هريس به شمار مي‌رفت و طي کردن آن براي وسايل نقليه سخت است. براي پيمودن اين راه بايد از سه راه دارانداش به‌سمت روستاي هريس برويد و از آنجا بعد از دو ساعت و پانزده دقيقه پياده‌روي و صخره‌نوردي به دره دارانداش يا همان دره گوورچينليق برسيد.

بهترين زمان سفر به دره دارانداش
 
کاس: محمد ابراهيم يوسفي

 بدون شک بهار هنگامه سفر به دامان طبيعت، به‌ويژه دره‌نوردي و بهره بردن از هواي مطبوع آن است. پس کوله‌‌بار سفر را در بهار مهيا و خود را آماده يک تفريح فوق‌العاده مهيج در دره دارانداش است.

بديهي است که اين دره با داشتن آب‌وهواي خنک و دل‌پذير، مقصدي عالي براي فرار از گرماي تابستان و داشتن يک آب‌تني فراموش‌نشدني است پس سفر به گوورچينليق را در فصل تابستان فراموش نکنيد.

در ضمن يادتان باشد با توجه به سردسير بودن منطقه آذربايجان، در فصل‌هاي بارندگي از رفتن به اين دره خودداري کنيد يا حداقل تجهيزات لازم را به‌همراه داشته باشيد.

نکات ايمني و تجهيزات لازم براي بازديد از دره دارانداش


عکاس: ليلا آذر لو

رفتن به طبيعت و دره تماشايي و بکر داران داش شروع سفري ماجراجويانه و البته پرخطر نيز است بنابراين:

سعي کنيد به‌همراه تورهاي طبيعت‌گردي حرفه‌اي و تور دارانداش به اين دره سفر کنيد يا حداقل از راهنمايان و مردمان محلي راهنمايي بگيريد.
براي دره‌نوردي در دارانداش بايد مهارت‌هاي کافي و تکنيک‌هاي لازم در دره‌نوردي و آمادگي بدني مناسبي داشته باشيد؛ چراکه هم پياده‌روي طولاني و هم صعود و فرود از صخره‌ها را پيش رو داريد.
 براي پيمايش دره دارانداش تجهيزات فرود مانند طناب، کلاه ايمني و... به‌همراه داشته باشيد.
 
جاهاي ديدني اطراف دره دارانداش
بعد از دره‌نوردي در دارانداش حتما از طبيعت بکر و دل‌نواز اين منطقه و ساير جاهاي ديدني زنور هم ديدن کنيد. روستاي پلکاني زنوزق، روستاي هورزو مرند، روستاي عيش آباد، روستاي اويندين، سد زنوز از ديگر جاذبه‌هاي اين منطقه به شمار مي‌روند.

با طبيعت دوست و مهربان باشيم
تصور نکنيد حالا که دل به طبيعت زديد و به يک مکان بکر رفته‌ايد مي‌توانيد زباله‌هايتان را رها کنيد و مشکلي پيش نخواهد آمد. اگر اين‌گونه فکر مي‌کنيد؛ بايد گفت سخت در اشتباه هستيد؛ چراکه محيط‌زيست و طبيعت متعلق به همه است و از بين رفتن و نابودي آن برابر است با از بين رفتن و نابودي همه انسان‌ها؛ پس در حفظ آن کوشا باشيد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar