نماد آخرین خبر

۱۰ نکته مهم برای نگارش رزومه کاری که از آنها بی خبر بودید

منبع
روزياتو
بروزرسانی
۱۰ نکته مهم برای نگارش رزومه کاری که از آنها بی خبر بودید

روزياتو/ پاندمي کرونا باعث شد که افراد بيشتري کارشان را از دست بدهند و بازار کار بيشتر از هر زمان ديگري رقابتي شد. حالا خود فرايند کار پيدا کردن بايد به کار تمام وقت فرد متقاضي تبديل شود. فردي که به دنبال کار است بايد هر روز وبسايت هاي کاريابي را بررسي کند و رزومه کاري خود را مرتبا بهينه سازي کند.

نکته مهم در فرايند کاريابي ثبات قدم و خسته نشدن است. اما اولين قدم براي به دست آوردن شغل مورد نظرتان فکر کردن به مسئوليت هايي است که مي خواهيد بر عهده بگيريد و در نهايت نوشتن يک رزومه حرفه اي براساس آن. در ادامه اين مطلب ۱۰ نکته ساده در نگارش رزومه را با شما در ميان مي گذاريم که شايد تا به حال به آنها توجه نکرده باشيد.

۱- ساده و روشن بنويسيد و اطلاعات خود را حداکثر در دو صفحه جاي دهيد؛ شما قرار نيست که داستان زندگي خود را تعريف کنيد و صرفا ارائه اطلاعات کافي از تجربيات و سوابق براي دريافت وقت مصاحبه کافيست. اگر موافق به دريافت وقت مصاحبه شديد ميتوانيد اطلاعات بيشتري در مورد خود ارائه دهيد.

۲- رزومه خود را در ورد مايکروسافت بنويسيد و از قرار دادن حاشيه هاي شلوغ، رنگ يا فونت هاي مختلف در آن خودداري کنيد. براي هر بخش از رزومه خود زيرتيتر بنويسيد و پاراگراف هاي خود را کوتاه بنويسيد. استفاده از نقطه يا بولت را فراموش نکنيد.

۳- براي بيان منظورتان از جملات خودتان استفاده کنيد. اين قسمت از رزومه که بين ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه مي شود در واقع شانسي براي شماست تا توجه مدير آينده تان را به خود جلب نماييد. در اين بخش شما خلاصه اي از آنچه هستيد و آنچه مي خواهيد ارائه دهيد را مينويسيد. همچنين توصيه مي شود که بگوييد چرا علاقمند به دريافت شغل مورد نظر هستيد و چرا براي اين شغل مناسب هستيد. چه شغل هايي داشته ايد و چه دوره هاي آموزشي را پشت سر گذاشته ايد و کدام توانايي هاي اختصاصي شما باعث مي شود که بهترين گزينه براي آن شغل باشيد.

۴- سوابق کاري بايد به ترتيب زماني نوشته شوند و آخرين شغل يا مسئوليت شما در ابتدا نوشته شود. تلاش کنيد که هيچ فاصله زماني ميان شغل هاي مختلف تان وجود نداشته باشد چراکه در اين صورت اين سوال در ذهن کارفرما شکل مي گيرد که در آن زمان چه مي کرده ايد. اگر بازه زماني خاصي وجود دارد که در‌آن شاغل نبوده ايد بهتر است با عباراتي نظير تحصيل، سفر، مراقبت از ديگران و يا کارهاي داوطلبانه آن بخش خالي را پر کنيد.

۵- از نوشتن ليست وظايف روزانه خود در رزومه خودداري کنيد. در عوض بهتر است که به دستاوردهاي خود اشاره کنيد و مثلا از ايجاد سيستم جديدي براي ثبت شکايات، کاهش زمان انتظار مراجعين تلفني، ايجاد يک سيستم کنترلي جديد و ماننند آن بگوييد.

۶- کلمات خود را با دقت انتخاب کنيد و صرفا به استفاده از کلمات پر کاربرد نظير «با انگيزه»، دلسوز، و مانند آن اکتفا نکنيد چراکه کافرماها اين کلمات را مرتبا در همه جا مي بينند. در عوض بهتر است که پيرامون علاقمندي هاي خود صحبت کنيد و بگوييد در شغل قبلي خود به کدام بخش ها بيشتر علاقه داشتيد و چرا؟

۷- مهارت هاي نرم افزاري از اهميت بالايي براي شرکت ها برخوردارند بنابراين بهتر است در کنار مهارت هاي سخت مثلا دانش و تخصص فني خود، به مهارت هاي ارتباطي و سازماني خود نيز اشاره کنيد.

۸- اطلاعات شخصي خود را در حداقل مقدار ممکن عنوان کنيد. نيازي نيست که از سن خود، وضعيت تاهل يا تعداد فرزندانتان بگوييد.  اما حتما جزئيات و اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهيد.

۹- در بخش سرگرمي ها، صرفا مواردي را بياوريد که به کار مربوط ميشوند. در نظر داشته باشيد که رزومه ميتواند شانس گرفتن وقت مصاحبه را براي شما بالا ببرد نه خود شغل. شما ميتوانيد در مورد مهارت هاي اضافه، علاقمندي ها و مواردي از اين دست هم صحبت کنيد تا مدير آينده تان را تحت تاثير قرار دهيد.

۱۰- در نهايت يادتان باشد که رزومه خود را از نظر دستور زبان و ديکته بررسي کنيد چراکه هرگونه غلط املايي يا نگارشي ميتواند شانس شما براي مصاحبه را کم کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره