نماد آخرین خبر

شخصیت‌شناسی بر اساس علاقه به طعم‌های متفاوت

منبع
برترين ها
بروزرسانی
شخصیت‌شناسی بر اساس علاقه به طعم‌های متفاوت

برترين ها/ شناخت شخصيت به مدد رفتار‌هاي ساده از موضوعات مورد علاقه بسياري از افراد است. براي همين هم مطالبي، چون مدل خوابيدن شما که نشان مي‌دهد چه شخصيتي داريد يا گل مورد علاقه شما که ويژگي‌هاي شخصيتي شما را نشان مي‌دهد و ... جذاب هستند.

اما واقعيت اين است که بسياري از اين مطالب، هيچ پشتوانه علمي- پژوهشي ندارد و تنها بر اساس ذوق نويسنده تنظيم شده و قابل اتکا نيستند. اما در برخي زمينه‌ها آن‌قدر مطالعات علمي انجام شده است که بتوانيم به مدد رفتار‌هاي روزمره، شناختي از شخصيت خود پيدا کنيم. امروز مي‌خواهيم به يکي از اين حوزه‌ها سرک بکشيم و نگاهي به مطالعات در اين زمينه داشته باشيم.

غذا‌هاي تند و هيجان‌خواهي


مطالعه‌اي که توسط دانشگاه پنسيلوانيا انجام شده است، نشان مي‌دهد علاقه به غذا‌هاي تند مي‌تواند نشان‌دهنده يک ويژگي شخصيتي مشخص باشد.

طبق اين مطالعه افرادي که تمايل به کسب هيجان دارند ودر اصطلاح هيجان‌خواه هستند، بيشتر احتمال دارد سراغ غذا‌هاي تند بروند. البته اين موضوع عجيب هم نيست.

زماني که ما غذايي تند مي‌خوريم، (به ويژه اگر عادت به اين کار نداشته باشيم) سطح هورمون آدرنالين در بدن ما افزايش مي‌يابد. اين همان اتفاقي است که در زمان انجام کار‌هاي هيجان‌انگيز ديگر هم تجربه مي‌کنيم.

علاقه به کربوهيدرات و مقاومت در برابر تغيير


برخي مطالعات نشان مي‌دهد افرادي که علاقه زيادي به مصرف مکرر برنج، نان، ماکاروني و غذا‌هايي با کربوهيدرات بالا دارند، به احتمال زياد افراد خطرپذيري نيستند. در بين اين افراد ممکن است تمايل نداشتن به تغيير بيشتر ديده شود.

اين افراد غالبا با مرز‌هاي تعريف شده مشکل چنداني ندارند و البته که با شرايط تکراري راحت‌تر از بقيه کنار مي‌آيند.
 
مصرف مرکبات و مضطرب بودن

محققان برزيلي در يکي از مطالعات خود متوجه شدند بين تمايل به استفاده از مرکبات و اضطراب افراد ممکن است رابطه‌اي وجود داشته باشد.

اين محققان پي بردند با افزايش سطح اضطراب، افراد تمايل بيشتري به مصرف مرکبات پيدا مي‌کنند، اما چرا اين‌گونه است؟ رايحه مرکبات آرامش‌بخش است.

اين محققان مي‌گويند به نظر مي‌رسد بسياري از افراد بدون اين‌که خودشان متوجه باشند زماني که مضطرب هستند، جذب مرکبات و رايحه خوش آن مي‌شوند تا به اين وسيله ميزان اضطراب خود را کاهش دهند.


علاقه به ادويه‌هاي مختلف و جزئي‌نگري



برخي مطالعات مي‌گويند بين تمايل ما به مصرف ادويه‌هاي مختلف و ويژگي‌هاي شخصيتي ما هم ممکن است ارتباط وجود داشته باشد.

اين مطالعات نشان مي‌دهد افرادي که تمايل به مصرف ادويه‌هاي مختلف دارند، به احتمال زياد افرادي دقيق هستند که به جزئيات توجه دارند. اما چرا اين دو موضوع با هم ارتباط دارد؟ تمايل به مصرف ادويه‌هاي مختلف با داشتن قدرت چشايي بالا در ارتباط است.

محققان مي‌گويند احتمال دارد قدرت بالاي چشايي عاشقان ادويه به واسطه قوي‌تر بودن پيام‌رسان‌هاي سيستم عصبي در اين افراد باشد. اين قوي‌تر بودن پيام‌رسان‌هاي عصبي باعث مي‌شود تا ديگر حس‌هاي اين افراد هم قوي‌تر از ديگران باشد و اين موضوع دقت و جزئي‌نگري اين افراد را افزايش مي‌دهد.

عشق به تلخي و رفتار ضداجتماعي


محققان اتريشي در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيدند که تمايل به طعم تلخ با رفتار‌هاي ضداجتماعي و خشونت ارتباط دارد. بر اساس پژوهش‌هاي اين محققان افرادي که غذا‌هاي تلخ دوست دارند، بيشتر احتمال دارد که دست به آزار ديگران بزنندو قوانين را زير پا بگذارند.

شايد با خواندن نتيجه اين مطالعه به دوست جديد خود که عادت به خوردن قهوه تلخ دارد، بدبين شده باشيد. پيش از نتيجه‌گيري کلي درباره دوست‌تان در نظر داشته باشيد که اين مطالعه تنها احتمال بالاتر اين رفتار‌ها را اعلام کرده و رابطه علت و معلولي بين اين دو موضوع برقرار نيست.

شکلات و احساساتي بودن


اما بيشترين تعداد مطالعات در خصوص طعم غذاي مورد علاقه و ويژگي‌هاي شخصيتي را شايد بتوانيم رابطه بين انتخاب طعم شيرين و ويژگي‌هاي شخصيتي در نظر بگيريم. برخي مطالعات نشان مي‌دهد افرادي که طعم شيرين دوست دارند، راحت‌تر با بقيه کنارمي آيند و همراهي بيشتر با اطرافيان دارند.

البته در کنار اين نتيجه‌گيري برخي بررسي‌ها که به صورت اختصاصي روي علاقه به شکلات انجام شده است، نشان مي‌دهد افرادي که علاقه زيادي به شکلات دارند افرادي احساساتي هستند و ممکن است به واسطه اين احساساتي بودن، کمي آسيب‌پذيرتر از ديگران باشند

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره