کيهان/ ما در زيارت عاشورا چيزي حدود ۱۸ دعا مي کنيم که متناسب با آن، هيجده مقام را از خدا مي خواهيم.
درخواست هاي انسان در زيارت عاشورا، دنيوي و مادي و فاني نيست، بلکه همگي معنوي است.
ما در زيارت عاشورا، همراه با اين دعاها، ۱۸ مقام را از خدا درخواست مي کنيم که بعضي از آنها بقدري بالاست که اگر زيارت عاشورا وجود نداشت، نمي توانستيم باور کنيم که کسي جرات درخواست آنها را از خدا داشته باشد.

اينها خواسته هاي بزرگي است و انسان از آنها درجات سلوک را ياد مي گيرد، چون از پايين شروع مي شود و به بالا مي رسد.

و اما آن مقام ها:

۱-  مقام خونخواهي امام حسين(ع)

ان يرزقني طلب ثارک

اينکه کسي بخواهد خونخواهي امام حسين را بکند، مقام خيلي بالايي است، چون خونخواه اصلي ابي عبدالله، امام زمان است.

۲-  مقام وجاهت عندالله (آبرومندي نزد خدا)

اللهم اجعلني عندک وجيها

۳-  مقام معيت(همراهي) با معصوم

ان يجعلني معکم في الدنيا و الآخره ، مع امام منصور

(اين درخواست، بسيار ويژه است، چون تمام  انبيا و اوليا آرزويش را داشته اند).

۴-  شباهت زندگي ما به زندگي معصوم

اللهم اجعل محياي محيا محمد و آل محمد...

۵-  مقام شهادت

و مماتي ممات محمد و آل محمد (چون مرگ همه معصومين از پيامبر تا امام حسن عسکري عليهم السلام، با شهادت بوده).

۶-  رسيدن به مقام محمود

 ان يبلغني المقام المحمود

در قرآن آيه اي داريم که به پيامبر مي گويد: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسي. مقام محمود از نگاه بيشتر مفسران، يعني مقام شفاعت.

خود شفاعت شدن، يک مقامي است که به هر کسي نمي رسد. اما يک مقامي هست که از شفاعت شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت کردن است و ما در اين فراز، اين را از خدا مي خواهيم.

۷-  مقام مشارکت در مصيبت ول معصوم

لقد عظمت الرزيه... بک علينا ،و اسئل الله بحقکم... ان يعطيني بمصابي بکم...

(يعني مصيبت شما را، مصيبت خودم مي دانم)

الحمد لله علي عظيم رزيتي

(دقيقا در اينجاست که انسان مصيبت را براي خودش مي داند)اين مقام، خيلي عظيم است و زياد بايد درباره اش بحث کرد.

داستان زيارت عاشورا، داستان يکي شدن با اهل بيت است، قرار است از اين طريق، به شجره حيات متصل شويم.

۸- مقام برائت (براي دوري و تبري جستن از بعضي جريان ها و افراد و نيز بعضي خصوصيت ها)

و بالبرائه من اعدائکم

۹-  مقام لعن

اين مقام، آن قدر مهم است که در زيارت عاشورا بر سلام اولويت دارد. اول صدتا لعن مي دهيم و بعد صد سلام. (جاروب کن خانه سپس ميهمان طلب)

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد

نکته: چهره اصلي برائت و لعن، بعد از ظهور ديده مي شود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمي فهميم کساني که باعث و باني ماجراي کربلا بوده اند، ما را از چه نعمات زياد و برکات بزرگي محروم کرده اند.

ما الان از دنياي بعد از ظهور چيزي نمي دانيم و درک نمي کنيم. اصل برائت در آن زمان اتفاق مي افتد. يعني وقتي ظهور انجام مي شود و مي فهميم چه چيزي را از ما گرفته اند، تازه حس واقعي برائت را درک خواهيم کرد.

۱۰-  مقام سلم

اني سلم لمن سالمکم، و ولي لمن والاکم

اين مقام، عبارت است از مقام دوستي با دوستان و دوستداران اهل بيت، براي تشکيل يک شبکه متحد در راه تحقق منويات اين خاندان.

۱۱-  مقام حرب

حرب لمن حاربکم

اين مقام، يعني مقام دشمني با دشمنان اهل بيت، براي پالايش آن شبکه متحد و همچنين مبارزه با موانع رشد بشر.

۱۲- مقام ايثار

ما در زيارت عاشورا اين مقام را درخواست مي کنيم و لااقل اداي آن را درمي آوريم.

ايثار يعني بذل بهترين ها و ما در زيارت عاشورا بهترين داشته هاي خود را فداي امام مي کنيم.

بابي انت و امي

۱۳-  مقام قربه الي الله

بايد گفت: مقام قرب و نزديکي به خدا، بالاترين مقام ممکن است، منتها مراتب بالاي آن فقط به کمک و دستگيري ولي خدا که در اين مسير پيشتاز است، ممکن مي شود.

اني اتقرب الي الله... اللهم اني اتقرب اليک...

۱۴-  مقام دوستي و نزديکي به اهل بيت  

 اني اتقرب الي الله و الي رسوله و الي. ..

اين مقام نيز، امتداد مقام قربه الي الله است.

۱۵-  مقام معرفت اهل بيت (چرا که در حديث داريم: من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميته جاهليه)

اکرمني بمعرفتکم و معرفه اوليائکم...

۱۶-  مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن

ان يثبت لي عندکم قدم صدق؛ ثبت لي قدم صدق عندک مع الحسين...

۱۷- مقام رجعت، که هرکسي قادر نيست به اين مقام برسد و شخص بايد خيلي کارها در اين راه انجام دهد.

و ان يرزقني طلب ثارکم مع امام منصور

۱۸-  مقامي که خدا به ما درود بفرستد

اللهم اجعلني في مقامي هذا ممن تناله منک صلوات و رحمه و مغفره

ما در زيارت عاشورا، خيلي از اين مقام ها و خواسته ها را به صورت لامکان و لازمان مي خواهيم.

يعني درخواست خود را محدود به يک زمان و مکان خاص نمي کنيم.

في هذا اليوم و في موقفي هذا و ايام حياتي (يعني الان و اينجا و همه روزهاي عمرم)

ولا جعله الله آخرالعهد مني... (يعني الي الابد باشد و محدود به حال نباشد)

اکنون در پايان اين مطلب بايد گفت که هدف خلقت ما انسان ها، رشد نامحدود ما از طريق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنين ولي خداست. لذا اين درخواست هاي بي انتهايي که ما در زيارت عاشورا به درگاه خدا عرض مي کنيم، کاملا همسو با هدف خلقت ماست. يعني اگر به مقامات فوق دست يابيم، در واقع تا سطوح بسيار بالايي از هدف خلقت دست يافته ايم.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar